| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Başarıyla Kotarılmış Bir Aile Dramı… Limonata
İhsan Ata



Bu sezon 5. Yılını kutlayan İkincikat, 2011 yılından itibaren sahnelemeyi sürdürdükleri Limonata adlı oyunda bir aile dramını işliyor. Kocası tarafından terkedilen bir annenin üç çocuğuyla birlikte verdikleri yaşam mücadelesini anlatan oyun, Sami Berat Marçalı’ya ait. Murat Mahmutyazıcıoğlu’nun yönettiği oyunda, Deniz Türkali, Heves Duygu Tüzün, Banu Çiçek Barutçugil, Tevfik Şahin ve Sezgi Mengi rol alıyor.

İkincikat, İstiklal caddesinde Barcelona Pastanesinin bulunduğu binanın ikinci katında perdelerini açan küçük, sade ve samimi bir yer. İlk defa oyunlarını izlediğim grubun bugüne kadar ürettikleriyle tiyatro dünyasının ilgisini kısa bir sürede çektiğini ve haklarında birçok övgü aldığını gördüm. Oyunu izledikten sonra aldıkları övgülerde ne kadar haklı olduklarını anladım. Tüm diğer etmenlerden sıyrılınca (Dekor, Kostüm, Müzik, Işık, efekt vs.) ortaya çıkan metin/reji/oyunculukların başarısını, samimiyetini ve sadeliğini kutladım.

Alternatif tiyatro gruplarının güçlü temsilcilerinden biri olan İkincikat, Limonata’yla bir aile dramını fotoğraflıyor. Neredeyse sıfır dekor, kostüm, müzik ve ışıkla oyunu sahneleyen ekip metni, haliyle oyunculuk performansını da ön plana çıkarıyor.

Böylece herhangi bir illüzyona gerek duymayarak bu dramı gerçekçi bir zemine oturtarak performanslara yükleniyor. Buda oyunun daha samimi ve güçlü olmasını sağlıyor. Şüphesiz bu teknik güçlü bir yönetmene ihtiyaç duymakla beraber tempolu oyunculuklara ve iyi bir metine ihtiyaç duyuyor. Limonata’nın başarısındaki sır, tamda bu noktada devreye girerek zirveye ulaşıyor.

Ezber bozan bu anlayışın oyun için bir handikap yaratacağı korkusunu oyun boyunca yaşamıyoruz. Oyunlarda aksiyon hastalığına düşen yönetmenlerin yerine Murat Mahmutyazıcıoğlu gayet dingin, hafif bir tempoyla ilerleyerek yaşanan bu dramı karakterlerin iç dünyalarından haykırıyor.

Çünkü yaşadığımız evrende gerçek hayatlar aksiyon filmleri gibi tempolu ilerlemez. Bu anlamda oyunun bu tempoda ilerlemesi ailenin yaşadıklarını sahne üzerinde daha gerçekçi kılarak seyirciyi içine almaya, böylelikle onlardan biri olmamıza katkı sağlıyor.

Diğer taraftan oyunun herhangi bir başlangıç noktasından ilerlemeyerek devam eden oyuna dahil olan seyirciler o yaşamların bir bakıma parçası oluyor. İzleyiciler gittikten sonrada o yaşamlar devam edecek ve ölümden sonrada bitmeyecek. Tıpkı Özlem karakterinin ölümünde de olduğu gibi.

Oyunun yazarı Sami Berat Marçalı günün koşullarını evrensel boyutlarla ele alarak sorunlarını/acılarını/dertlerini gayet samimi bir şekilde izleyiciyle paylaşıyor. Sosyal mesaj verip tematik bir söylem gayreti de yok. Yalın, akıcı ve günlük konuşma dili sayesinde izleyiciyle samimi bir bağ kurmayı başarıyor.

Böylelikle olaylara üzülüp yaşananları ötekileştirmek yerine sahnede anlatılan olayların merkezinde oturduğumuzun bilincine varmamızı sağlıyor. Bir yandan da (dış dünyadan) televizyonun bakış açısını kendi yorumuyla izleyiciye aktarıyor.

Basit bir aile dramı anlatılmasına karşın her bir bireyin iç dünyalarına çok güçlü bir yolculuk yaşanıyor. Her karakterde ayrı bir hikaye ve psikolojik tahlillerde bulunuluyor. Karakterlerin birbiriyle olan iletişimsizliği ve özgür iradenin getirmiş olduğu farklı hayatları yaşama isteği aslında onları yalnızlaştırarak birbirilerine bağlı olmalarının gerekliliğine ve birlikte olmanın keyfine varmasını sağlıyor. Böylece ortaya psikolojik katmanlı bir metin ve güçlü karakterler çıkıyor.

Deniz Türkali’nin hayat verdiği Özlem karakteri içine kapanık kocası tarafından terkedilmiş bir demans hastası… Türkali’nin diğer oyuncularla kurduğu denge, çocuklarını etrafına toparlama gayreti ve son sahnede hastalığının ilerlemesi nedeniyle durağanlığı kısacası tüm tablolarda sürdürdüğü o doğallıkla iç dünyasını seyirciye çok net veriyor.

Müge rolünde ailenin büyüğü görevini kendisine vazife edinmiş annesine ve kardeşlerine bir annelik görevi üstlenmiş başkalarının hayatını yaşamak zorunda bırakılmış bu karakteri gayet akıcı bir şekilde veren Banu Çiçek Barutçugil’in performansı görülmeye değer.

Askerde kaybettiği bacakları nedeniyle hayatı zindana dönen Ege rolü üzerinden sisteme çok sert eleştiriler gönderen yazara ve bu karakteri güçlü oyunculuğu ve cinsel tercihindeki cesareti nedeniyle başarıyla sırtlayan Tevfik Şahin’e kocaman alkışlar…

Sevdiğinin peşinde taa Paris’lere giden evin küçük oğlu Melih karakterinde yer yer yanılgılara düşmesine karşın karşılaştığı hayal kırıklığı ve her şeyi bıraktığı gibi bulamamasının getirdiği bunalımlarla birlikte diğer oyuncularla kurduğu denge genel olarak başarılı.

Günümüz Türkiye’sinde hala bir hastalıkmış gibi görünen eşcinsellik kavramını hastalıklı beyinlere inat başarılı performansıyla ete kemiğe bürüyen, abartıya kaçmadan, hassas bir terazide dengeli oyunculuğuyla canlandıran Barış Gönenç gecenin en başarılı oyuncusu bana göre…

Oyunda görev alan başta Deniz Türkali olmak üzere Heves Duygu Tüzün, Banu Çiçek Barutçugil, Barış Gönenen, Tevfik Şahin, Sezgi Mengi tam bir takım oyunculuğu sergiliyor. Samimi ve başarılı performanslarından dolayı tüm oyuncuları tek tek kutluyorum. Saat gibi işleyen, sade ve temiz oyunculuklarla abartıya kaçmadan ses ve vücut kullanımlarındaki estetik ve dengeleriyle harika bir iş çıkarıyorlar.

Özetle; İkincikat, Liomanta’yla birçok sorunu dile getirirken yaşanan bu gerçekliği tüm çıplaklığıyla seyirciye aktararak muhteşem bir oyuna imza atıyor.

İhsan Ata
Not: Bu yazı “Yeni Tiyatro Dergisi’nin Mayıs 2012” sayısında yayınlanmıştır.


(OYUNUN KÜNYESİ):
Limonata
Yazan: Sami Berat Marçalı
Yöneten: Murat Mahmutyazıcıoğlu
Yardımcı Yönetmen: Iraz Yöntem
Oynayanlar: Deniz Türkali, Heves Duygu Tüzün, Banu Çiçek Barutçugil, Barış Gönenen, Tevfik Şahin, Sezgi Mengi

Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 21
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Orda Bir Köy Var Uzakta! (Nedim Saban) - 7/16/2012
  • 70'ime Adım Attım, 69 Yılımı Kuyunun En Dibine Sarkıttım (Üstün Akmen) - 7/11/2012
  • Güngör Dilmen Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 7/8/2012
  • Kubilay Aktulum'un Metinlerarası İlişkiler Yapıtı Üzerine (Serkan Fırtına) - 7/4/2012
  • Ordu'da Karikatürümüz Sahnelendi: Eşeğin Gölgesi (Üstün Akmen) - 7/4/2012
  • Oh Canıma Değsin Aristophanes! (Nedim Saban) - 7/3/2012
  • Aydın Üniversitesi'nde Barut Fıçısı (Üstün Akmen) - 6/27/2012
  • Zürih Balesi'nin Müziksel Görselliği: … Ve Rüzgardan Sakındı (Üstün Akmen) - 6/27/2012
  • DEUTSCHES SYMPHONİE ORCHESTER'İ VE HÜSEYİN SERMET'İ DİNLEDİK (Üstün Akmen) - 6/27/2012
  • Oyun Atölyesi ! Özür Dile ve Bilet Paralarını İade Et! (Melih Anık) - 6/23/2012
  • Başarıyla Kotarılmış Bir Aile Dramı… Limonata (İhsan Ata) - 6/20/2012
  • TEB Başkanı'ndan Othello'dan Hamlet'e Unutuş'un Tiradı (Melih Anık) - 6/20/2012
  • Diktatör Uşaklarının Alenen Teşhir Edildiği Oyun: Gergedan (Üstün Akmen) - 6/20/2012
  • Kemanda Derinlik ve Zenginliğin Erbabı: Anne-Sophie Mutter (Üstün Akmen) - 6/20/2012
  • Müzikli Okuma Tiyatrosu Örneği: Şirin Değil, Daha da Beterdim (Üstün Akmen) - 6/20/2012
  • FIRTINA ÖNCESİ SESSİZLİK (Nedim Saban) - 6/17/2012
  • Anason Ve Yasemin (İhsan Ata) - 6/13/2012
  • Kafka'nın Maymunu ve Çok Üzgünüm Üstün Akmen… (Melih Anık) - 6/13/2012
  • Gülan ve Yeni -Proje-si: Y.Çıktığım Gün Sakin ve Serin Bir Sabahtı (Melih Anık) - 6/13/2012
  • -Mal Bulmuş Mağribi- Olmak ya da Olmamak (Üstün Akmen) - 6/13/2012
  • Ordu Belediyesi Çocuk ve Gençlik Tiyatroları Festivali'ndeydim (Üstün Akmen) - 6/13/2012
  • Hah hah haay Aksaray (Seyhan Arman) - 6/11/2012
  • Çok Kısa Yazı (Arda Aydın) - 6/11/2012
  • Dön Baba Dönelim, Bir Forma Dönüşelim: HANS YA DA HEIRI (Üstün Akmen) - 6/6/2012
  • Kızıl Peter Hayvansa, Peki Biz Neyiz: KAFKA'NIN MAYMUNU (Üstün Akmen) - 6/6/2012
  • Tanrıların Kıvılcımını Başımıza Taç Ettik: Beethoven 9. Senfoni (Üstün Akmen) - 6/6/2012
  • Seyirci Saatli Bomba! (Seyhan Arman) - 6/5/2012
  • Lüküs Hayat ve had bilmek! (Seyhan Arman) - 6/5/2012
  • Devlet ve Tiyatro İlişkileri (I) (Savaş Aykılıç) - 6/5/2012
  • Modern Anti Kahraman HAMLET (Cüneyt İngiz) - 6/4/2012
  • Gergedanlaşmak Ya Da Gergedanlaşmamak (Cüneyt İngiz) - 6/4/2012
  • İbrahimbekov-Arkadaş Arıyorum / Oyuncular Tiyatro Grubu (Melih Anık) - 6/1/2012
  • Opera, Bale, Akrobasi, Jimnastik Harmanı Bir Anlatı: ORPHEO (Üstün Akmen) - 5/30/2012
  • Shakespeare'in Kahramanı Uçurumun Eşiğinde: HAMLET (Üstün Akmen) - 5/30/2012
  • 11.Profilo Alışveriş Merkezi Liselerarası Tiyatro Buluşması sona erdi (Adnan Tönel) - 5/29/2012
  • Muhafazakâr sanat arayışları: Money, money, money (Nedim Saban) - 5/28/2012
  • Mekan Artı'da -Hayatımın Performansı- (Melih Anık) - 5/25/2012
  • GEZEGENLER + ANNELER + VANYA DAYI (Üstün Akmen) - 5/23/2012
  • Bir Nehir Gibi (Yurdagül Yurtseven) - 5/20/2012
  • Bu Çığlığa Kulak Verin! -Şiddet Üçlemesi 1 – Ayna…- (İhsan Ata) - 5/20/2012
  • Doğru Kişilerin Yanlışları (Nedim Saban) - 5/20/2012


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    12 Şubat'tan itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..