| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
'İtalyan Kültür Merkezi' ve 'Medyamızın Hali'
Üstün Akmen




EYYY MOGHERINI… EYYY SCARANTE… SÖZÜM SİZLEREDİR!

İtalya Dışişleri Bakanlığı, bir süre önce Ankara İtalyan Kültür Merkezi (Istituto Italiano di Cultura di Ankara)’nin kapatılması için teklif verdi. Teklif galiba kabul gördü ki merkezin “lağvedilmesi” beklenmekte.

Başkent'teki özel ve kamuya bağlı sanat kurumlarıyla sık sık farklı etkinlikler çerçevesinde ortak çalışmalara imza atan kurumun, "yeniden yapılandırma" gerekçesiyle kapatılma teşebbüsü, kültür-sanat çevrelerinde ciddi soru işaretleri içermekte.

Aslında işin aslının İtalya’da var olan ekonomik sıkıntıdan kaynaklandığı bilinmekte; bilinmekte bilinmesine de, Avrupa’nın kültürel ve tarihi mirasına yıllardır katkı sağlayan bu ülkenin, ekonomiye kültür-sanattan başlaması ister istemez “Sen de mi Brütüs” dedirtmekte.

ŞAŞKINLIK NEDEN
Oysa Roma İmparatorluğu’ndaki gibi dünyanın köklü devletlerine ev sahipliği yapmış bir ülke İtalya!

Hıristiyanlığın en önemli merkezi Vatikan’ı içinde bulundurması nedeniyle kültürel miras öğeleri açısından son derece zengin bir ülke!

Öyle bir ülke ki, günümüzde UNESCO’nun kırk dört Dünya Kültür Mirası alanına ev sahipliği yaparak birinciliği elinde tutagelmekte!

Resim sanatı, tarihin hemen her döneminde gelişim göstermiş; Rönesans ve Gotik sanattan, Rönesans ve Barok üslubuna her sanat akımına tarihe mal olan eserler armağan etmiş bir ülke.

Titian’ı, Bernini’yi, Raphael’i, Botticelli’yi, Michelangelo’yu, Leonardo’yu, Donatello’yu, Fra Angelico’yu, Tintoretto’yu, Caravaggio’yu bağrından çıkarmış bir ülke.

Dante Alighieri’nin, Carducci’nin, Montale’nin, Macchiavelli’nin, Leopardi’nin, Manzoni’nin, Petrarca’nın, Deledda’nın, Boccaccio’nun, Tasso’nun, Ariosto’nun, Bruno’nun, Ficino’nun, Pirandello’nun, Vivo’nun, Quasimodo’nun, Dario Fo’nun ve daha kimlerin de kimlerin ülkesi bu ülke.

SANATLA YÜCELEN BİR ÜLKE
Kökenleri Roma tiyatrosuna kadar inen bir tiyatro geleneğinin, Commedia dell’Arte’nin ülkesi.

Opera'ya hayat veren, klasik müziğin temellerinin atıldığı, piyano ve violin gibi klasik müzikle ilgili çalgıların yaratıldığı; senfoni, konçerto ve sonat köklerinin geliştiği bir ülke.

Giovanni Pierluigi da Palestrina’yı, Claudio Monteverdi’yi, Barok besteciler Alessandro Scarlatti’yi, Arcangelo Corelli’yi, Antonio Vivaldi’yi, klasik dönem bestecileri Niccolò Paganini’yi, Gioachino Rossini’yi, romantik besteciler Giuseppe Verdi’yi, Giacomo Puccini’yi topraklarında yetiştiren bir ülke.

Lumiére Kardeşlerin hareketli resimler ile sinema tekniğini bulmasından çok kısa bir süre sonra sinema tarihine imza atan; De Sica’lara, Leona’lara, Argento’lara, Fellini’lere, Pasolini’lere, Antonioni’lere, Troisi’lere, Benigni’lere can veren bir ülke.

BİR KÜLTÜR ÜLKESİ
Bir kültür ülkesi İtalya!

Entelektüeller, sanatçılar, diğer kültür emekçileri arasında bağ kuran, var olan bağı koruyan, iki ülke halkı arasında tanışma/buluşma ortamı yaratan bir ülkedir sözünü ettiğim.

Şimdi soruyorum!

Ülkemin başkentinde yıllardır İtalya’nın “vitrini” olan, kültürel işbirliği sağlayan, kültürel etkinliklerin ve organizasyonların (sanat, müzik, sinema, tiyatro, dans, moda, tasarım, fotoğraf) yürütme merkezi durumunda olan bir kurumu kapatmak, boş verin İtalyan hükümetini, İtalyan kültürünün tarihselliğine uyuyor mu?

YAKIŞIYOR MU HİÇ
Türkiye’de İtalyan dilini, kültürünü tanımak isteyenleri, uluslararası yardım ve demokrasi prensipleri üzerine kurulu kültürlerarası diyaloga dayalı etkinlikleri engellemek mi İtalyan Hükümetinin ekonomisini kalkındıracak!

Acaba ekonomistleriniz bu safsataya inanıyor mu?

İtalya Dışişleri Bakanı Sayın Federica Mogherini ve İtalya Büyükelçisi Sayın Gianpaolo Scarante…

Sözüm sizlere…

Demlenmiş kültürel değerleri olan ülkenize, bu “tasarruf” biçimi yakışıyor mu?



MEDYAMIZIN HALİNE BAKINIZ

Geçenlerde Hürriyet’in 2. Sayfasında “Bir Opera Sürprizi” başlıklı bir haber vardı. Hafif müzik şarkıcısı Atiye’nin, izleyicilerine sürpriz yaparak bir opera bestesi söylediği haberi veriliyordu.

“Opera bestesi” neymiş biliyor musunuz?

1898 yılında bestesini İtalyan şarkıcı/besteci Eduardo di Capua (1865-1917)’nın yaptığı, sözlerini yine bir İtalyan şair Giovanni Capurro (1859-1920)’nun yazdığı Napoliten şarkı “O Sole Mio”.

Hani diğer dillerde de çeşitli versiyonları var olmakla beraber, genellikle özgün biçimi Napoli lehçesiyle söylenen şarkı.

Amerikalı şarkıcı Tony Martin’in “There’s No Tomorrow” adıyla, Elwis Presley’in “It's Now or Never “ başlıklarıyla söylediği parça.

Hürriyet’in başlığı medyamızın kültür düzeyinin somut örneği olarak tarihe kazındı.

Medyamızın Napoliten bir hafif müzik şarkısını opera şarkısı sanacak seviyedeki durumu ortaya çıktı.
Dünyada işlevleri ve konumu itibariyle demokratik rejimlerin gelişmesinde ve demokratik bilincin oluşmasında birinci dereceden etkili iletişim aracı sayılan medyamızın durumu, bu vesileyle bir kez daha ortaya saçıldı.
Günümüzde insan ve toplum hayatındaki etkisinin önemli boyutlara ulaştığı savunulan medyamızın hal-i pürmelâline top-tüfek atıldı.
Yaşamın her alanında bilgilendirici ve yönlendirici bir güç olduğunu savunan ve basınımızın “amiral gemisi” olarak tanımlanan Hürriyet’in içler acısı hali, geleceğe olan umudumu bir kez daha kırdı, parçaladı.
Bunları yazdım ya, bilmem acaba editörün kulakları hiç değilse çınlayacak mı?

Üstün Akmen

Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 500
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Şiddetin İnsan Psikolojisindeki Tahribatı: Uçlar (Üstün Akmen) - 7/23/2014
  • Şehir Tiyatroları ve Hoşgeldin Erhan Yazıcıoğlu (Füsun Balkaya) - 7/19/2014
  • Bir Deli, Bir Vinç Ve 'ERDAL BEŞİKÇİOĞLU' (Füsun Balkaya) - 7/12/2014
  • Fazıl Say'ın Sait Faik Konseri (Üstün Akmen) - 7/8/2014
  • Opera Festivali Kapsamında Hvorostovsky'i Dinledikten Sonra... (Üstün Akmen) - 6/26/2014
  • Molina Eşcinsel Değil! (Seyhan Arman) - 6/23/2014
  • Üç İnci (Afife Jale, Cahide Sonku ve Bedia Muvahhit - Hamdi Gültekin Tiyatrosu) (Ayşe Müge Gerdan) - 6/23/2014
  • Mutlaka İzlenmeli: Seni Seviyorum Mükemmelsin Şimdi Değiş - Nilüfer Belediyesi'nin Sanatseverliği (Üstün Akmen) - 6/18/2014
  • Sözün Müzik ile Sürekli Yarışta Olduğu Bir Opera: Jül Sezar (Üstün Akmen) - 6/17/2014
  • Süslü Saksı Çıkmazı (Tiyatro Teksti) (Sema İslim Utandı) - 6/16/2014
  • 'İtalyan Kültür Merkezi' ve 'Medyamızın Hali' (Üstün Akmen) - 6/11/2014
  • Çöküşünü Hak Eden Toplumun Öyküsü: Bir Halk Düşmanı (Üstün Akmen) - 6/5/2014
  • Kabile Tiyatro NRD? (İhsan Ata) - 6/3/2014
  • Kış Uykusundan Bahara 2014 Dönümü (İlkay Sevgi) - 5/31/2014
  • Dayanamayıp solan Gülibrişimlere… (Seyhan Arman) - 5/25/2014
  • Röportaj: Yaşamak Denen Bu Zahmetli İş (Ülkü Duru, İştar Gökseven, Musa Uzunlar) (Onur Şimşek) - 5/23/2014
  • adnan azar 'öldü'; 'bir kış günü bir taksi gelir ve geri gelmez ömrümüz' (Murat Örem) - 5/8/2014
  • Süheyl&Behzat Uygur Tiyatrosu – Dünya'nın Sonu.net (Cüneyt İngiz) - 5/2/2014
  • Aşk, Nefret ve Hırs Üçgeni… Kim Korkar Hain Kurttan (İhsan Ata) - 4/28/2014
  • Bu Gençler Yolundan Dönmez, 'SANA' Tiyatroyu Öldürtmez (Üstün Akmen) - 4/23/2014
  • Mezardan Gelen Sesler… Gor (İhsan Ata) - 4/23/2014
  • Afife Hafife Alınamaz - 18. Afife Ödülleri Değerlendirilmesi (Cüneyt İngiz) - 4/22/2014
  • Tiyatro Seyirlik - Ya Başaramazsak (Cüneyt İngiz) - 4/22/2014
  • Kim Daha Kaçık - Guguk Kuşu - Kocaeli Şehir Tiyatroları (Mustafa Bal) - 4/22/2014
  • Bir Sır, Ne Kadar Gizli Kalabilir: Vakti Geldi (Üstün Akmen) - 4/16/2014
  • Bu Oyunu İzlememiş Olan, Tiyatroyu Seviyorum Demesin: Savaş (Üstün Akmen) - 4/10/2014
  • Samsun'da Sihirli Flüt (Üstün Akmen) - 4/10/2014
  • Faşizmin Gölgesinde Erkeklik Sorunsalı… Bent (İhsan Ata) - 4/10/2014
  • Oynamak ya da Oynayamamak... İşte Bütün Sorun Bu!: MELEK (Üstün Akmen) - 4/9/2014
  • Aydın'da Bir Tiyatro Çınarı: Yalçın Dinçer (Serkan Fırtına) - 4/7/2014
  • Ali Poyrazoğlu Tiyatrosu - Babam 9 Doğurdu (Cüneyt İngiz) - 4/7/2014
  • Mert Fırat ve Volkan Yosunlu ile Moda Sahnesi'ni, tiyatroyu ve gündemi konuştuk. (Onur Şimşek) - 4/4/2014
  • Bu Oyun Oyuncular İçin… 6 Oyuncu Yönetmenini Arıyor (İhsan Ata) - 4/4/2014
  • Bursa, 1. Uluslararası Balkan Ülkeleri Tiyatro Festivali (Üstün Akmen) - 3/20/2014
  • Diyarbakır Devlet Tiyatrosu'ndan Beceriksizler (Mustafa Bal) - 3/19/2014
  • Kızılırmak - Hayvanın Koyunu Insanın Cahili (Yurdagül Yurtseven) - 3/19/2014
  • Külkedisi Deyip Geçmeyin, Bir Gerçek O: La Cenerentola (Üstün Akmen) - 3/15/2014
  • DENİZ YILDIZI Dizisi'nin Sabihası NERMİN UĞUR İle Röportaj (Ulya Altıntaş) - 3/10/2014
  • Ölü Adamın Cep Telefonu: Naif bir Komedi (Ayşe Müge Gerdan) - 3/10/2014
  • Dot'tan, Yedi Yönlü Kapitalizm Eleştirisi: Makas Oyunları (Üstün Akmen) - 3/5/2014
  • İnsan Doğası Üzerine Bir Gözlem: Hadi Öldürsene Canikom (Üstün Akmen) - 2/27/2014


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    3 Ekim'den itibaren her PERŞEMBE Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..