| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Dans ve Vücut Eğitiminde Çağdaş Keşifler
İlkay Sevgi




İnsan Üzerinde Toplanan Merak;
Dans ve Vücut Eğitiminde Çağdaş Keşifler


20. yüzyılda ve devamında ortaya çıkan teknikler modern dans ve çağdaş dans adı altında toplanırlar. Merkeze, vücudun doğal hareketliliğini koyan bu teknikler, hareket alanını çoğaltmak için klasik danslardan sıyrılarak, yer çekimi, beden-zihin ilişkisi, zaman ve mekan ilişkisi gibi harekete ve forma etki eden faktörleri sorgulayan, daha derin bir araştırmayı başlatırlar. Çağdaş dans, modern ve post modern dans tekniklerinden türetilen bir dizi metoda ve sisteme verilen isimdir. Vücudu daha derinden keşfetmeye yarayan bu teknikler, güçlü bir beden, esneklik ve akıcılık kazanmak için kullanılır.



Aleksander tekniği, hareketteki ve düşüncedeki alışkanlıklara ve kalıplara dayanan sınırları fark etmeye ve aşmaya yarayan bir eğitim türüdür. Tekniğe ismini veren Matthias Alexander (1869-1955) sesini kaybetmekle yüz yüze kalmış bir konuşmacıydı. Doktorlar sorunun nedenini bulamayınca, Aleksander aynalarla boynunu, duruşunu ve ses tellerinin konumunu incelemeye başladı. Zamanla deneysel gözlemleri başarılı oldu, ve böylece duruş ve hastalıkların ilişkisini araştırmaya başladı. Yürümek, oturmak, elleri ve kolları kullanmak ve konuşmak için doğru hareket metotlarını bulan Alexander, kinestetik çalışarak, alışkanlığa dayanan hareket kalıplarından sıyrılmayı ve yeni seçimler yapabilmeyi öğretir.
Aleksander tekniğini uygulayanlar denge kazanmanın ve kas gerginliğini atmanın yanısıra bu teknikle çalışmanın daha net düşünmelerine yol açtığını, bir nevi zihin açıklığı verdiğini belirtiyorlar. Kendileri hakkında daha objektif düşünmelerini sağlayarak, sınırlarını aşmaya yardımcı oluyor, hatta daha genç ve mutlu hissetmelerini sağlıyor. Aleksander duruş ve denge kaynaklı sorunları iyileştirmek için, depresyon ve fobilerden kurtulmak için de kullanılıyor.

Çağdaş teknikler, zamanımızın bilgili insanına yakın durmaya çalıştıkça, hareketin iyileştirici gücü ile buluşuyorlar. Pilates, kas kontrolü, kas gücü ve denge için çeşitli metotların ve disiplinlerin biraraya getirilmesiyle oluşmuş bir teknik.. Omurgayı destekleyen kasların güçlendirilmesi ve iç kas çalışması ile, sırt ağrılarının dinmesini sağlayan teknik, duruş farkındalığı yaratıyor. Joseph Pilates zihinsel ve fiziksel sağlığın birbirine bağlı olduğunu düşünüyordu. Pilates, kan dolaşımını sağlayarak, tüm hücreleri uyandırabileceğimizi ve atıkları dışarı gönderebileceğimizi söylüyordu. İşini yapabilmesi için kana oksijen sağlamalıyız, bunun için de düzenli nefes almalıyız. Pilates yönteminin temel prensipleri, nefes, merkez, konsantrasyon, dikkat ve kontroldür. Bu sayede vücudun gerçek gücünü bulabilir ve onu incitmeden harekete geçirebiliriz.

Batı düşüncesi ve doğu düşüncesinin farkının kökeni, zihin ve bedene bakışlarında yatar. Literatüre geçen ilk belirgin ayrım Platon’un düşüncesiyle Antik Yunan’da kağıda döküldü. Batı düşüncesinin çıkışını oluşturan Yunan felsefesi, Platon’un ölümsüzlük arayışıyla yön buldu. Platon’a göre zihin ve beden birbirinden tümüyle ayrıdır. Fani beden ve ezeli zihin, bu bakış açısıyla karşı karşıya gelir. Böylece bedenin ölümünden sonra zihin oluşturduğu kavramlar ve idealar evreninde sonsuza dek varlığını sürdürecektir. Beden bu dünyaya aittir fakat zihin kendi soyut dünyasında, ideal bir oluşum kurgular ve onun sahibi olur.



Her ne amaçla geliştirilirse geliştirilsin zihin ve beden ayrımı, batı düşünce biçimini ve yaşam tarzını derinlemesine etkiledi. İnsanlar, bedenleri üzerinde hakimiyet kuramayacağını, onun sağlığı için bir şey yapamayacağını düşünerek, makinalaşmanın da etkisiyle günden güne bedenlerinden ve doğalarından kopmaya başladılar. Sıra ve masa hayatıyla, erken yaşlarda başlayan zihinsel eğitim, bedensel hareketlilikten kopararak; insanı oturarak eğitime ve çalışmaya yöneltti. Spor ve diğer oyunlar; araçlar vasıtasıyla insanı bedenleriyle ilişki kurmaya ve onu bazı hedefler aracılığıyla harekete geçmeye iter. Fakat bu ilişki bedenle kurulan dolayımsız bir ilişki değildir. Zaman, yer yüzü ve bedenin ilişkileri aracılar yardımıyla kurulur.

Doğu felsefesi ise kendi dünyamızdan başka bir cennetimiz olmadığını söylemektedir. Beden ve dünya zaman ile kesişir. Zamana yenilen her şey ilüzyondur. Gerçeği ise beden farkındalığı ile buluruz. Durağan pozisyonlarda bedenin algıları derinleştirilir ve insan doğaya sızarak, kendi gerçekliğinden çok daha büyük bir enerji ve tahayyül dünyasına açılır. Zihin, doğu felsefesinde arınılması gereken bir ayrıntıdan ibarettir. Doğu felsefesi, ruhani amaçlara sahiptir fakat yarattığı beden farkındalığı ile beden üzerinde hakimiyet sağlar. Uzun bir ömür, hastalıklarla doğal yöntemlerle başetme, esnek bir beden gibi kazanımlara ulaşır.

Tasavvuf felsefesi beden ve zihin birliğine dayanır. Yogilerin durağan pozisyonlardaki farkındalık arayışına karşın Sufiler, uyumlu ve ahenkli hareketin bilincine sahiptirler. Dünyanın dönüşünü hissedip duyumsayan sufiler, evreni kaplayan döngüsel hareketleri kendi vücutlarıyla gerçekleştirir, gezegenleri birarada tutan gücün şifresini araştırırlar. Yogiler, dağlardan ve okyanustan ilham alırken, sufiler, enerjilerin dansı ve gezegenlerin hareketi ile evrensel aşkı duyumsar.

Topraklarımızın karışımından ilham alan Meditatif Dans tekniği, doğu ve batı teknikleri sentezinden oluşur. Kadim öğretileri ve klasik teknikleri çağdaş bir bakışla buluşturur. Tekniğin amacı doğu teknikleriyle bir varlık olarak doğamızla buluşmak ve batı teknikleriyle bir insan olarak iletişim ve ifade yeteneklerimizi geliştirmektir. Tasavvuf felsefesinin eşitlik ilkesiyle, eğitim, her yaştan insanı biraraya getirir. Deneyimli ya da deneyimsiz katılımcılar, duruşlarını ve hareket yeteneklerini geliştirerek, farklı bir dünyanın kapılarını çalar. Meditatif konsantrasyonlar ile içsel zenginliği keşfetmek, denge sağlayacak egzersizlerle merkez farkındalığı yaratmak, nefes, yer ve dikkat gibi enerji kaynaklarımızı öğrenmek ve kullanabilmek, tekniğin temel amaçlarıdır. Duruş; Yoga, Alexander tekniği, Bale, Power ve Pilates teknikleri senteziyle özel olarak yapılanır. Hastalık üretmeyecek, sinir sistemini kuvvetlendirecek, dengeli ve doğru duruş kazanmak için karın, sırt, bel ve bacak kasları güçlendirilerek ağırlık eşit olarak yayılır. Böylece bazı bölgelere gereğinden fazla yüklenmeyi engelleyerek sakatlanma riski düşürülür. Doğru duruş ile hem fiziksel hem de zihinsel ve duygusal sağlık korunma altına alınır. Hareket olasılıkları artan bedenle ifade güçlenir, beden dilinin doğru mesajlar iletmesi sağlanır.

Postmodern evrede, merak insanın kendi üzerinde toplanır. Bu evreye kadar gelen tüm keşifleri, çalışmaları ve kazanımları biriktirmeye çalışır. Ruhani eğilimler serbest kalmıştır. Bilimsel ilerleme, eskiden imkansız olarak nitelenenleri, bugün olasılık dahilinde görmektedir. Parçada bulunan bütünsellik, zaman yolculuğu ve senkronize düşler bunlardan sadece birkaçıdır. Ve ortada hizalanmayı ve yeni bir akılla incelenip yorumlanmayı bekleyen sayısız bilgi dolaşır.

İlkay Sevgi


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 9
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Kontes Almaviva ve Eva Duarte Peron Figaro'nun Düğünü'nde karşılaşırsa (Pınar Çekirge) - 5/29/2009
  • Sarım Saklı… Burada! (Yurdagül Yurtseven) - 5/29/2009
  • Bir İzmir Aşığı Olarak Manisa'yı Kıskanıyor(D)um (Uğur İpek) - 5/29/2009
  • 25. Genç Günler’in Ardından Kısa Kısa... (Ayşe Müge Gerdan) - 5/27/2009
  • Savaş Aykılıç ile Bir İlköğretim Öğrencisinin Röportajı (Savaş Aykılıç) - 5/27/2009
  • Game Over (Eser Ali) - 5/27/2009
  • Teşekkürler (!) 2010 İstanbul (Öney Olcaytu) - 5/27/2009
  • Mustafa Kemal'ler Asla Seyirci Kalamaz (Tuncer Cücenoğlu) - 5/26/2009
  • -Marka- Çerçeveye Pencere Camı…. Tiyatromuzun Halleri… (Kusura bakmayın!) (Melih Anık) - 5/25/2009
  • 10. Uluslararası Karadeniz Tiyatro Festivali (Fatma Babuşçu) - 5/24/2009
  • Dans ve Vücut Eğitiminde Çağdaş Keşifler (İlkay Sevgi) - 5/24/2009
  • AST'ın Ankara salonu kapanıyor! (Orhan Aydın) - 5/24/2009
  • Sayın Can Törtop (Anonim) - 5/23/2009
  • Oradaydım... (Yurdagül Yurtseven) - 5/23/2009
  • Tehlikeli Oyunlar – Oğuz Atay / Seyyar Sahne (Melih Anık) - 5/23/2009
  • Alkışlamak Seyircinin Görevi Değil, Yargısıdır. Yuhalamasını da Bilmek Koşuluyla...! (Dündar İncesu) - 5/21/2009
  • Feridun Karakaya Neden Ahmet Midhat Oluyor (Arda Aydın) - 5/21/2009
  • Temiz Yayıncılık (Nedim Saban) - 5/21/2009
  • O erguvan günbatımları... (Suna Pekuysal) (Pınar Çekirge) - 5/20/2009
  • Üzüntülerim, Sevinçlerim, Teşekkürlerim ve… İzin İsteğim (Üstün Akmen) - 5/20/2009
  • 5 Ödül Aldılar (Fatih Ermiş) - 5/20/2009
  • Alkışlarla Yürüdük... (Rengin Uz) - 5/19/2009
  • Yeter Artık (Ergün Işıldar) - 5/19/2009
  • Can Doğan'ın Sitemizde Yayınlanan İddia ile İlgili Yazısı (Can Doğan) - 5/19/2009
  • Pervari'deki arkadaşım Mehmet Korkusuz'a selam olsun! (Öney Olcaytu) - 5/18/2009
  • Perdeler hep açık kalacak… (Orhan Aydın) - 5/18/2009
  • Oyunculuk Açısından Temiz Topa Benzeyen Oyun: Ne Dersin Azizim (Üstün Akmen) - 5/17/2009
  • İzmir'de Tiyatro İçin Çalışmak (Uğur İpek) - 5/17/2009
  • Gençler Cezaevinde! (Kemal Oruç) - 5/17/2009
  • 10. Trabzon Uluslararası Tiyatro Festivali'nden Dönüyorum (Üstün Akmen) - 5/17/2009
  • Beklerken- Turistik Seyirlik - Tiyatro Oyunevi (Melih Anık) - 5/15/2009
  • 25. Genç Günler – Söz Veriyorum – Fareler ve İnsanlar (İsmail Can Törtop) - 5/13/2009
  • İzmir'de Şehir Tiyatrosu Bir Zorunluluktur (Uğur İpek) - 5/13/2009
  • 10. Trabzon Tiyatro Festivali'nde Bel Ağrılarıma Tiyatro Terapisi (Üstün Akmen) - 5/13/2009
  • Brecht şarkılarını, Mardin’de neden okumadınız? (Adnan Tönel) - 5/13/2009
  • Türk Tiyatrosu'nun sorunları Ticaret Odası'nda tartışılıyor... (Moderatör) - 5/13/2009
  • Burhan Akçin ile Tiyatro Üzerine Söyleşi (İsa Karslı) - 5/12/2009
  • Hayat Sahnesi'nden (Ali Erdoğan) - 5/11/2009
  • BERNARDA ALBA'nın Kızı MARTIRIO ya da Özlem Türkad (Pınar Çekirge) - 5/11/2009
  • Wash Your Self In Your Tears and Build Your Church of Your Faith (Arda Aydın) - 5/10/2009
  • Yastık Adam - Talimhane Tiyatrosu - Oyunu Seyretmeden Bu Yazıyı Okumayın (Melih Anık) - 5/10/2009


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    1 Mayıs'tan itibaren her ÇARŞAMBA Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..