| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Köroğlu Operası
Dündar İncesu




Tüfek icat oldu, mertlik bozuldu.
Eğri kılıç kında paslanmalıdır.


Bu yıl düzenlenen 1. Uluslararası İstanbul Opera Festivalinin kapanışı ünlü destan “KÖROĞLU Operası” ile gerçekleşti.

23 Temmuz 2010 günü Haliç Uluslararası fuar ve Kongre Merkezinin kısıtlı olanakları içinde sahnelenen Köroğlu Operası 3 perde 5 tablodan oluşuyor. Azeri-Sovyet bestecisi Üzeyir Hacıbeyov ( nedense basında ve tanıtım kitapçığında “ Hacıbeyli” olarak anılıyor) bu muhteşem operanın yeni versiyonunu hazırlamış.

1973 yılında ünlü bestecimiz Ahmet Adnan SAYGUN olgunluk dönemi eseri Köroğlu Operası İstanbul Festivalinde o tarihte sergilendikten sonra maalesef tekrarlanmamıştı.

Uluslararası Türk Kültürü Teşkilatı ( TÜRKSOY) ile Devlet Opera ve Balesi Müdürlüğü’nün ortak etkinliği olarak Köroğlu karakterinin efsanevi yaşamı sanat dünyasında Üzeyir HACIBEYOV yorumuyla seyirci buluştu ve “opera sokağa indi” (!)

Geçen yıl Ocak ayında yaşama geçirilen TÜRKSOY Ülkeleri Opera Birliğinin hedefleri doğrultusunda ortaya çıkan eser, önce Ankara’da sahnelendi. Ardından bu yıl 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı etkinlikleri içinde İstanbul’da 1.Uluslararası İstanbul Opera Festivali kapanış eseri olarak yer aldı.

Opera sanatının zirve noktasındaki Azeri- Sovyet bestecisi Üzeyir HACIBEYOV’un bestelediği KÖROĞLU OPERASI librettosunu kaleme alan Habib İSMAİLOV, "Mammad Sayid ORDUBADİ'nin nazım eserinden uyarlayarak ve bestecinin faal olarak katkılarıyla yazılmış. Eserin prömiyeri Baku’de "Azerbeycan Opera ve Balet Teatr (AOBT)"da besteci Üzeyir Hacıbeyov orkestra şefliği altında 30 Nisan 1937 de yapılmıştır.

“KÖROĞLU”; halk kahramanlığı destanıdır. Aşık (ozan) müziği ruhu tüm özelliği ile eserde yer alıyor. Avrupa formlarının bileşkesinden ustaca yararlanılmış. Orkestraya “tar-kemençe-zurna-balaban” gibi milli müzik aletleri eklenmiş. Operanın müziğinde halkın tarihi, karakterleri, kahramanlık dünyası bir bütün olarak dünya görüşü yer almakta.

Bölgenin ağası Hasan Han’a komşusu ve ondan güçlü İhsan Paşa misafirliğe geldiği için, Han bu önemli misafirine iyi bir at hediye etmek ister. Atlarına bakan Ali’in bütün atları yaylaklara çıkarmasına kızan Han, Ali’nin gözlerini oydurur. Ali’nin oğlu ozan Rovşan’ı köyün güzeli Nigar sevmektedir. Rovşan babasının başına gelen olayı duyunca Hasan Han’dan intikam almak için yemin edip köylülerle başkaldırıp Çamlıbel’e çıkar. “Köroğlu” ismini alır.

Hasan Han’ın adamı Hamza Bey, Köroğlu’nun “sihirli” atını çalmak için yaptığı plan karşılığında Nigar’la evlenecektir. Nigar planı kardeşi Ayvaz ile Köroğlu’na bildirmek ister ama Ayvaz yakalanır.

İsyancı köylülerin güçleri gün geçtikçe artmakta, kuvvetlenmektedirler. Köroğlu her umutsuza, fakire, çaresize, haksızlığa uğrayanlara yardım etmektedir.

Hamza Bey kılık değiştirip köylülerin arasına sızar ve Köroğlu’nun “ sihirli” atını çalar. Çamlıbel halkı Köroğlu önderliğinde Hasan Han’a doğru ayaklanıp yürüyüşe geçer. Han öldürülür. Bütün halk hürriyeti, özgürlüğü, bağımsızlığı kutlar.

Mehmet Balkan’ın koreografisi, Savaş Cangöz’ün dekorları bu eserin başarısında önemli katkı sağlıyor.

Köroğlu rolünde Kırgızistan’dan Sıdırbey Jumaşov, Nigar rolünde Kazakistan’dan Gülzad Daurbayeva üstlendikleri görevi başarı ile yürütüyorlar.

Tataristan- Azerbeycan- Kazakistan- Kırgızistan- Başkurdistan- Türkiye’den sanatçıların paylaştıkları roller için eserin sahneye konduğu gece görev alanları belirten bir basılı dağıtılmadığından başarılı ekibi ismen tam aktarmak olanağı bulamıyoruz. Dağıtılan program kitapçığın da bu eksikliği gideremiyor.

Organizasyonda son gece olması nedeniyle kapanışta Türkiye’nin “Turizm” ve “Kültür” Bakanı’nın da hazır olacağı açıklanmış, ancak malum Bakan eserin 2.perdesinde KÖROĞLU’ nun beyaz atı ile sahne almasının ardından kısa bir süre sonra, temsilin ortasında salona maiyeti ile “paldır küldür” teşrif edebildi. Eserlerde “uyukluyor” (!) diye bizi gülümseten evvelkileri aratacak bu davranış ve etrafındaki O’nun gelişini bekleyen görevlilerin sürekli telefonla “yolunu kaybeden Bakan” a yol tarif etmek için konuşmaları ve ayakları ile orkestrayı bastırırcasına tempo tutmaları ne yazık ki gecenin anekdotları olarak hafızalara kazındı.

Orkestra çukuru olmayan sahnenin önündeki dar alçaltıdaki alana sıkışan Azerbeycan Devlet Opera ve Balesi Orkestrasını Azerbeycan’lı şef Prof.Rauf Abdullahev başarı ile KÖROĞLU Operası’ nda eseri yönetti. Gene Azerbeycan’lı Prof.Dr.Eflatun Neimetzade’nin sahneye koyduğu eserde Kazakistan’ın K.Bayseyitova Milli Operası ve Balesi Koro sanatçılarının- Azerbeycan- Başkurdistan-Kırgızistan- Tataristan koroları , Ankara Devlet Opera ve Balesi’nin dansçılarının başarılı sahneleri ile şölene dönüştü.

4 Ağustos 2010 günü Cumhuriyet Gazetesinde Mümtaz Soysal’ın dediği gibi ;
“-Eski Türklük üzerine kurulduğu söylenen bir sanat ortaklığı vesilesiyle çağdaş Rus ve Türk kültürleri arasında oluşan kaynaşmanın yavaş yavaş halklar arasındaki yakınlaşmayla örtüşmesi çok güzel. Büyük Kurtuluşun ve Cumhuriyet’in hamurunda yatan bağımsızlık ilkesi, kim ne yaparsa yapsın her fırsatta kendini belli etmekte ve mutlaka hesaba katılması gereken bir maya niteliği taşımakta “ Bu “açı”dan ben de TÜRKSOY’u kutlarım.

Umarım İstanbul’da 2. Uluslararası İstanbul Opera Festivali yapılır ve o zamana kadar bir opera binasına da kavuşmuş oluruz ve bu eseri bir kez de orada izleyebiliriz.

Dündar İncesu


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Şenol Talınlı - ( 12/8/2013 )
Dündar bey yazınızı tesadüfen okudum.Elinize sağlık.Yalnız bazı yanlışları düzeltmek gerek.Üzeyir beyin yazdığı eser düzenleme değildir.1936 da yazmıştır.A.Adnan Saygun ile hiç bir ilgisi yoktur.Bir de Sovyet döneminde ismlerin souna -eva- -ova- -ov- gibi ekler koyulurdu.Bunlar o dönemde bir yerde zorunluydu.Esasında ise Hacıbeyov-un Azeri dilindeki karşılığı -Hacıbeyli-dir.Değişiklik buradan kaynaklanıyor.Saygılarımla.Umarım yazım elinize geçer ve isterseniz cevap da atarsanız daha detaylı da yazışabiliriz.

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 996
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Tiyatrocunun Açmazı ve Maymunlaşma (Melih Anık) - 9/23/2010
  • AKM için Suç Duyurusunda Bulundum. Siz Kimden Yanasınız? (Üstün Akmen) - 9/23/2010
  • TODER ve Ali Yaylı'dan Haluk Bilginer'e Cevap (Ali Yaylı) - 9/21/2010
  • Tuncay Özinel'den Haluk Bilginer'e Cevap: Muhlis Sabahattin'den Bir Anı (Tuncay Özinel) - 9/21/2010
  • Kutsal'a Mı Dokundum? (Haluk Bilginer) - 9/20/2010
  • Hacivat - Karagöz Gölge Oyunu Tiyatrosu - İzlenim (Berkan Karasu) - 9/19/2010
  • Hayat Bazen Geçip Gidendir: 17.31 (Pınar Çekirge) - 9/18/2010
  • Sinopale ve Kaybolmak (Hülya Karakaş) - 9/13/2010
  • Yaz Bitiyor (Arda Aydın) - 9/6/2010
  • Bitlis'te Beşminare (Yurdagül Yurtseven) - 9/6/2010
  • Köroğlu Operası (Dündar İncesu) - 9/6/2010
  • Evet ile Hayır (Zafer Diper) - 9/5/2010
  • Şarkısı Olanın Fırtınası Olacaktır (Dündar İncesu) - 9/5/2010
  • Orhan için ATIŞ SERBEST mi gerçekten? (Pınar Çekirge) - 9/2/2010
  • Sahip Çıkmak Ama Nasıl? (Tuncer Cücenoğlu) - 9/2/2010
  • Sadri Alışık Sinema ve Tiyatro Ödülleri'ne genel bir bakış (İhsan Ata) - 8/13/2010
  • PROMETHIADE: O Gün - Bir Gün Gelecek Mi? (Dündar İncesu) - 8/13/2010
  • Orada Bir Köy Var Yakında: Taylıeli (Hülya Karakaş) - 8/13/2010
  • AKM Hainliği Zanlısı Şekip Avdagiç… Ayağa Kalk! (Üstün Akmen) - 8/13/2010
  • Attempts on Her Life Üzerine (Ali Uygur Selçuk) - 8/10/2010
  • 26 Yıllık Lüküs Hayat (Hakan Yozcu) - 8/3/2010
  • Yeni Nesilden Bir Reklam Önceki Nesil (M. Erkul Eğilmez) - 8/3/2010
  • Bre Hain! Biz Seni Bulamadık, Bari Sen Kendi Kendini Bize Yakalat! (Üstün Akmen) - 8/3/2010
  • Hayat Kısa Sanat Uzun (Tuncer Cücenoğlu) - 8/3/2010
  • Tuncer Cücenoğlu'nun Che'si - Türk Dramatik Sanatınca Che Guevara (Darya Paseçnik) - 8/3/2010
  • Kadıköy Belediyesi Tiyatro Festivali'nden Tiyatronun Görünüşü (Melih Anık) - 7/30/2010
  • Sanatta Yozlaşmaya Hayır! (Yurdagül Yurtseven) - 7/30/2010
  • Nedim Saban ve Tuncay Özinel Mahkemelik Olmuşlar, Haberiniz Var mı? (Melih Anık) - 7/27/2010
  • ABD Nesiyle Ünlüdür? (Zafer Diper) - 7/27/2010
  • Direklerarası Seyircileri, Kalkan – YEŞİLKÖY'deki 3. Köy Seyirlik ve Köy Tiyatroları Buluşması'ndaydılar (Moderatör) - 7/27/2010
  • Tatil Üçlemesi'nden Eleştiri Üçlemesi'ne - Tiyatroda Yazarın ve Metnin Değerlendirilmesi (Melih Anık) - 7/23/2010
  • Emeğime Biraz Saygı İstiyorum (Ali Erdoğan) - 7/19/2010
  • Süründürelim Kaldıralım Öldürelim Taksim'de Asalım (Parkan Özturan) - 7/18/2010
  • Hamam'da Fırtına (Shakespeare) - Tiyatro Grup (Melih Anık) - 7/18/2010
  • Büyük Sultan Katalina - Medeniyetler İttifakı (Dündar İncesu) - 7/18/2010
  • Tiyatrocu, Bestekâr Sadeddin Kaynak'tan Ne Öğrenilebilir? (Melih Anık) - 7/15/2010
  • Moldova İzlenimlerim - Gagauz'larla 4 Gün… (Tuncer Cücenoğlu) - 7/15/2010
  • Adayları da Vururlar (Zafer Diper) - 7/14/2010
  • İşletmeci Bizi Değil Tiyatroyu İşletsin (Parkan Özturan) - 7/14/2010


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..