| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Hilafet, Sadece Hz. Ali Soyundan Gelenlerin Mi Hakkı: Kerbela
Üstün Akmen




Erhan Yazıcıoğlu‘nun Genel Sanat Yönetmenliğindeki İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları, Ali Berktay’ın eseri, “fenomen yönetmen” Ayşe Emel Mesci’nin yönetimindeki “Kerbela” oyunuyla sezona fevkalade hızlı bir giriş yaptı.

Müslümanların tarihinde yaşanan en trajik olaylardan biri olan Kerbela Katliamı, Hz. Muhammet’in torunu Hz. Hüseyin'e bağlı küçük bir grubun, Emevi halifesi Yezit'e bağlı ordunun Hicri 61. yılın 10 Muharrem gününde, bugün Irak sınırlarında olan Kerbela'da karşılaşmalarını ve aralarında çocuk ve kadınların da bulunduğu Hz. Hüseyin ve mahiyetindekilerin öldürülmelerini konu edinmekte.

BERKTAY’IN ESERİ
Yazar, çevirmen, sinema ve tiyatro oyuncusu. Ali Berktay (1960), “Kerbela” olayından günümüze pek çok göndermesi olan bir oyun ortaya çıkarmış. Olayı, sadece Şiilerin kınadığı bir “vukuat” olarak değil, aslında Sünni ve Şii dünyasını birleştiren bir unsur olarak ele almış. Tüm Müslümanların Hz. Hüseyin'in katledilmesini trajik bir olay olarak hatırladıklarını; başta Yezit olmak üzere katliamda payı olanları lanetlediklerini anlatmış, ama Kerbela olayını bu oranda basit, sadece acı ve hüzünlendiren bir olay olarak ele almamış. İmam Hüseyin’i haksızlığa karşı çıkmanın simgesi olarak öne çıkarmış. Olayı zulümlere bir başkaldırış olarak tanımlamış. Nasıl ki Yezit her kötülüğün, kurnazlığın, zulmün sembolü ise, İmam Hüseyin karakterini de mazlumların, ezilmişlerin, yalın ayaklıların umudu olarak çizmiş.

Duyulan tepkiyi ve direnişİ anlatmak işi ise Ayşe Emel Mesci’ye kalmış.

MESCİ’NİN YÖNETİMİ
Ayşe Emel Mesci, muhtemelen: “Bitmeyen bir yas, bitmeyen bir diriliş, bitmeyen bir ruhtur Kerbelâ/Kaleleri kin, düşüncesi zehir olanlara, bir kırmızı güldür Kerbelâ” dizelerinden yola çıkmış; kirli, kinli ve kanlı bir dünyayı kanları ile arındırmak için yola çıkanların yanında saf tutmuş. Kerbela’yı bireysel acıları, toplumsal bilince dönüştürmenin adı olarak saptamış. Tüm kuşakların kurtuluşuna ışıldak tutmayı amaç edinmiş. Ölü toprağı serpilmişlikten, ölümü göze alarak özgürleşmeyi adres olarak göstermiş. Yazılı metinden, ciddi anlamda bir adanma öyküsü, yenilgi ile destan yazma becerisi çıkarmış.

YARATICI KADRO
Ayşe Emel Mesci imzalı koreografinin yeniliği pek yok, ama adım, hareket, anlatım üçlüsündeki başarıyı göz ardı etmemeliyim. Tahsin İncirci’nin müzikleri ve orkestrasının icrası atmosfer yaratmada Ayşe Emel Mesci’ye fevkalade yardımcı olmuş. Cem Yılmazer’in ışık tasarımı oyuncuya ve gene kendi yaratımı minimalize ettiği dekora destek veriyor. Hale Eren Usta’nın kostümler için seçtiği renkler gerçekten etkileyici. Kûfe halkını ölümün ve ihanetin rengi siyaha büründürmüş Hale Eren. Muaviye askerleri rengârenk. Hür sarılar; Hüseyin yeşiller; Yezit kırmızılar içinde. Hale Eren, kostümün düşünsel işlemini zerre kadar savsaklamamış.

OYUNCULUKLAR
Oyuncu kadrosu tümüyle iyi…
İyi olmasına iyi de, Muaviye’de deneyimli oyuncu İskender Bağcılar’a: “Bu kadar mı kötü oynanır yahu” diyerek bağırmamak için inanın kendimi zor tuttum.
İrem Erkaya, Fatma karakterinin işe yaramaz boşluklarını doldurmayı, klişeleri silmeyi becerebilse, yaratıcı yeteneğini oluşturmaya da başlamış olacak.

Âşık Kasım’da Nazif Uğur Tan, ne yazık ki hayli zayıf kalıyor.

Abbas’a can veren Ümit Bülent Dinçer için, jestini kodlamalar üzerine kurmalı, olabildiğince ses çalışmalı derim.

Hür’de Emre Narcı, Sakine’de Nilay Bağ, duygularını sürekli harekete geçiren ve dolayısıyla fiziksel skorlarına yaşam veren yönelimleri aramış ve bulmuş gibiler. Süreklilik diliyorum.

İbrahim Can, Hasan’a dönük tüm yaklaşımları sanırım yönetmenden iyi kapmış, bunları da iyi kontrol ediyor.

Meriç Benlioğlu, gerek Zeynep olarak, gerekse Fatma Ana’da başarıyı yakalıyor.

Burak Davutoğlu, İmam Hüseyin’in içsel güzelliğini su yüzüne pek güzel çıkarıyor.

Bora Seçkin Yezit üzerinde iyi düşünmüş, imgelemini iyi çalıştırmış, hiç aşırılığa kaçmadan karaktere can üflüyor.

ÖNGÖREN’İN BAŞARISI
Anlatıcı’da Aslı Öngören ise, görünmez içsel akımları, ruh ışımalarını irade zorlamalarıyla seyirciye iletiyor; Anlatıcı’ya sadece gövdesel hayat buldurmuyor, karakteri aynı zamanda güzel, hem de zarif, çok da yankılı ve de rengârenk kılıyor.

Adlarını bilerek ve isteyerek a-be-ce sırasına göre dizdiğim diğer oyuncular Alize Ertem, Aslı Menas, Aybar Taştekin, Barış Çağatay Çakıroğlu, Berfu Aydoğan, Buğra Can Ildırışık, Can Alibeyoğlu, Cem Baza, Ceysu Aygen, Çağlar Ozan Aksu, Damla Cangül, Emrah Can Yaylı, Emre Çağrı Akbaba, Ercan Demirhan, Esen Koçer, Fahri Kıncır, Fatma İnan, Gizem Akkuş, Gülşah Bayar, Hasip Tuz, Hüsnü Demiralay, Lale Kabul, Mert Aykul, Nur Saçbüker Otan, Özgür Atkın, Pervın Bağdat, Savaş Barutçu, Seda Çavdar, Serap Doğan, Şenay Bağ, Şirin Kılavuz, Volkan Öztürk, Zeynep, Göktay Dilbaz ise disiplinleri, görevlerini bihakkın yerine getirmeleriyle, sahte özdeşleşmelerden uzak pırıl oyun verişleriyle “eleştirmen amca”larından kocaman bir “aferin” hak ediyorlar.

* * *
Oyundan çıkarken, pörsümüş muhalefetimizi, felç edilmiş direnme/başkaldırma yeteneğimizi ancak Kerbela olayı üzerinden onarabileceğimizi anladım.

Günümüzün Yezitlerini ya da Yezitleşenlerini yok etmemiz için Berktay’a ve Mesci’ye teşekkür etmemiz gerektiğine inandım.

“Ben yanmasam/Sen yanmasan/Biz yanmasak”ı andım.

Üstün Akmen
Evrensel


Yazarın Tüm Yazıları

Oyun tanıtım sayfası:  Kerbela
 
Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 314
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Alpay Ulusoy Röportajı (Ulya Altıntaş) - 11/30/2014
  • Kadir Anıl Adıgüzel Röportajı (Ulya Altıntaş) - 11/30/2014
  • Ekim Ayı ve Düşündürdükleri... (Can Murat Yaşar Şengel) - 11/27/2014
  • Deli Deli Hallarda! 'Deliha' - Bir Kadın Komedi Oyuncusu'nun Beyaz Perde Başarısı (Füsun Balkaya) - 11/24/2014
  • Bakarsın Bulutlar Gider (Burak keleş) - 11/24/2014
  • Arlecchino'dan Kean'e: Aktör Kean (Cüneyt İngiz) - 11/24/2014
  • Başkent Büyük Tiyatro'da İbsen, Yalman, Kurt 'Hedda Gabler' Buluşması (Füsun Balkaya) - 11/22/2014
  • Genco Erkal'dan Virtuozite Örneği: Bir Delinin Hatıra Defteri (Üstün Akmen) - 11/21/2014
  • Bezirgan (Burak keleş) - 11/14/2014
  • Tiyatro Aşhk - Tatminkar Ödül (Cüneyt İngiz) - 11/13/2014
  • Hilafet, Sadece Hz. Ali Soyundan Gelenlerin Mi Hakkı: Kerbela (Üstün Akmen) - 11/12/2014
  • Tiyatro Üzerine Yazarken Yönetmen Çağan IRMAK Yolumu Çevirdi - 'Unutursam Fısılda' (Füsun Balkaya) - 11/12/2014
  • Ayışığı Sirki (Çocuk Oyunu) - Adana Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatrosu (Kurtuluş Bilgilioğul) - 11/9/2014
  • Gerçekten 'Olacak Şey Değil' (Cüneyt İngiz) - 11/8/2014
  • Bir Son Değil Diriliştir Kerbela (Yurdagül Yurtseven) - 11/5/2014
  • Yalancı Aranıyor - Adana Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatrosu (Kurtuluş Bilgilioğul) - 11/5/2014
  • Hedda Gabler - Ankara DT (Emre Saklıca) - 10/22/2014
  • Şekib Avdagiç'in Mutlaka Yargılanması Gerekiyor (Üstün Akmen) - 10/22/2014
  • Üstün Akmen, Hıncal Uluç'un 'AKM Ne Olacak' Yazısını Değerlendirdi (Üstün Akmen) - 10/8/2014
  • Gazeteci, Yazar Recep Bilginer Ölümünün 9. Yılında Anıldı (Füsun Balkaya) - 9/30/2014
  • Diyebilirim ki Yıllar Sonra İlk Kez Tahmin Edemeyeceğiniz Kadar Heyecanlıyım (Hüseyin Köroğlu) - 9/29/2014
  • Tiyatrocu'lardan Sinemacı'lara Bir Tad: ÇİLEK (Füsun Balkaya) - 9/23/2014
  • Çağdaş Ödül Anlayışını Kutluyorum: Direklerarası Tiyatro Seyircileri (Füsun Balkaya) - 9/20/2014
  • Hürrem Sultan (Füsun Balkaya) - 9/18/2014
  • Ali Paşa Hanı Olayı ve Erkal Kardeşler... (Üstün Akmen) - 9/17/2014
  • Asutay'ın istifaya zorlanması, Kenter'den istifasının istenmesi (Üstün Akmen) - 9/11/2014
  • Türkiye'de Güzel Şeyler de Oluyor: Artiz Mektebi (Üstün Akmen) - 8/21/2014
  • Bu Oyunu İzlemenin 'Vakti Geldi' (Meryem Şahin) - 8/15/2014
  • Benim Çolpan İlhan'ım... (Üstün Akmen) - 7/31/2014
  • Tez Elden Mezuniyet (Deniz Zengin) - 7/23/2014
  • Şiddetin İnsan Psikolojisindeki Tahribatı: Uçlar (Üstün Akmen) - 7/23/2014
  • Şehir Tiyatroları ve Hoşgeldin Erhan Yazıcıoğlu (Füsun Balkaya) - 7/19/2014
  • Bir Deli, Bir Vinç Ve 'ERDAL BEŞİKÇİOĞLU' (Füsun Balkaya) - 7/12/2014
  • Fazıl Say'ın Sait Faik Konseri (Üstün Akmen) - 7/8/2014
  • Opera Festivali Kapsamında Hvorostovsky'i Dinledikten Sonra... (Üstün Akmen) - 6/26/2014
  • Molina Eşcinsel Değil! (Seyhan Arman) - 6/23/2014
  • Üç İnci (Afife Jale, Cahide Sonku ve Bedia Muvahhit - Hamdi Gültekin Tiyatrosu) (Ayşe Müge Gerdan) - 6/23/2014
  • Mutlaka İzlenmeli: Seni Seviyorum Mükemmelsin Şimdi Değiş - Nilüfer Belediyesi'nin Sanatseverliği (Üstün Akmen) - 6/18/2014
  • Sözün Müzik ile Sürekli Yarışta Olduğu Bir Opera: Jül Sezar (Üstün Akmen) - 6/17/2014
  • Süslü Saksı Çıkmazı (Tiyatro Teksti) (Sema İslim Utandı) - 6/16/2014


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    12 Şubat'tan itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..