| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Aşkı Yaşamak İçin Zaman Asla Geç Değildir: Bana Bunu Yapma
Üstün Akmen




“Can Gürzap-Tiyatro Dialog” kuruldu ve ilk oyun olarak Richard Baer’in (1928–2008) bir eserini, Zeynep Avcı-Yalın Karabey ikilisinin çevirdiği “Bana Bunu Yapma”yı sahnelemeye başladı. Gişe gelirlerinin “gani” olması elbette dileğimizdir. Nice yıllarda nice başarılar Can Gürzap-Tiyatro Diyalog’a… Can Gürzap-Tiyatro Dialog’un seçtiği ilk oyun, “romantik komedi” olarak tanımlanan bir oyun. Orta yaşlı iki dul olan Christine (Nurseli İdiz) ve Herman (Can Gürzap)’ın eşlerinin ölümü öncesine dayanan uzun bir dostlukları vardır. Christine, kocasını kaybettikten bir yıl sonra New York'tan ayrılıp Florida'ya yerleşmeye karar vermiştir. Eşyalar taşınırken Herman gelir ve iki dost birlikte eşlerinden, çocuklarından, torunlarından söz ederler. Ve Herman sonunda ziyaretinin sebebini açıklar. “Aşk ve romantizmi yaşamak için zaman asla geç değildir.''

Baer, izleyiciye zor durumda kalmış insanın psikolojisinden yola çıkan ve özü klasik tragedyalarla koşutluk taşıyan bir eğlence duygusu yaşatmayı amaçlamış. Doğasının gereği peşine düştüğü birincil hazlar nedeniyle, toplumsal konumundan kaynaklanan ikincil istekleri arasında sıkışan Herman’ı, tragedya kahramanlarından farklı olarak yüceltmemiş, tersine gülünçleştirmiş. Böylelikle temel amacı izleyiciye eğlenceli bir iki saat geçirtmek olan sahne güldürüsü, kahkahaların kaynağı olan temel sorunları yüksek sesle söylemek yerine, izleyiciye duyumsatmayı tercih etmiş.

Can Gürzap, olgun iki kişinin yalnızlık dışında pek de ortak noktaları olmamasına karşın aşkı ve romantizmi yaşamak için asla geç kalmadıklarının öyküsünü sahneye taşırken güldürü öğesini, salt fiziksel hareketlerden ve mizahtan çıkartmamış, güldürüyü göze ve duyumlara yöneltmek yerine kulak ve zihne yönlendirmek istemiş. İstemiş istemesine de, dramatik metin karşısında tutumunu pek belirleyememiş. Metni, izi sürülmesi gereken tek yorumun kapalı alanı olarak görmüş. Baer’in metniyle karşı karşıya kaldığında metni kullanmayı değil, metne hizmet etmeyi “şiar” edinmiş. Metin içindeki anlamları, hatta çelişkileri araştırmamış. “Aşk ve romantizmi yaşamak için zaman asla geç değildir,” tamam da, ikide bir yedikleri akşam yemeği faturasından söz eden, neredeyse ödenen hesabın yarısını Christine’den tahsil edecek olan, dişe dokunur tek erdemi olmadığı anlaşılan halı tüccarı Herman karakterindeki dul bir erkeğe, dul bir kadının gönlü neden kayar hiç kurcalamamış. Baer’in metnini özgün bir sahnelemeyle somutlaştırmayı, böylece yeni bir yorumu kışkırtmayı düşünmemiş. Bir senaryo yazarı olarak tanıdığım Richard Baer’in (yanılmıyorsam ünlü televizyon dizisi ve sinema filmi “Tatlı Cadı-Samantha”nın senaryosu kendisinindir) metnini doğrudan oynamak yolunu seçmiş. Baer’in senaryo biçemindeki metnindeki cinsellik üzerine diyalogları öne çıkartarak seyirciden “gülme” tepkisi almayı denemiş.

“Bana Bunu Yapma”nın dekor tasarımı Nurettin Özkönü’ye ait. Konuya uygun bir tasarım, ama merak ettim, arkadaki o sakil New York posteri olmasa ne olurdu sanki? Kostümler herhalde kişisel gardıroplardan. Olsun, önemli değil. Gel gelelim Herman 1. Perde 1. Tablodaki ceketi, neden 2. Perde 2. tabloda da giyiyor çözemedim. Daha ilk perdede anlaşılıyor ki halı tüccarı Herman zevkli biri, giyimine kuşamına (Can Gürzap gibi) meraklı. Başka bir ceket giyse ya! Kahverengi pantolon ve ayakkabı ile siyah çorap da doğrusu hiç gitmemiş. Tevfik İlemler’in ışığı cascavlak. İki yandan, bir ortadan üç mavi çakmakla genel atmosfer tamamlanır mı ayol! Diğer yönlerden gelen ışıkların gölgeleri ne öyle?

Herman’da Can Gürzap elbette ustalığını konuşturuyor. Fiziksel yapıya yaslanmış, ağırlığı vücut hareketleri ve estetiğe dayalı ve denetim altında tuttuğu oyunculuğu her zaman olduğu gibi iyi üstü. Nurseli İdiz, fiziksel durumunun bir öğesi durumunda olan mimiklerini, olayın bütünlüğünü aktarıcı bir etmen olarak gene başarıyla kullanmakta.

Anlaşılan o ki, “Bana Bunu Yapma”da alkışların büyük çoğunluğu Nurseli İdiz’in oyunculuğuna yollanmakta.

Üstün Akmen
Evrensel Gazetesi


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 759
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • 27 Mart 2009 Dünya Tiyatro Günü Bildirisi - Augusto Boal (Augusto Boal) - 3/26/2009
  • 27 Mart Dünya Tiyatro Günü’nde HADİ ÇAMAN'A MEKTUP (Rengin Uz) - 3/26/2009
  • Yeşim Özsoy Gülan'ın Sessizleştirilen Topluma Tepkisi: Noter (Üstün Akmen) - 3/25/2009
  • Böyle Sansür Görülmedi! - 2009 Sansür Yılı (Kemal Oruç) - 3/25/2009
  • Eskişehir Günlükleri - Kendi Gök Kubbemiz (Rıfkı Demirelli) - 3/24/2009
  • Yeni Bir 27 Mart... (Orhan Aydın) - 3/24/2009
  • Marx’ın Dönüşü – Dostlar Tiyatrosu (İsmail Can Törtop) - 3/23/2009
  • Bursa Şehir Tiyatrosu'nda Deli İbrahim Oyunu (Özlem Günal) - 3/23/2009
  • Trabzon Devlet Tiyatrosu'ndan Beklenen Oyun: Rumuz Goncagül (Fatma Babuşçu) - 3/23/2009
  • Dünya Tiyatro Günü Ulusal Bildirisi (Nedret Güvenç) (Nedret Güvenç) - 3/22/2009
  • Aşkı Yaşamak İçin Zaman Asla Geç Değildir: Bana Bunu Yapma (Üstün Akmen) - 3/21/2009
  • 27 Mart Dünya Tiyatro Günü Bildirisi (Yılmaz Onay - Nâzım Hikmet Kültür Merkezi) (Yılmaz Onay) - 3/20/2009
  • Kabaret - İstanbul Şehir Tiyatroları (Ayşe Müge Gerdan) - 3/20/2009
  • Türkiye Tiyatrolar Birliği Dünya Tiyatro Günü Bildirisi (Temel Demirer) - 3/20/2009
  • Azerbaycan -Oyun- Çocuk Tiyatrosu Dünya Çocuk ve Gençlik Tiyatroları Günü Kutlaması (Rasim Aşın) - 3/20/2009
  • İletişimsizlik Düşanının Bilinmez ve Görünmez Rengi: Bayrak (Üstün Akmen) - 3/18/2009
  • Şafak Türküsü (Yurdagül Yurtseven) - 3/18/2009
  • Finansman Canavarı (Mehmet Çetinkaya) - 3/17/2009
  • Susmayın... (Orhan Aydın) - 3/17/2009
  • Tek Kişilik Şehir - Ankara Devlet Tiyatrosu (Ahmet Olcay) - 3/17/2009
  • Sıradışı Yazarın Sıradanlığı: Troyalı Kadınlar ve Dünyalar Savaşı (Üstün Akmen) - 3/15/2009
  • Gençlerin Tiyatro İhtiyacı ve Mücadelesi (Kerem Kıtay) - 3/15/2009
  • Azerbaycan Üç Nokta Gazetesi Köşe Yazarı Prod. Dr. Vagıf İbrahimoğlu'ndan Türk Dünyasına Sesleniş (Vagıf İbrahimoğlu) - 3/15/2009
  • Tiyatro Neden Güzeldir? (Ulaş Tuzak) - 3/15/2009
  • Konak Gençlik Tiyatrosu (Ulaş Tuzak) - 3/14/2009
  • Neden Fırtına Koptu ve Neden -Kendi Gök Kubbemiz- Çatırdadı? (Rıfkı Demirelli) - 3/14/2009
  • Özerk Sanat Konseyi (Savaş Aykılıç) - 3/14/2009
  • Yassakkk! (Yurdagül Yurtseven) - 3/12/2009
  • Maskeliler - İstanbul Büyük Şehir Belediyesi Şehir Tiyatroları / Kurnaz Yazar… -Bukalemun- Metin… (Melih Anık) - 3/12/2009
  • Sahne Senin İstanbul... (Orhan Aydın) - 3/10/2009
  • Kurt Puslu Havayı Sever (Nedim Saban) - 3/10/2009
  • Poyrazoğlu'ndan Aşkın Matematik Hesabı: İyi Günde Kötü Günde (Üstün Akmen) - 3/10/2009
  • Nesrin Kazankaya ve Tiyatro Pera'nın başarılı yükselişi... (Rengin Uz) - 3/8/2009
  • ABBOO! DİLBER HALA (Yurdagül Yurtseven) - 3/7/2009
  • İşte Toron Karacaoğlu'nun El Yazısıyla Sansürlenen Belge (Nedim Saban) - 3/6/2009
  • Orhan Alkaya’nın Nedim Saban'ın Yazısı ile İlgili Açıklaması (Orhan Alkaya) - 3/6/2009
  • Şehir Tiyatroları'nda Yeni Bir Sansür Hikayesi (Nedim Saban) - 3/5/2009
  • Tiyatrom.com veda edeli 1 yıl oldu ! (Moderator) - 3/5/2009
  • Öldün Duydun Mu? – Altıdan Sonra Tiyatro (İsmail Can Törtop) - 3/5/2009
  • Tiyatroda Günlük 5 Mart 2009 (Melih Anık) - 3/5/2009


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    1 Mayıs'tan itibaren her ÇARŞAMBA Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..