| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Diyarbakır Notları: Orhan Kemal - 72. Koğuş ve Sivas Devlet Tiyatrosu
Asmin N. Singez






Mehmet Raşit Kemali adı bir şeyler anlatır mı bilemem ancak Orhan Kemal adı eminim birçok şeyi anımsatır size. Yaşatır da. O yaşatan bir yazar. Yapıtları ile hala aramızda olan, yaşayan bir yazar. Büyük yazar Orhan Kemal, 15 Eylül 1914 yılında Ceyhan’da dünyaya gelir, 2 Haziran 1970 ‘te de bedensel olarak aramızdan ayrılır. Orhan Kemal, 56 yıllık yaşamına çok hayatlar sığdırmayı ve hemen her dalda başarılı ürünler vermeyi başaran bir yazarımızdır çünkü…

Bereketli Topraklar Üzerinde, Murtaza, Eskici ve Oğulları, Hanımın Çiftliği, Bir Filiz Vardı, Üç Kağıtçı adlı artık klasik olmuş bazı romanlarıyla, Yağmur Yüklü Bulutlar ve Kardeş Payı adlı öykü kitapları da yapıtları arasında öne çıkanlardır.
Çok sayıda film senaryosuna da imza atmıştır.

Orhan Kemal’in ilk tiyatro yapıtları, uyarlamalardan oluşmaktadır. Sahneye aktarım aşamasında yepyeni bir öze ve biçime ulaşmıştır bazı roman ve uzun öyküleri. Yani yazar kendi yapıtlarını, tiyatro diliyle yeniden yaratmayı başarmıştır. Bunlardan en önemlileri aynı adlı uzun öyküsünden oyunlaştırdığı 72.Koğuş ve Eskici ve Oğulları adlı romanından yine kendisi tarafından oyunlaştırılan Eskici Dükkanı’dır. Yazarın başyapıtlarından biri olan 72. Koğuş, 1967 yılından itibaren Ankara Sanat Tiyatrosu’nda oynanır. Orhan Kemal bu oyunu ile “Ankara Sanat Severler Derneği Yılın En İyi Oyun Yazarı” seçilir. Oyun o kadar beğenilmiştir ki bu kez yazarın Eskici Dükkanı adlı oyunu da aynı tiyatroda başlar. Kapalı gişe oynayan iki oyun yıllarca Ankara izleyicisine sunulur.



Orhan Kemal her şeyden önce bir diyalog ustasıdır. Ekonomik ve öz türkçe bir dil, hızla akan yalın bir öykü, usta işi bir öyküleme, en trajik durumlarda bile gülümseten ve zorlamayan bir anlatım, en önemlisi de canlı ve yaşayan karakterler onun yapıtlarının ortak görünümüdür. Bu özellikler onun oyunlarının halk kesimlerince kolayca sevilmesini ve beğenilmesini sağlamıştır.

Büyük yazar Yaşar Kemal, onun “İspinozlar” adlı oyununu izledikten sonra şöyle bir değerlendirme yapmıştır Orhan Kemal’in kaleminin gücü için “Piyeste baştan ayağa kadar herkes güzel oynuyordu ve aksayan bir yan yoktu. Oyuncuların güzel oyunlarında piyesin güzelliğinin de büyük bir payı vardı.”

Gelelim Sivas Devlet Tiyatrosu’nun Diyarbakır Orhan Asena Tiyatro Festivali’nde sergilediği 72. Koğuş’una.



Edebiyat dünyamızın en önemli kalemlerinden biri olan Orhan Kemal’ in hapishane olayını işlediği bu önemli oyun temelde insan sevgisini anlatıyor. “Bütün olanlara rağmen deyip ama bak yenilme!” diyen ve uyaran iletisiyle sevgiyi, inancı, ve aşkı işliyor… İnsan onurunun ayaklar altına alındığı, yerlerde sürüklendiği, en olumsuz, en can acıtan yanlarıyla yüzleştirildiği, “babana bile güvenmeyeceksin” sözünü doğrularcasına, düşene bir tekme de sen vur diyen acımazlıklarından ve bir koğuşun kara kapısından açılıyor yüzünüze bu çarpıcı öykü. O siyah kapının ardı ışıktır belki de… Dışarıda İkinci Dünya Savaşı tüm acımasızlığıyla sürerken, insanlığın bunu da direnerek aşabileceğinin vurgusudur anlatılan bu öykü aslında.

“Yenilsek de yeniden, yineden, direnmeliyiz, insan onuru için savaşmalıyız” diyor bu güçlü metin. Alçalın , küçülün ancak bu düşüş, insanlık onurunu bitiremez. Direniş kazandıracaktır. Hatta belki alçalanlar da uyanacaktır o zaman…

Karakterler öylesine mükemmel çizilmiş ki, Kaptan, Berbat, Tavukçu, Leşçi, Kara, İzmirli, Kaya Ali ve diğerleri hemen her zaman sokakta, caddede karşılaştığımız tanıdık kişiler sanki.

Kaptan’da Mehmet Demiralp, oyunculuk gücüyle yaşattığı ölüm sahnesinde, yürekleri burkuyor. Berbat’ta ise Fatih Özyiğit, gene oyunculuğuyla merhametsizlik duygusunu içinizde hissettirmeyi başarıyor. Oyunun olumlu ve olumsuz iki kahramanı olarak unutulmaz kompozisyonlar çizmeyi başaran bu iki aktörü özellikle kutluyorum. Diğer erkek rollerini canlandıran oyuncular da onlardan hiç geri kalmadılar; Cebrail Esen (Sabri), Mustafa Yıldıran (Kara), Arif Yavuz (Kaya Ali), Fırat Topkorur (Leşçi), Kerem Yücel (İzmirli), Ulaş Ersoy (Bobi), Gökhan Tüzün, Nesimi Kaygusuz, Özgür Cengiz (Tavukçu), Cavit Duman (Adam)… Kaya Ali’yi canlandıran Arif Yavuz’un oyunculuğu aklımda iyice yer etti, nedendir dersiniz? Çünkü o kadar gerçek duruyordu ki sahnede…

Ve kadınlar koğuşu… Oyuna bambaşka bir renk katan mekan. Oldukça başarılı oyunculuklarıyla; Menekşe Bendeş, Gülin Ersoy, Banu Manioğlu, Fulya Ülvan, Filiz Demiralp; dansları, mimikleri, ağızları ve sahneye olan egemenlikleriyle gerçekten mükemmeldiler… Her birini ayrı ayrı kutluyorum.

Şüphesiz bu önemli tiyatro olayını sahneye taşıyan rejisör Fuat Çiğiltepe de bu başarıdaki en büyük payın sahibi olarak ne kadar övülse azdır. Çiğiltepe’nin asıl başarısı da bana kalırsa seyircileri oyunla bütünleştirmiş olmakta yatıyor. Bu gerçek bir illüzyondur ve başarmıştır bunu Sayın Çiğiltepe.

Bu genel başarıda dekor ve giysi tasarımını gerçekleştiren Gazal Erten’in, ışık tasarımında Mehmet Kumru’nun değerli çalışmalarını da göz ardı etmemek gerekir.
Tek eleştirime gelince, aktörlerin ağızlarından çıkan bazı sözcüklerin anlaşılmamasıydı diyebilirim. Acaba DT salonunda akustik sorunu mu var?
Bu güzel uygulamayı bizlere sunan Sivas Devlet Tiyatrosu’nun tüm sanatçıları her türlü övgünün üstündedir.

Nice başarılara…

Asmin N. Singez
asminnsingez@gmail.com

Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 237
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Aşk Molekülleri Eskiyince ya da Tarla Kuşuydu Jülyet (Pınar Çekirge) - 10/20/2009
  • İBŞB Şehir Tiyatroları'nda Çıkmaz Sokak - Tuncer Cücenoğlu / Mazlum Kiper (Melih Anık) - 10/20/2009
  • Bozuk Düzen (Deniz Zengin) - 10/20/2009
  • Gelenekçi Değilim, İnsan Namına Medeniyetçiyim... (Yurdagül Yurtseven) - 10/15/2009
  • Aşk Bir Erkeğe Ancak Bu Kadar Yakışabilir (Deniz Zengin) - 10/15/2009
  • Murat Atak'tan Ekip Çalışması Örneği: Uysal Yurttaş Projesi (Üstün Akmen) - 10/15/2009
  • Sevginin Yalın Hali… Peer Gynt (Deniz Zengin) - 10/5/2009
  • Haluk Bilginer'ce Broadway Müzikali: 7 (Cüneyt İngiz) - 10/5/2009
  • Ne Tuhaf Ki Dünyada Bunları Bilenler Çok... (Hüseyin Köroğlu) - 10/5/2009
  • Zamanda Kaybolmak (Yurdagül Yurtseven) - 10/5/2009
  • Diyarbakır Notları: Orhan Kemal - 72. Koğuş ve Sivas Devlet Tiyatrosu (Asmin N. Singez) - 10/5/2009
  • Yeniden Çocuk Olmak (Yurdagül Yurtseven) - 10/5/2009
  • Tiyatro Kurultayı , Tiyatronun Kılavuzluğu ve Toplumsal Değişim (Melih Anık) - 10/5/2009
  • Kenter Tiyatrosu - Yıldız Kenter (Pınar Çekirge) - 10/5/2009
  • Neredeee O Eski Bayramlar... (Üstün Akmen) - 10/5/2009
  • Oh Olsun Sana (!) Bahariye Sanat Merkezi! Tiyatro Yapacaklar, Size de Ders Olsun! (Melih Anık) - 10/5/2009
  • No Espanola soy Turca (Yurdagül Yurtseven) - 10/5/2009
  • Ahmet Hakan, Fazıl Say'dan İntikam mı Almış (Üstün Akmen) - 10/5/2009
  • Nöbetçi Tiyatro Talebi (Deniz Zengin) - 10/5/2009
  • Hayat Sahnesi'nden 2 (Ali Erdoğan) - 10/5/2009
  • Açıl Susam Açıl (Yurdagül Yurtseven) - 10/5/2009
  • Hatalı Tiyatro Felsefesi (Kerem Kıtay) - 10/5/2009
  • Oğlum Bir Kadınla Evleniyor (Müzikli Oyun) (Sema İslim Utandı) - 10/5/2009
  • Safinaz'ın İzdivacı (Ortaoyunu) (Sema İslim Utandı) - 10/5/2009
  • Ah Aşk, Ah Aşk (Müzikli Oyun) (Sema İslim Utandı) - 10/5/2009
  • Biz Nerede Hata Yapıyoruz? (Deniz Zengin) - 10/5/2009
  • James Dowd ve HARVEY - ya da Can Murat Yaşar ŞENGEL (Pınar Çekirge) - 10/5/2009
  • Kudsi Erguner Ne İstiyor ya da Neyi İstemiyor (Üstün Akmen) - 10/5/2009
  • Olmak ya da Olmak - Haldun DORMEN (Deniz Zengin) - 10/5/2009
  • Sezondan Bana Kalanlar... (Hülya Karakaş) - 10/5/2009
  • AKM Üzerine Aforizmalar! (Savaş Aykılıç) - 10/5/2009
  • İzmir'in Çeşme İlçesinde, Emre Elivar ile Bir Schumann Gecesi (Üstün Akmen) - 10/5/2009
  • İki Darülbedayi (Güzellikler Evi) Hikayesi ya da Fıkrası (Savaş Aykılıç) - 10/5/2009
  • Metamorfoz (Deniz Zengin) - 10/5/2009
  • 2010'da olmazsa, belki 2100'de... (Üstün Akmen) - 10/5/2009
  • Çolpan İlhan - Her Zaman ve Daima (Pınar Çekirge) - 10/5/2009
  • -Taş Plak Sesli- Sema, Bir Nefeste Gene Çok Şey Anlatmış: ECHO II (Üstün Akmen) - 10/5/2009
  • -Taş Plak Sesli- Sema, Bir Nefeste Gene Çok Şey Anlatmış: ECHO II (Üstün Akmen) - 10/5/2009
  • -Taş Plak Sesli- Sema, Bir Nefeste Gene Çok Şey Anlatmış: ECHO II (Üstün Akmen) - 10/5/2009
  • Ah Şu Sevgili -EGO-muzu Bir Aldırabilsek!!! (Deniz Zengin) - 10/5/2009
  • Çalıkuşu, Yıldız Sarayı'ndaydı! (İsmail Can Törtop) - 10/5/2009


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    1 Mayıs'tan itibaren her ÇARŞAMBA Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..