| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Güzellikle Elde Edemediğimizi Bırakalım: Saraydan Kız Kaçırma
Üstün Akmen



Bütün olanaksızlıklara karşın yaz aylarında da çeşitli festivaller ve turnelerle hizmete devam eden Devlet Opera ve Balesi, bu kapsamda “6. Uluslararası İstanbul Opera Festivali’ni de gerçekleştirdi.

Festivalde, Mersin Devlet Opera ve Balesi sanatçıları Charles Gounod’un “Romeo ile Jüliet”ini İstanbul’da ilk kez sahnelerken, artık bir başyapıt sayılan Mozart’ın “Saraydan Kız Kaçırma”sı, yanı sıra Okan Demiriş’in “Yusuf ile Züleyha” operası da İstanbul Devlet Opera ve Balesi yapımı olarak festival izleyicilerinin beğenisine sunuldu. Diğer taraftan “Gala Konser” çerçevesinde İstanbul Devlet Opera Orkestrası eşliğinde üstün performanslarıyla Türk ve yabancı solistlerin ortaklaşa yorumladıkları opera repertuarının seçkin eserleri dinleyicisine başarıyla ulaştı.

YEKTA KARA’NIN REJİSİ
“Saraydan Kız Kaçırma”yı bu kere de Yekta Kara sahneye koymuş. Her daim yenilikten yana olan Kara, eseri modernize etmemiş, ama sahneleme mekânı olarak “Müze-i Hümayun”u, yani İstanbul Arkeoloji Müzesi’nin bahçesini seçmiş. Çinili Köşk’ü de kullanmış.

Yekta Kara, “Singspiel” diye tanımlanan hafif Alman operası sınıfından “Saraydan Kız Kaçırma”yı, günümüzün sorunlarıyla örtüşen masalımsı bir öykü olarak yorumlamış. Doğu-Batı fark ve farklılığını kurcalarken, kadın sorununu da öne çıkarmış; hareme sokulmak istenilen, iki erkek arasında sıkışıp kalmış Constanze’den yola çıkarak Türk kadınının, haremdeki kadının, hatta İspanyol kadınının o dönemlerdeki özgürlülüğünü temel nokta olarak belirlemiş. Selim Paşa ile Osman arasındaki çatışmanın altınıysa bilerek ve de isteyerek kalın çizmiş. Çok kültürlülüğü ön plana çıkartan eserdeki olumlu karakter Selim Paşa’yı almış merkeze yerleştirmiş. Selim Paşa karakterinin, dahi besteci tarafından sadece bir konuşma rolü olarak bırakılmış olmasını kendince sorgulamış, dolayısıyla Selim Paşa’ya farklı bir yorum getirirken, bir anlamda konuyu Selim Paşa ve diğerleri olarak ele almış.

KİM BU SELİM PAŞA
Uygar, toleranslı ve hoşgörülü bir Paşa Selim Paşa!

Veee bu Paşa’nın karşısında Belmonte ile diğerleri…

Diğerleri, Selim Paşa'yı aldatıyor, arkasından bin bir türlü iş çeviriyor, oysa Selim Paşa hepsine güvenmiş, Belmonte'yi saraya almış, Pedrillo'ya iş vermiş, hanımlara sahip çıkmış.

Bu arada, ne yapalım ki Constanze'ye âşık olmuş, âşık olmuş olmasına da ona elini bile sürmemiş.

Sadece bir “âşık” Selim Paşa.

Aşkına karşılık bekliyor, hepsi o kadar.

Ya Constanze?

Costanze, Selim Paşa'yı seviyor, ama sonunda bırakıp gidecek, çünkü haremdeki kadınlardan biri olarak özgürlüğünü yitirmek istemiyor.

RUH BAHÇIVANI YEKTA KARA
Eserin bir yerinde: “Güzellikle elde edemediklerimizi bırakalım gitsinler daha iyi” diyor Selim Paşa. Bu bakış açısı, kadın-erkek ilişkisinin nasıl olması gerektiği olarak yorumlanmış Yekta Kara tarafından.

Mizansen anlayışında da aydınlıkçı, yenilikçi bir karakter olarak önde Selim Paşa.

Geleneklere sıkı sıkıya bağlı, kendi iktidarını kurmaya çalışan, dış dünyayla ilişkisi bulunmayan Osman karakteriyle simgelenen eski-yeni çatışması arasından ana tema olan hoşgörü ve bağışlayıcılığı öne çıkarmayı başarmış Yekta Kara.

YARATICI KADRO
İstanbul Arkeoloji Müzesi’nin doğal çevre dekoruna Ferhat Karakaya’nin katacağı fazla bir şey yokmuş ve zaten olmamış. Karakaya, iki yuvarlak podyum ve iki kocaman yastıkla işi kotarmış.

Şanda Zıpçı ise, fevkalade zevkli çizimleri olan 16. yüzyıl Osmanlı kostümleri kullanmış. (Osmanlıda 16. yüzyılda kadınlar topuklu bot giyer miydi, bir kere daha sormuyorum. Şanda Zapçı ile neden takışayım? “Demek ki giyermiş” deyip geçiyorum). Zıpçı’nın kostümlerinin alkışlanmalık diyeceğim, başka da bir demeyeceğim.

Metin Koçtürk, eserin bütününü tablo tablo düşünerek; oyun içindeki oyuncuların mizansenlerini, duruşlarını saptamış, en ideal ışık tasarım tekniğini de uygulamış, gel gelelim, keşke kimi tablolarda takip ışığı kullansaymış!

SESLER
Bu yılın başından bu yana İstanbul’da çalışan İtalyan Şef Marco Morrone yönetimindeki İstanbul Devlet Opera ve Balesi Korosu’nun esere en az hatayla katkı sağladığını söyleyebilirim. Bulgar şef Zdravko Lazarov yönetimindeki İstanbul Devlet Opera ve Balesi Orkestrası, uvertürde büyük davul, ziller ve trianglın zayıflıkları dışında eseri tümüyle başarıyla icra ettiğini vurgulayabilirim.

Soprano Eylem Duru’yu (özellikle “Ach, ich liebte, war so glücklich” ile lied biçimindeki Durch Zaertlichkeit und Schmeicheln” aryalarında) içtenlikle alkışladım.

Soprano Nazlı Deniz Boran’a yepyeni umutlar bağladım.

Pedrillo’da Tenor Cenk Bıyık’a Osman ile eğlenceli düeti “Vivat Bacchus! Bacchus lebe!”yi dört kulak dinlerken, Belmonte’de Tenor Erdem Erdoğan’ı (özellikle duygularını ifade ettiği “Wenn der Freude Thraenen fliessen” aryasında) yüreğime yasladım.

Osman’da Bas Tuncay Kurtoğlu’na (özellikle orkestranın ritmik eşliğinde söylediği “O! Wie will ich triumphieren” aryasında), ama diğer tüm aryalarında bayıldım.

Cahit Şaher’in Konuşan Rol Selim Paşa’ya fiziksel olarak can verişinde yakaladığı başarıyı özel olarak alkışladım.

Şunu da söylemem gerekiyor ki, Yekta Kara solistlerini birer tiyatro sanatçılarıymışçasına yönetmiş. Sopranolar, tenorlar ve bas gövde-ruh arasında en küçük bir uyumsuzluğa yer vermiyor. İç aksiyonlarıyla hareketleri sürekli uyum içinde.

İtiraf edeyim: Pek hoşlandım.

Üstün Akmen

Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 354
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • 'Sanat Eğitimi' Konusunda Velilere ve Öğretmenlere Uyarı (Rasim Aşın) - 10/30/2015
  • Yalçın Topçu! Sen İşine Baksana! (Üstün Akmen) - 10/30/2015
  • Aydın Arıt Tiyatrosu ve Limonluk Arısı (İhsan Ata) - 10/30/2015
  • … Şu An Batmakta Olan Geminin Duvarlarına Resim Yapmaktasınız (Üstün Akmen) - 9/17/2015
  • Direklerarası Tiyatro Ödülleri Her Zamanki Saygın Yapısını Korudu (Füsun Akmen Balkaya) - 9/17/2015
  • Yeni Tiyatro Yeni Oyun… Tiyatrogrotto ve Cadılar… (İhsan Ata) - 9/7/2015
  • AKM'den haberi olmayan bir Kültür Bakanımız var artık (Üstün Akmen) - 9/7/2015
  • Topçu, Levent Üzümcü'ye Sahip Çıksana (Üstün Akmen) - 9/3/2015
  • Sanat Direnmektir (Yurda Yurtseven) - 8/31/2015
  • Zarif Bedenine Tam Oturmuş Oyunculuk Ruhu ile Kendini İş'i ile Taçlandıran Sanatçı: Özge Özder (Füsun Akmen Balkaya) - 8/7/2015
  • Güzellikle Elde Edemediğimizi Bırakalım: Saraydan Kız Kaçırma (Üstün Akmen) - 6/29/2015
  • Görme Yeri / Gürültünün İçinde (İhsan Ata) - 6/28/2015
  • Tiyatro ve Seyirci İlişkisi Üzerine (Serkan Fırtına) - 5/27/2015
  • Mükemmel Bir Shakespeare Şöleni: Bir Yaz Gecesi Rüyası (Üstün Akmen) - 5/14/2015
  • 'İstibdat Kumpanyası' ve 1876'lardan Bir Esinti... (Füsun Akmen Balkaya) - 5/5/2015
  • Her seçim bir dövüş müdür? (Dövüş Gecesi - DOT) (Dursaliye Şahan) - 5/2/2015
  • Nejla Uygur, Yıllar Sonra Bir Müzikalle Sahnede: Marko Paşa (Üstün Akmen) - 4/29/2015
  • Süheyl ve Behzat Uygur Tiyatrosu 'Marko Paşa' ile ayakta alkışlandı (Füsun Akmen Balkaya) - 4/29/2015
  • Oyun Salonu'nda ortaya karışık: İstenmeyen (Üstün Akmen) - 4/23/2015
  • Haldun Taner Sahnesi'nde 'Afife ve Bedia' ile 'Hayal-i Temsil'de Buluştuk (Füsun Akmen Balkaya) - 4/23/2015
  • Antikonformist ve Asi Bir Oyun: İmparatorluk Kuranlar (Üstün Akmen) - 4/15/2015
  • MUHTEŞEM GATSBY (Üstün Akmen) - 4/13/2015
  • Ayyar Hamza Tiyatro Oyunu (Burak Keleş) - 4/6/2015
  • Ağaçlar Gökyüzünü Nasıl Kaplar: Göl Kıyısı (Üstün Akmen) - 4/2/2015
  • Tiyatro Kılçık ve 'Aşk Yok Heyecan Var' Adlı Oyun Üzerine (Füsun Akmen Balkaya) - 4/1/2015
  • Tiyatro İstanbul'dan Dur Duraksız Komedi: İstibdat Kumpanyası (Üstün Akmen) - 3/26/2015
  • Kim Korkar Hain Kurttan (İlkay Sevgi - Melis Pınar) - 3/16/2015
  • AKM SENİN SESİN (Yurdagül Yurtseven) - 3/16/2015
  • 43 Yıllık Bir Müzikal: Balım (Üstün Akmen) - 3/16/2015
  • Bireyin Kendini Bağışlaması ve Bağışlatması: Kalp Düğümü (Üstün Akmen) - 3/11/2015
  • Seyhan Belediye Tiyatrosu'nda Bir Nazım Hikmet Oyunu: Yolcu (Üstün Akmen) - 3/9/2015
  • 'Sekiz Saniye' ve Ömer Faruk Sorak (Füsun Akmen Balkaya) - 3/7/2015
  • İki Oyun İki Değerlendirme: Adolf ve Ücret Artış Talebinde Bulunmak için Servis Şefine Yanaşma Sanatı (Üstün Akmen) - 3/4/2015
  • Alanya Belediye Tiyatrosu ve 'Bir Şehnaz Oyun' (Füsun Akmen Balkaya) - 3/3/2015
  • Tiyatro Stüdyosu'ndan 'Her Yıl Kuşlar Geri Gelir' (İhsan Ata) - 2/24/2015
  • Dramaturg ve Görevleri (Kurtuluş Bilgilioğul) - 2/24/2015
  • Edebiyat severlerin keyif alacağı bir gösteri: Dünya İşleri (Jale Sancak Röportajı) (Seray Şahinler) - 2/19/2015
  • İki Oyun İki Değerlendirme: Kurusıkı ve Kuvâyi Milliye (Üstün Akmen) - 2/18/2015
  • Tiyatro Dünyası Oyuncuları'ndan Keyifle İzleyebileceğiniz Bir Oyun OLACAK ŞEY DEĞİL (Füsun Akmen Balkaya) - 2/11/2015
  • Yönetmeliğin değişeceğine inanmıyorum! - Ragıp Yavuz Röportajı (Seray Şahinler) - 2/10/2015
  • 27.Yıl ENKA Kültür Sanat Tiyatro Buluşması - Merve Engin ve 'KESİT' (Füsun Akmen Balkaya) - 2/10/2015


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..