| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Savaş Aykılıç ile Bir İlköğretim Öğrencisinin Röportajı
Savaş Aykılıç




“TİYATRO SANATI İNSANI TANIMA VE SEVME ÇABASIDIR.”

-ADINIZ VE SOYADINIZ NEDİR ?
-Savaş Aykılıç.

-İÇİNİZDEKİ TİYATROCUYU İLK NE ZAMAN KEŞFETTİNİZ ?
-İlkokulda,orta ve lisede okurken öğretmenlerim beni keşfetti.

-BU KEŞİF NASIL OLDU ?
-“Çanakkale Geçilmez” ve benzeri şiirleri gitgide sadece bana okutmaya başladılar.

-SİZİ İLK ÖNCE TİYATRONUN HANGİ YÖNÜ İLGİNİZİ ÇEKTİ ?
- İnsan bir kere alkışlandı mı ki tiyatrocular buna sahne tozu yutmak diyorlar , hep alkışlanmak istiyor. İflah olmaz bir tiyatro aşkına tutuluyor.

-OKUL YILLARINDA HİÇ SAHNEYE ÇIKTINIZ MI ?
-Tabii. Defalarca. Ama temsil düzeyinde değil. Yıl sonu çay kutlamalarında bazı skeçlerde oynardım ve arkadaşlarımı öğretmenlerimi çok güldürürdüm.

-OKUL YILLARINDAN DAHA SONRA BU MESLEĞİ SEÇMENİZE ETKİ YAPAN NELER YAPTINIZ ?
- Arkadaşlarımla ve öğretmenlerimle ilgili komik şiirler yazar , bunları bu çaylarda okurdum.

-GERÇEK ANLAMDA İLK İZLEDİĞİNİZ PROFESYONEL TİYATRO NEYDİ,ANIMSIYOR MUSUNUZ ?
-Kırklareli Atatürk Lisesi’nde okurken şehre Devlet Tiyatrosu gelmiş ve Saray Sineması’nda temsiller vermişti. İlk o zaman gerçek bir tiyatro ile karşılaştım.

-BU OYUN HAKKINDA BİZE BİLGİLER VERİR MİSİNİZ ?
-Hiç unutamam,oyunun adı “Çil Horuz”du ve yazarı da Oktay Rıfat’tı. Başroldeki genci oynayan tiyatrocunun adı –şimdi Ankara DT. Müdürü olan Serhat Nalbantoğlu idi.

-TİYATROCU OLMAYA UZUN BİR SÜREÇTE Mİ KARAR VERDİNİZ YANİ ?
Kısaca tiyatrocu olmaya bir anda değil yavaş yavaş karar vermişim demek ki.

-PEKİ , BİLİNÇLİ BİR TERCİH OLARAK TAM NE ZAMAN TİYATROCU OLMAYA KARAR VERDİĞİNİZİ ANIMSIYOR MUSUNUZ ?
-Liseden sonra İstanbul Üniversitesi , Edebiyat Fakültesi,Felsefe Bölümü’nü kazanmıştım. Birinci sınıfta okurken Beyoğlu’nda Atlas Pasajında-şimdiki Sadri Alışık Tiyatrosu’nda-o zaman ki adı Küçük Tiyatro idi,Ferhan Şensoy’dan izlediğim “Şahları da Vurular “ adlı oyunda o denli eğlendim ve sahnedeki oyunculara öyle imrendim ki ilk kez bilinçli bir şekilde bu oyunu izledikten sonra tiyatrocu olmaya karar verdim.

-TİYATROCU OLMAK İÇİN EĞİTİM ALDINIZ MI ? ALDI İSENİZ , NERELERDE ?
-Ferhan Şensoy’un oyununu izledikten hemen sonra Bilsak Oyunculuk Kurslarına gittim iki yıl süre ile. Burada devlet ve şehir tiyatrosu oyuncularından dersler aldım. İkinci yıl Beklan Algan’a ve Müge Gürman’a asistanlık yaptım. Bilsak eğitiminden sonra İstanbul Belediyesi Şehir Tiyatroları Araştırma Labaratuvarı (TAL) iki yıl süre ile profesyonel olarak asistanlık yaptım ve buradaki ustalarımla tiyatro eğitimime devam ettim. Ancak tüm bunlar tiyatronun hayatımı kazanabileceğim bir meslek olması için bana yeterli bir eğitim gibi gelmedi. Ben de bunun üzerine Ankara Üniversitesi,Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi,Tiyatro Bölümü,Dramatik Yazarlık Anabilim Dalı’nın özel yetenek sınavlarına girdim ve 1989 yılında burada okumaya başladım. Dört yıl sonra 1993 yılında mezun oldum ve o yıldan beri İstanbul Devlet Tiyatroları’nda sahne amiri kadrosunda çalışıyorum.

-TİYATRO EĞİTİMİ HAKKINDA NELER DÜŞÜNÜYORSUNUZ ?
-Eğitim benim için hiç bitmedi.Zaten üniversiteler de bence bu işe yarar. Yani sizi literatür ile tanıştırır ve öğrenmeyi öğretir. Yani öğrenme bilimini öğretir üniversite.Bir başlangıçtır.

-O HALDE TİYATRODA ÖĞRENMEK VE ÖĞRENCİLİK HİÇ BİTMİYOR DENİLEBİLİR Mİ ?
-Üniversiteler bilim ve felsefenin,düşüncenin alfabesini öğretir. Bilim yapmak ve düşünceyi geliştirmek için bir ömür boyu zaman vardır. Onun için ben hala kendimi bir tiyatro öğrencisi sayarım.Çünkü her gün tiyatrodan yeni bir şeyler öğrenirim.

-TİYATRONUN VE ONUN EĞİTİMİNİN SINIRLARI NEDİR ?
-Tiyatro sadece sanatların anası ve bileşkesi değil aynı zamanda hayatın da taklidi ve özüdür.Onun için bütün insanlar-nereden mezun olurlarsa olsunlar,hangi okulları bitirirlerse bitirsinler - hayat , yaşam ve sanat karşısında –bana göre-her zaman birer öğrencidirler ki sürekli öğrenen bir beyin son ana kadar genç kalır ve sürekli kendini yeniler.

-TİYATROCU OLMAK TAM OLARAK NE DEMEKTİR, BU KONUYU AÇAR MISINIZ ?
-Tiyatrocu olmak bence hayatını,yaşamını tiyatroya ve tiyatro sanatına adamak demektir.

-TİYATRO BİREYSEL Mİ YOKSA KOLLEKTİF BİR SANAT MIDIR ?
-Yerine göre ikisi de geçerlidir. Tek kişilik oyunlar bireysel yapılır. Kalabalık oyunlar ise kolektif.

-TİYATROCULUK BİR TEK SANAT MESLEĞİ MİDİR YOKSA İÇİNDE BAŞKA MESLEKLER VAR MIDIR ?
-Tiyatro tümel,total,bütüncül bir sanattır. İçinde pek çok sanatı ve sanat mesleğini buluşturur kaynaştırır ve eritir.

-TİYATRO METNİ NEDİR ?
-Tiyatro her şeyden önce –günümüz tiyatrosu-yazılı bir metindir. Tiyatrocular buna “text” adını verirler. Bu aynı zamanda tiyatro sanatının yazılı , yazın-edebiyat bölümüdür.

-METİN VE REJİSÖR İLİŞKİSİ NEDİR ?
- Rejisör bu metni çağına ve seyircisine uygun bir bağlamda- ki buna dramaturji çalışması,bunu yapan profesyonellere de dramaturg deriz- yorumlar ve sahneye koyar.

-OYUNCULAR VE METİN İLİŞKİSİ NEDİR ?
-Oyuncular , oyun metnini ve metindeki rolleri yönetmenle birlikte harekete , mizansenlere dökerek ete kemiğe büründürürler.

-TİYATRODA GENEL SANAT YÖNETMENİ NEDİR , GÖREVİ NELERDİR ?
-Kurum tiyatrolarının ve özel tiyatroların o yıl oynanacak oyunlara karar veren sanat yönetim ve repertuvar kurulları ya da Edebi Heyetleri ve onlara başkanlık ve yöneticilik yapan,son kararı veren bir Genel Sanat Yönetmenleri bulunur.

TİYATRODA PANOLARI KİM YAPAR ?
Ressamlar bu oyunların dekorlarını renk , biçim,çizgi ve doku boyutları ile oyunun geçtiği mekanları veya bu mekanları temsil eden panoları boyarlar.

TİYATRO DEKARATÖRÜ NE İŞ YAPAR ?
Oyunun mekanlarını çizen,planlayan ve tasarlayan tasarımcılara ise oyunun dekaratörleri denir.

-TİYATRODA DİĞER YARDIMCI SANATLAR NELERDİR VE SANATÇILARI KİMLERDİR ?
- Kostümleri çizen ve tasarlayanlara Kostüm Kreatörü ve ışık düzenini planlayana Işık Dekaratörü,oyunda varsa müzikleri yapanlara besteci ve yine oyunda varsa hareket ve dans düzenini tasarlayan ve uygulayana da Koreograf diyoruz.

-TİYATRO ELEŞTİRMENİ KİMLERE DENİR ?
-Ayrıca gazetelerde dergilerde bu oyunların tanıtımlarını veya eleştirilerini,kritiklerini yazan eleştirmenler vardır.

TİYATRO EĞİTMENİ NE İŞ YAPAR ?
-Tiyatronun tüm bu boyutları ile ilgili üniversitelerde, konservatuvarlarda, özel okul ve kurslarda eğitim verilir ki onlara da genel olarak “tiyatro hocası” denir.

-TİYATROCU OLMAK ZOR MUDUR KOLAY MI ?
-Tiyatro yapmak kolaydır,herkes yapabilir ama herkes tiyatrocu olamayabilir . Bunun için bir devamlılık ve kendini tiyatro sanatına adamış olmak gerekir.

ÖYLE İSE TAM OLARAK KİMLERE TİYATROCU DİYEBİLİRİZ ?
- İşte tüm bu aydığımız işlerden , mesleklerden,sanatlardan birini veya aynı anda birkaçını hakkı ile yapanlara TİYATROCU denir.

-SİZ BU TİYATRO MESLEKLERİ VE DALLLARINDAN HANGİLERİ İLE İLGİLİSİNİZ ?
-Ben ,nacizane,bir tiyatrocu olarak ,tiyatro sanatının yazarlık-yönetmenlik-oyunculuk-dramaturji-eleştiri ve inceleme ile tiyatro eğitimi ve ayrıca Sivil Toplum Sanat Örgütleri ; sendika (Kültür ve Sanat Sen.) vb. (STK) alanları ile ilgiliyim.

-TİYATRO YAZARI OLARAK ESERLERİNİZ NELER ?
- Mitos Boyut Yayınevinden çıkmış olan iki adet oyun kitabım var. Toplu oyunları I. ve II. Gençleri ilgilendiren ve pek çok lisede oynanan oyunumun adı :”Ah Şu Büyükler”i anmadan geçmeyelim. Ayrıntılı bilgi için adımı ve soyadımı Googl’dan sorgulayabilir ve kitaplarım ile ilgili ayrıntılara ulaşabilirsisniz.Tabii özgeçmişim ve tiyatro sanatı ile ilgili yaptıklarımla ilgili ayrıntılara da.

-HİÇ YÖNETMENLİK YAPTINIZ MI ?
Onun üzerinde yönettiğim ve bir o kadar da oynadığım oyunlar var.Dramaturgluk yaptığım , eleştiri ve inceleme ve tanıtımını yayımladığım pek çok oyun var.

-TİYATRO EĞİTİMİ VERİYOR MUSUNUZ ?
Ayrıca son on yıldır da özel bir tiyatro kursunda reji ve oyunculuk dersleri veriyorum.

-SANIRIM DİZİ OYUNCULUĞUNUZ DA VAR ?
-Buna ayrıca tiyatro ile bağlantılı olarak on beş yıldır yaptığım dizi oyunculuğu da eklenebilir.

-TİYATROCU OLMAK ÖZVERİ Mİ İSTİYOR ?
Kısaca tiyatrocu olmak demek , bunu bir yaşam biçimi haline getirmek,neredeyse 24 saat tiyatro ile dolu dolu yaşamak demektir.

-TİYATROCU PARA KAZANABİLİYOR MU ?
-O zaman işte bazen ya da çoğu zaman alınan haz ile kazanılan para –diğer mesleklere oran ve kıyasla-eşit olmayabilir. Örneğin şu anda sadece tiyatro oyuncululuğu ile geçim hemen hemen imkansız bir hale gelmiştir. Alınan maaşlar yoksulluk ve hatta açlık sınırındadır ve işsilik sigortası ve benzeri sosyal güvence ve yasa eksiklikleri yüzünden bazen basına da yansıyan acı olaylar yaşanabiliyor tiyatro camiasında.

-PEKİ ÖYLE İSE TİYATROCULAR NASIL GEÇİNİYORLAR ?
-Özellikle de İstanbul gibi metropollerde salt oyunculuk yaparak geçinen ya yoktur ya da çok azdır . Kurumsal tiyatro oyuncuları dizi,reklam,dublaj,eğitimcilik vb. ek işlerle geçinebilmekte,özel tiyatro yapanlar ise denilebilir ki üste para vererek tiyatro yapar hale gelmişlerdir.

-TİYATRODA MANEVİ HAZ ÖNEMLİ MİDİR ?
- Kısaca tiyatroda maddi değil manevi haz çok daha fazla ve önemlidir. Tiyatroculuk bir varolma biçimidir ve maddi ve manevi bedellerini ve yoksunluklarını ödemek gerekir.

-TİYATRO SANATININ AMACI NEDİR ?
- Tiyatro sanatı ve tiyatrocu olmak aslında insanı tanımaya ve sevmeye çalışma çabasıdır belki de. Tiyatro yapma,tiyatro yaratma ve üretme bedeli maddiyatla ölçülebilir bir şey değildir.

-TİYATRONUN EĞİTİCİ İŞLEVİ NEDİR ?
-Nasıl ki bir karikatür ciltler dolusu bilgiyi ve kitabı özetler bazen , tıpkı onun gibi , tiyatroda bir an , bir sahne,bir mizansen , bir söz , yüz üniversitenin öğretemediğini öğretir,anlatamadığını anlatır bir anda insana.

-TİYATROCU OLMAK BİR ADANMIŞLIKTIR,DEDİNİZ. BUNU BİRAZ AÇAR MISIZ ?
Tiyatrocu olmak ,inananların camiye-kiliseye-havraya-manastra-Buda’ya,doğaya, nirvanaya, dağlara, tapınaklara gitmeleri gibi;düzenli olarak tiyatro mabedine gitmeleri,orada negatif enerjilerden arınarak pozitif enerjilerle dolmaları demektir. Makro boyuttaki evreni mikro boyutlarda ; tiyatro sahnesinde ve insanlarda algılamak demektir tiyatrocu olmak. Onun için belki de her tiyatro ile ilgilenen veya tiyatro yapan , tiyatrocu olamayabileceği gibi , her tiyatrocudan da bunları-manevi boyutları- beklemek biraz fazla olabilir.

-TEŞEKKÜR EDERİM.
-RİCA EDERİM.

Savaş Aykılıç

Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

burak - ( 12/2/2009 )
cok güzel br yazıydı.bravo.

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 993
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Orhan Alkaya'nın Genel Sanat Yönetmenliği Görevinden Alındıktan Sonra Yaptığı Basın Toplantısı (İsmail Can Törtop) - 6/1/2009
  • Yaban: İnsan Olmayan İnsan (Aliye Ummanel) - 5/31/2009
  • Çok Orijinal Bir Oyun-Bursa Devlet Tiyatrosu (Ahmet Olcay) - 5/31/2009
  • Yaşanılanların Tortusu Kalır Geriye (Fatma Babuşçu) - 5/31/2009
  • Çocuklar Yaşadıklarını Öğrenirler (Yurdagül Yurtseven) - 5/31/2009
  • İstanbul'a Taşınan AST'a Hoşgeldin ve Başarılar... (Savaş Aykılıç) - 5/30/2009
  • Kontes Almaviva ve Eva Duarte Peron Figaro'nun Düğünü'nde karşılaşırsa (Pınar Çekirge) - 5/29/2009
  • Sarım Saklı… Burada! (Yurdagül Yurtseven) - 5/29/2009
  • Bir İzmir Aşığı Olarak Manisa'yı Kıskanıyor(D)um (Uğur İpek) - 5/29/2009
  • 25. Genç Günler’in Ardından Kısa Kısa... (Ayşe Müge Gerdan) - 5/27/2009
  • Savaş Aykılıç ile Bir İlköğretim Öğrencisinin Röportajı (Savaş Aykılıç) - 5/27/2009
  • Game Over (Eser Ali) - 5/27/2009
  • Teşekkürler (!) 2010 İstanbul (Öney Olcaytu) - 5/27/2009
  • Mustafa Kemal'ler Asla Seyirci Kalamaz (Tuncer Cücenoğlu) - 5/26/2009
  • -Marka- Çerçeveye Pencere Camı…. Tiyatromuzun Halleri… (Kusura bakmayın!) (Melih Anık) - 5/25/2009
  • 10. Uluslararası Karadeniz Tiyatro Festivali (Fatma Babuşçu) - 5/24/2009
  • Dans ve Vücut Eğitiminde Çağdaş Keşifler (İlkay Sevgi) - 5/24/2009
  • AST'ın Ankara salonu kapanıyor! (Orhan Aydın) - 5/24/2009
  • Sayın Can Törtop (Anonim) - 5/23/2009
  • Oradaydım... (Yurdagül Yurtseven) - 5/23/2009
  • Tehlikeli Oyunlar – Oğuz Atay / Seyyar Sahne (Melih Anık) - 5/23/2009
  • Alkışlamak Seyircinin Görevi Değil, Yargısıdır. Yuhalamasını da Bilmek Koşuluyla...! (Dündar İncesu) - 5/21/2009
  • Feridun Karakaya Neden Ahmet Midhat Oluyor (Arda Aydın) - 5/21/2009
  • Temiz Yayıncılık (Nedim Saban) - 5/21/2009
  • O erguvan günbatımları... (Suna Pekuysal) (Pınar Çekirge) - 5/20/2009
  • Üzüntülerim, Sevinçlerim, Teşekkürlerim ve… İzin İsteğim (Üstün Akmen) - 5/20/2009
  • 5 Ödül Aldılar (Fatih Ermiş) - 5/20/2009
  • Alkışlarla Yürüdük... (Rengin Uz) - 5/19/2009
  • Yeter Artık (Ergün Işıldar) - 5/19/2009
  • Can Doğan'ın Sitemizde Yayınlanan İddia ile İlgili Yazısı (Can Doğan) - 5/19/2009
  • Pervari'deki arkadaşım Mehmet Korkusuz'a selam olsun! (Öney Olcaytu) - 5/18/2009
  • Perdeler hep açık kalacak… (Orhan Aydın) - 5/18/2009
  • Oyunculuk Açısından Temiz Topa Benzeyen Oyun: Ne Dersin Azizim (Üstün Akmen) - 5/17/2009
  • İzmir'de Tiyatro İçin Çalışmak (Uğur İpek) - 5/17/2009
  • Gençler Cezaevinde! (Kemal Oruç) - 5/17/2009
  • 10. Trabzon Uluslararası Tiyatro Festivali'nden Dönüyorum (Üstün Akmen) - 5/17/2009
  • Beklerken- Turistik Seyirlik - Tiyatro Oyunevi (Melih Anık) - 5/15/2009
  • 25. Genç Günler – Söz Veriyorum – Fareler ve İnsanlar (İsmail Can Törtop) - 5/13/2009
  • İzmir'de Şehir Tiyatrosu Bir Zorunluluktur (Uğur İpek) - 5/13/2009
  • 10. Trabzon Tiyatro Festivali'nde Bel Ağrılarıma Tiyatro Terapisi (Üstün Akmen) - 5/13/2009
  • Brecht şarkılarını, Mardin’de neden okumadınız? (Adnan Tönel) - 5/13/2009


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    1 Mayıs'tan itibaren her ÇARŞAMBA Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..