| Tiyatro Kursu | Şirket Tiyatrosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Ana Sayfa | Hakkımızda | Yazılar | Haberler | Yazarlar | Tiyatro Oyunları | Tiyatro Grupları | Sanatçılar | Kaynak | Duyuru Panosu | | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
'İstibdat Kumpanyası' ve 1876'lardan Bir Esinti... Füsun Akmen Balkaya ‘O padişah gelecek hesap verecek’ anlayışı ile Sultan Abdülhamit döneminden gelmesi istenen anlayış , şen kahkahalar olarak tüm salonu kaplamıştır. Sultan Abdülhamit ve İstibdat… Sultan Abdülhamit Dönemini eğlenceli,bol kahkahalı bir yorumla izlemek isteyenlerin ,tarih sayfaları arasından başlarını kaldırmalarının yeterli olabileceği müzikli komedi türünde bir oyun olmuş İstibdat Kumpanyası. Kumpanya’nın oluşması Gülmenin düşünmeyle sık ,sık paslaştığı veya paslaştırıldığı oyunda Padişah’ı devirme planları içinde tiyatro’nun amaç için nasıl araç edildiği açık seçik anlatılmış ve yoruma bir başka tazelik de getirilmiştir. Samuel Andre ‘nin getirilmesi ile Edmond Rostand ve Cyrano de Bergerac adlı oyun çalışmalarının başlama çabası ‘oyun içinde oyun ‘eyleminin en güzel örneği olmuştur. Burun ve benzerlik öyküsünün gerçekleştirilmesi isteği ardından gerekli olan oyuncu kadrosunun oluşturulması için topluluğun bulunma çabası,Şeref Paşa ile Sefer Paşanın gayretleri ,Recai Efendi Topluluğu’nun uygunluğu ile etrafının biraz rahatlaması ve ’Padişahım çok yaşa ’ek sloganı ile üst nokta da en büyük tetikleyici yapı ve provaların ,provaları takip etmesi sonunda beklenmeyenin de geliştirdiği ikinci bir yazılmamış tekst ile seyirci yeniden yeni oyunda İstibdat Kumpanyasın da buluşturulmuştur. Dönemin korkutucu uygulamalarına imza atan padişah için Jurnal mekanizması da son derece geliştirilmiş hatta korkunun tam merkezine bu özellikler kendisi tarafından yerleştirilmiştir. Yazar,yönetmen ve yönetmen yardımcısı-koreograf Yazar Uğur Saatçi ‘İstibdat Kumpanyası’adlı oyun ile iyi bir araştırmacılık ve dünü bugüne taşıyan mizah anlayışındaki eleştirisel değerlerin seçkinliği metnin özelliğini ortaya çıkarmıştır. Başarılı yönetmen Barış Erdenk sürekli canlı tutmak adına sözcüklerle mücadele edercesine biçimsel anlamda sahneyi de çok yoğun tutmuştur. İkinci perdenin son yirmi dakikasında ise biçimsel anlamda seyircinin görsel yorgunluğu biraz daha artmıştır. Oyunun haklı başarısına gölge düşmemesi anlamında ,oluşan anlamsız kısa süreli karışıklığın yine son yirmi dakika için biraz daha sadeleşmesi ile özüne zarar vermeden yer değiştirmesi yönetmen Erdenk’in hoşgörüsüne inanarak önerimi oluşturmuştur. Sibel Erdenk üstlendiği oyundaki koreografi çalışmalarında , adımlar düzenin de yarattığı halk danslarının esintisin de çok mükemmel bir bütünlüğü çağdaşlık adına yakalamış, tek sorun yorulan oyuncuların bu başarıyı özellikle ikinci perde de ötelemesi ve danslara gölge düşürülmüş görüntünün paylaşılması üzerine olmuştur. Orhan Enes Kuzu,Engin Bayrak,Medina Yavuz,Aytuğ Dereli ve tüm emeği geçenler başarının pay sahipleri olarak haklı alkışlarımızı müzik, dekor kostüm vb . çalışmalar için almışlardır. Sabri Özmener ,Aylin Kontente,Levent Üzümcü … Sabri Özmener (Tevfik) Ankara Devlet Konservatuarı mezunu ,Devlet Tiyatrosu sanatçısı ve Devlet Tiyatroları Genel Müdür Yardımcılığı görevinde bulunmuştur. Oynadığı her oyunda getirdiği yorumla kendi özgeçmişinde önemli bir oyunculuk tarihine sahip olmuş bir sanatçı olarak bu oyunda da Tevfik rolü ile güzel enerjisini seyircisine aktarmıştır. Aylin Kontente bu oyunda Madam Asrini olarak gerçekten öne çıkmayı ve seyircinin beğenisini kazanmayı bilmiştir.Asrini,Kontente de yepyeni taze bir soluk almış ve Kontente rolünün sınırlarını çok iyi tutarak abartının uçlarını da aynı sakinlikle aşağı da tutmayı başarmıştır. Levent Üzümcü Samuel Andre ile alkışlanırken biraz yorgun olduğunu seyircisine hissettirmiş, başarılı oyuncunun ayrıca biraz da kilo aldığı gözlenmiştir. Oyun boyunca Levent Üzümcü’den oyunculuk anlamında yüksek beklentimizi geçiktirmesi ,bazı dans sahnelerinde bile durgunluğu hatta katılmakta çekinceli durumu üstte düşünüldüğü gibi yorgunluğunu ve rahatsızlığını seyircisinin aklına getirmiştir. Matine seyircisinin canlılığı bile sevgili Üzümcü’nün beklenen, alışılan performansını yakalamasını sağlayamamıştır. Onur Buldu(Akil Efendi),Uğur Bilgin(Rıfat),Erşan Utku Ölmez(Recai Efendi),Serhat Barış(Şeref Paşa),Aydın Sezgin(Sefer Bey -Paşa),Levent Çimen (Zabit) ve İlknur Güneş(MatmazelKarine)İstibdat Kumpanyası’nın diğer başarılı oyuncu kadrosunu oluşturmuştur. Bu kumpanyanın oluşmasında emeği geçen herkese en özenli teşekkürlerimizi paylaşmak da gönül borcu olmuştır. Siz oldukça biz hep yanınızdayız…. Füsun Akmen Balkaya 19.04.2015/Profilo-İST. Yazarın Tüm Yazıları Paylaş Tweet |
Tiyatro Kursu Başlıyor! 3 Ekim'den itibaren her PERŞEMBE Kadıköy'de! Çalışanlara yönelik hobi sınıfı! Duyuru Panosu!
Son Eklenen Tiyatro Oyunları
Güncel Yazılar
Yazar olmak ister misiniz? Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...
Güncel Haberler
Tiyatro Dünyası'nı takip Edin | .. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|