| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Türkiye'de Bir Boşnak Operası: ÖLDÜREN AŞK
Üstün Akmen



İstanbul Devlet Opera ve Balesi (İDOB), 2012-2013 sezonunda farklı bir opera eseri sahneledi. Bu eser, Asım Horozić (1958)’in Nijaz Alispahić (1940)’in librettosu üzerine bestelediği “Öldüren Aşk (Hasanaginica)” başlıklı bir Boşnak operası idi.

Kulağımıza oldukça aşina klasik operalardan farklı bir operaydı “Öldüren Aşk” ve Osmanlı İmparatorluğu’nun Bosna Eyaleti’nde, günümüzdeyse Hırvatistan sınırlarında yer alan İmotski bölgesinde 1646-1649 yılları arasında ortaya çıkmış bir Güney Slav halk baladıydı.

Orkestrasyon pek iyi değildi, ama renkli folklorik yapı vardı.

KIRSAL ÇERÇEVE
Burçak Savaşkurt’un dediği gibi, bu tür operaların müzik temeli milli folklorlara dayanırken, tema’ların tarihsel kahramanlıklardan alınması bir anlamda koşulken, “Öldüren Aşk” hiçbir kahramanlık özelliği taşımamaktaydı.

Konu olarak öyle derinliği falan da olmayan “Öldüren Aşk”da Şef Emir Nuhanović yönetimindeki orkestra, belki tek tek enstrümanlar olarak değil, ama enstrüman grupları olarak hiç de uyum içinde duyulmadı.

“ATONAL” YAPI
Asım Horozić’in armonisi olmayan, diyatonik dizi yerine, 12 eşit yarım sesten oluşan kromatik diziyi kullandığı “atonal” eseri icra edilirken, bütünlük eksikliği eser boyunca sürdü. Eserin sonuna kadar orkestradan tek koyu “sound” gelmedi. Dinleyici, akustik özellikleri de son derece sınırlı, sözde “Kültür Başkenti” olmuş İstanbul'un tek opera sahnesi ufacık Süreyya’da yeterli doygunluğu ne yazık ki bulamadı.

2'li, 3'lü, 6'lı “ensemble”ların tınıları hiçbir zaman net yakalanamadı.

GÖKSU’NUN YÖNETİMİ
Murat Göksu, sahneye koyarken yeni bir biçem arayışına girişmemiş, tamamıyla esere sadık kalmıştı. Hem bu öyle bir “sadakat” idi ki bu, doğal olarak karakterlerin çizimini de olduğu gibi bırakmış, yorum yeteneğini kullanmamıştı.

Monotonluğu biraz olsun geçiştirmek için Bariton Ufuk Karakoç’a türküler söyletmişti.
Gerçi iyi de etmişti de… Keşke mikrofonsuz söyletseydi...

İmot Kadısı’na ayaklı aynayı durup dururken aksiyon olarak mı ters çevirtmişti, kavrayamadım; kalabalık sahnelerde sahnenin darlığına yenik düşüşünü anladım, tamam da, abartısızlığıyla başarıyı yakalamasına da kıvandım.

DEKOR-KOSTÜM-IŞIK
Zeki Sarayoğlu’nun açılır-kapanır kapılı bölmelerden oluşturduğu sahne tasarımı hayli yalın, fazla minimalist, ama sahne diline uyumluydu. İkinci perdeyi koltuk, ayaklı ayna, puf ve şamdandan başka aksesuarlarla zenginleştiremez miydi, elbette bilemem, ama Serdar Başbuğ’un kostümleri iyinin de üstündeki çizgiye hayli yaklaşmıştı, gel gelelim Fatima’nın ayakkabısı o kostümlere hiç mi hiç yakışmamıştı.

Ha bir de, Fatima’nın 2. Perde kostümü sanki başka renk olamaz mıydı?

Metin Koçtürk’ün ışık tasarımı, sahnenin bölümlenen her alanına birbiriyle bağlantılı ışıkları çok iyi ayarlanmış olmasıyla dikkat kazandı.

SESLER
Tenor Yoel Keşap, aryalarını tüm gamın ⅔’ünü göğüs sesinden cömertçe söylerken,
İmot Kadısı karakterine derinlik ekledi.

Hasan Ağa’nın Annesi’nde Arzu B. Semerci vasat değil, iyiydi.

Diğer Soprano Ayten Telek, Sultan’a sesiyle renk kattı.

Pintoroviç’de Bariton Alper Göçeri düzgün vibratosu, dramatik tonlaması, sahneyi dolduran fiziksel özellikleriyle başarılıydı.

Bariton Ufuk Karakoç’un, dramatik renklerin ağırlık kazandığı sesiyle söylediği türküleri, kulaklardan silinmeyerek uzun süre asılı kaldı.

Hasan Ağa’da Bas-Bariton Suat Arıkan, “iyi şancı” olduğunu bir kez daha kanıtlarken; Soprano Burçin (Çilingir) Savigne, gövdesini tamamen duygularının hizmetinde tutma yeteneğini bu kere de sergiledi.

Fiziksel donanımıyla, bilinç üstü görünmez duyguyu seyircisine mükemmel iletti.

Burçin Çilingir Savigne’nin solunum tekniği, vücudunu dengeli olarak bir çizgi üzerinde tutabilmesini ve şarkılarını sağlıklı söylemesini sağlamaktaydı.

İDOB, klasik müzik dünyasının tanımadığı bir yabancı eseri repertuarına katarak bana sorarsanız bu sezon için iyi bir iş kotarmıştı.

Üstün Akmen
Evrensel


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 950
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Ortaçağ Dekorlu, Kadın Eksenli Bir Kara Komedi: SESSİZLİK (Üstün Akmen) - 3/29/2013
  • Shakespeare Erzurum'da: On İkinci Gece (Üstün Akmen) - 3/25/2013
  • -Bireyin Ölümü- Yeni Kiracı (Doğu Polat) - 3/25/2013
  • Ve SEVİL AKI (Pınar Çekirge - Yavuz Pak) - 3/25/2013
  • Okul Tiyatrosu Manifestosu (Kemal Oruç) - 3/25/2013
  • Tutkulu İki Aşkın Birlikte Öyküsü: Ölüm Diyalogları (Üstün Akmen) - 3/25/2013
  • Cinsel bastırılmışlığın şiddete dönüştüğü oyun… Penetratör (İhsan Ata) - 3/23/2013
  • Sanat Uzun, Hayat Kısa (Nedim Saban) - 3/23/2013
  • Çürümüş Zamanlar; Evaristo (Metin Boran) - 3/18/2013
  • Canınıza Okunmak Üzere Çünkü Bu Hikâye -Gerçek Hayattan Alınmıştır- (Simge İçen) - 3/18/2013
  • Türkiye'de Bir Boşnak Operası: ÖLDÜREN AŞK (Üstün Akmen) - 3/18/2013
  • METİN ABİ'M (Nedim Saban) - 3/14/2013
  • Ölen Adamın Cep Telefonu Ve Düşündürdükleri... (İhsan Ata) - 3/14/2013
  • Dinçer Çekmez (de) Öldü... (Murat Örem) - 3/14/2013
  • Sürülen İnsan Mı, Yoksa İnsan Olmak Mı? (Deniz Zengin) - 3/13/2013
  • Human Profit: Bir Manipülasyon Hikayesi (Erdal Yıldırım) - 3/13/2013
  • Şenay Gürler'in Abby Karakteriyle Özdeşleştiği Oyun: Kayıp (Üstün Akmen) - 3/13/2013
  • Ayşe Lebriz Berkem'den Bir Teatral Arya: İnsan Sesi (Üstün Akmen) - 3/12/2013
  • İnsan kime hizmet ettiğini düşünmeli... ZENGİN MUTFAĞI (Yurdagül Yurtseven) - 3/12/2013
  • Metin Serezli Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 3/10/2013
  • Kurşun Askerlerin Dramı (Arıza Baykuşlar) - 3/5/2013
  • Oyuncunun Yemini (Neşe Binark) - 3/5/2013
  • Mert Tanık Röportajı (Ulya Altıntaş) - 3/5/2013
  • Eskişehir'den Troyalı Kadınlara Ağıt (Metin Boran) - 2/28/2013
  • Erzurum'da Ayakta Alkışlanan Oyun: Çıkmaz Sokak Çocukları (Üstün Akmen) - 2/22/2013
  • Adı; ASLIHAN KANDEMİR (Pınar Çekirge - Yavuz Pak) - 2/22/2013
  • Güvenlikli Kent Yaşamı ve Islah Evi (Metin Boran) - 2/17/2013
  • Kemal Başar'ın, Beynini Oyun Sahnesi Yaptığı Oyun: Hamlet (Üstün Akmen) - 2/17/2013
  • Umut Orkun Eskibatman Röportajı (Ulya Altıntaş) - 2/17/2013
  • AK'LA KARA'da Bir Commedia Dell'Arte Uyarlaması: Patron Kim? (Üstün Akmen) - 2/17/2013
  • Şarap mahzeninde 'taşlar yerinden oynuyor' (Domino) (Rengin Uz) - 2/12/2013
  • Tekin Akmansoy Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 2/12/2013
  • Eleştiri mi, Çekiştiri mi! (Erdal Yıldırım) - 2/11/2013
  • My Fair Lady (Roma) (Üstün Akmen) - 2/11/2013
  • Macide Tanır; Hayat, İnandığı Yolda Yürümeyi Göze Alanların Hak Ettiği Bir şeydir Çünkü... (Murat Örem) - 2/11/2013
  • Geliyor Musun, Yoksa Geliyor Musun: Sarı Ay (Üstün Akmen) - 2/7/2013
  • Benimle Delirir Misin? (Cüneyt İngiz) - 2/6/2013
  • Bir Toplum Anatomisi… Eski Fotoğraflar (İhsan Ata) - 2/6/2013
  • Antalya'da Her Şeyi İle Yüzde Yüz Türk Operası: Lale Çılgınlığı (Üstün Akmen) - 2/6/2013
  • Macide Tanır Taziye Sayfası - Başsağlığı Mesajınızı Yazın (Taziye Sayfası) - 2/6/2013
  • ((( Aç Parantez (Nedim Saban) - 2/5/2013


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    3 Ekim'den itibaren her PERŞEMBE Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..