| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Tiyatro Yanetki'den Doğrudan Etkili Bir Oyun: Yalnız Batı
Üstün Akmen



İrlandalı çağdaş oyun yazarı Martin McDonagh (1970), ülkemizde “Leenane'in Güzellik Kraliçesi-The Beauty Queen of Leenane (1996), “Inishmaan'ın Sakatı-The Cripple of Inishmaan (1996)”, “Inishmore'lu Yüzbaşı-The Lieutenant of Inishmore (2001)”, “Yastık Adam-The Pillowman (2003)” başlıklı oyunlarıyla tanınıyor. McDonagh’ın “Leenane'in Güzellik Kraliçesi”, “Connemara'da Bir Kafatası-A Skull in Connemara” ve “Yalnız Batı-The Lonesome West (1997)” oyunlarınınsa “Galway Üçlemesi”ni oluşturduğunu da biliyoruz. “Yalnız Batı”, Serkan Üstüner’in yönetiminde Yanetki grubu yapımı olarak 2011-2012 sezonunda seyirciyle buluştu, 2012-2013 sezonundaysa ”Yalnız Batı”yı izleyemeyen izleyicilere yeniden fırsat tanınacağı öğrenildi.
“POLİKARBON” SÖZCÜĞÜNÜN DİNSEL HEYKELLERLE İLİŞKİSİ NE
Elif Baş’ın çevirisinde “Adli müzaheret (destekleme, yardım etme, arka çıkma)” sözcüğünü biliyordum, ama östaki (östaki borusu: Burnun arka kısmında bulunan ve geniz adı verilen bölge ile orta kulak arasında geçis sağlayan kanal) sözcüğünde durakladım. Sözcüğün “östeki” olarak kullanılmasında hata Deniz Karaoğlu ile Faruk Barman’ın mı, yoksa Elif Baş’ın çevirisinde mi çıkaramadım. “Polikarbon” sözcüğünün dinsel heykellerle ilişkisini bulamadım. Bunların dışında, hiç kuşkum yok ki, Elif Baş’ın mükemmele çok yakın çevirisi olmasa, olay örgüsünün çıplak halinde öykünün dramatik etkisini, McDonagh’ın İngiliz kentlerindeki huzursuz sokak dili ile İrlanda kırsalındaki dilin lirizminden yaratılmış güzel ve melez dilindeki o katıksız coşkuyu anlayamayacaktım, buna inandım.

KASABANIN GÜZEL KIZI GIRLEEN
O halde, ıkınmadan sıkılmadan söze Elif Baş’a teşekkürle başlamakta karar kıldım. Oyun iki yetişkin erkek kardeş, bir rahip ve kasabanın güzel kızı Girleen, İrlanda’nın küçük bir kasabasında yaşanan; insanların birbirlerinden, çevrelerinden ve hatta kendilerinden sıkılma hali içinde oldukları ortamdan somut bir kesit sunuyor. Orada, intiharlar, cinayet ve her türlü intikam doğal karşılanmakta. İnsanlar arasında birbirlerine karşı en ufak bir sevgi bağı kırıntısı kalmamış. Vicdanı temsil etme görevi ise “kötülükleri” engelleyemediği için ikide bir “inanç krizleri” yaşamakta olan, vicdan azabı ve alkol düşkünlüğü arasında debelenen Rahip Welsh’te.

DÜZENİ DEĞİŞTİRMEK
Mezarlık tablosuyla açılıyor oyun. Esasında babayı Coleman (Deniz Karaoğlu) “tahammüden” öldürmüştür, ancak kardeşi Valane (Faruk Barman) dışında tüm kasaba halkı, gerçeği “kaza” sanmakta, gerisi de zaten pek umursanmamaktadır. Ölümlerin “Vaka-i Adiyeden” sayıldığı bir yerdir burası. Düzeni değiştirmek için sadece Rahip Welsh (Mahmut Yazıcıoğlu) uğraş verir, ancak o da pek beceriksizdir. Bir paket cips ya da iki yudum viski için bile birbirlerinin boğazına sarılan iki kardeşin birbirlerine bağlanmaları için boşa kürek çeker. Girleen (Damla Sönmez) ise, acımasız ve cinsiyetçi erkek dünyasındaki tek kadın olarak “temayüz” eder.

ŞİDDET VE MÜSTEHCENLİK
“In-Yer-Face” tarzı tiyatro anlayışının ürünü olan “Yalnız Batı” sahnede, daha doğrusu “Black Box-Kara Kutu” olarak adlandırılan salonlardan Beyoğlu’ndaki İkincikat’a ait olan küçük salonda oynanmakta. Oyun rejiyle, şiddet içeriğiyle, müstehcenliğe ve izleyeni şoke eden özellikleriyle seyirciyi sarsarken, yazarın tanıdığımız, alışageldiğimiz sert dili, cinselliğin abartılı kullanımı ve yoğun şiddet olgusu bu oyununda tekrarlanmakta, şiddeti sunarken kabul edilebilir olanın da sınırları zorlanmakta. Oyunu sahneye hazırlayan Serkan Üstüner, yazılı metnin statüsünü iyi bellediğini kanıtlarken oyuncular tarafından boğumlanan, onların sesleriyle ve sahne yorumlarıyla renklenen replikler, sahne üzerinde dile getirildiği ve yer aldığı biçimiyle çözümlenmiş olmaklıklarıyla alkışa hak kazanmakta.

OYUNCULUKLAR
Murat Mahmutyazıcıoğlu yarattığı ve figür haline getirdiği Welsh’i, izleyicinin düşüncesine bedeninin katılımı ve kendini belli eden devinduyumsal ve duygulanımsal hareketleriyle ulaştırıyor. Damla Sönmez Girleen’de sanatsal şevk yaratma yeteneği olduğunu ve bu yeteneğini geliştirmek zorunda bulunduğunu sergiliyor. Beni dinlerse daha bir asılsın tiyatroya. İşine heyecan verici büyülenmesini sürdüredursun. Faruk Barman ve Deniz Karaoğlu, Valane’ı ve Coleman’ı iradelerinin ve duygularının görünmez ışımaları aracılığıyla seyirciye ulaştırıyor, can verdikleri iki karakterin içsel varlıklarının her parçasını doygunlaştırıyor, karakterlere derinlemesine sahip çıkıyorlar.

“Yalnız Batı”, hiç kuşkum yok ki, 2012-2013 tiyatro sezonunun izlemeyenler için izlenmesi gereken oyunlarından biri olarak bu kere de ön sıralarda yer alacak.

Üstün Akmen
Evrensel


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 422
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Türk tiyatrosu ve Münir Özkul (4) (Hayati Asılyazıcı) - 9/15/2012
  • Türk tiyatrosu ve Münir Özkul (3) (Hayati Asılyazıcı) - 9/15/2012
  • Türk tiyatrosu ve Münir Özkul (2) (Hayati Asılyazıcı) - 9/15/2012
  • Türk Tiyatrosu ve Münir Özkul (1) (Hayati Asılyazıcı) - 9/15/2012
  • Ay Işığı Manastırı'ndan Çıktık Yola, Şimdi Gelelim AKM-SA'ya… (Üstün Akmen) - 9/12/2012
  • Merhamet, Hava Gibi Gereksinimimizdir'in Öyküsü: Reis Bey (Üstün Akmen) - 9/12/2012
  • Bale akşamlarından izlenimler (Rengin Uz) - 9/3/2012
  • NELER OLUYOR? YİNE NELER OLUYOR? (Cüneyt İngiz) - 9/2/2012
  • AKPaketiyatrosu (Ne Paketmiş!) (Yurdagül Yurtseven) - 8/29/2012
  • Ne Şam'ın Şekeri, Ne Arabın Yüzü: Kargaşa (Üstün Akmen) - 8/29/2012
  • Tiyatro Yanetki'den Doğrudan Etkili Bir Oyun: Yalnız Batı (Üstün Akmen) - 8/29/2012
  • TİYATRO VE DEVLET II (Savaş Aykılıç) - 8/22/2012
  • MÜŞFİK KENTER USTAYI GURBETE YOLCU ETTİK (Üstün Akmen) - 8/22/2012
  • Rengin Uz, Müşfik Kenter'i Yazdı: O KADAR SAHİCİ VE YAKINDI SESİ… (Rengin Uz) - 8/18/2012
  • YENİ SEZON (Nedim Saban) - 8/17/2012
  • Kemal Başar, Müşfik Kenter'i Yazdı: İnsan Ol! (Kemal Başar) - 8/16/2012
  • Arda Aydın, Müşfik Kenter'i Yazdı: İnsan Ol! (Arda Aydın) - 8/15/2012
  • Müşfik Kenter Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 8/15/2012
  • LEFKOŞA'NIN TİYATROSUNA DOKUNULAMADI (Üstün Akmen) - 8/15/2012
  • Bodrum'a sanat, Kale'ye bale yakışıyor (Rengin Uz) - 8/11/2012
  • (Tiyatroda) Beyin Yıkama (Melih Anık) - 8/3/2012
  • Shakespeare - Antonius ve Kleopatra'da -Kadın- (Melih Anık) - 8/3/2012
  • Epik Tiyatro'nun Öncüsü: Bertolt Brecht ve Cesaret Ana (Özlem Özmen) - 7/26/2012
  • Zürih Balesi'nin Müziksel Görselliği: … Ve Rüzgardan Sakındı (Üstün Akmen) - 7/26/2012
  • Deutsches Symphonie Orchester'i ve Hüseyin Sermet'i Dinledik (Üstün Akmen) - 7/26/2012
  • MUHAFAZAKAR KUMPANYA'NIN ASİSTÇİLERİ VE GOLCÜLERİ (3) - Kendi Kalesine Gol Atanlar (Kemal Oruç) - 7/23/2012
  • Enver Aysever ile İskender Pala Söyleşti (Melih Anık) - 7/23/2012
  • Namussuzum gidicem buralardan (Fatma Babuşçu) - 7/21/2012
  • Ergin Orbey Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 7/19/2012
  • EY KÜLTÜRÜMÜN BAKANI DE BANA: AKM, AKM Mİ OLACAK, YOKSA -SAKM- Mİ? (Üstün Akmen) - 7/18/2012
  • Orda Bir Köy Var Uzakta! (Nedim Saban) - 7/16/2012
  • 70'ime Adım Attım, 69 Yılımı Kuyunun En Dibine Sarkıttım (Üstün Akmen) - 7/11/2012
  • Güngör Dilmen Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 7/8/2012
  • Kubilay Aktulum'un Metinlerarası İlişkiler Yapıtı Üzerine (Serkan Fırtına) - 7/4/2012
  • Ordu'da Karikatürümüz Sahnelendi: Eşeğin Gölgesi (Üstün Akmen) - 7/4/2012
  • Oh Canıma Değsin Aristophanes! (Nedim Saban) - 7/3/2012
  • Aydın Üniversitesi'nde Barut Fıçısı (Üstün Akmen) - 6/27/2012
  • Zürih Balesi'nin Müziksel Görselliği: … Ve Rüzgardan Sakındı (Üstün Akmen) - 6/27/2012
  • DEUTSCHES SYMPHONİE ORCHESTER'İ VE HÜSEYİN SERMET'İ DİNLEDİK (Üstün Akmen) - 6/27/2012
  • Oyun Atölyesi ! Özür Dile ve Bilet Paralarını İade Et! (Melih Anık) - 6/23/2012
  • Başarıyla Kotarılmış Bir Aile Dramı… Limonata (İhsan Ata) - 6/20/2012


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    12 Şubat'tan itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..