| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
13. Kıbrıs Tiyatro Festivali'nin En Sivri Oyunu: Halktan Biri
Üstün Akmen



13. Kıbrıs Tiyatro Festivali’nden geçen hafta bugün döndüm, yani bir anlamda 2015-2016 tiyatro sezonunu bu yıl Kıbrıs’ta açtım.

Kıbrıslıların, Oscar Grup Otelleri anasponsorluğunda düzenlenen festival nedeniyle Lefkoşa Belediye Başkanı Mehmet Harmancı’ya, Festival Komitesi Başkanı Kıymet Karabiber’e, Aliye Ummanel, Ceren Aktunç, Sevinç Tozduman, Erdoğan Kavaz, Ülgen Çakır başta olmak üzere Festival Komitesi’nin tüm üyelerine teşekkür borçlarını salonu her oyunda tıklım tıklım doldurarak ödediklerine de tanıklık yaptım.

Festivalde Amerikalı tiyatro ve televizyon oyunları yazarı Sam Bobrick (1932)’in “Halktan Biri-Travis Pine / A Man of the People” başlıklı oyununu Kıbrıs Türk tiyatro hareketinde, daha doğrusu genel anlamıyla Kıbrıs’ın sanat dünyasında çok özel ve önemli bir konuma sahip olan Yaşar Ersoy’un yorumuyla izledim.

UYARLAMA VE DEKOR
Yaşar Ersoy, Sam Bobrick’in 2005 yılında George Bush’un ABD başkanlığı zamanında yazdığı, seyirciyi bir yandan güldürürken, diğer yandan etinden et kopartan; eleştirisi “söz”e ve “devinim”e yaslanmış politik güldürüsünü, enerjisi daha yüksek ve fevkalade dinamik bir yapıya uyarlayarak pek iyi etmiş. Böylece, (kendi deyimiyle) özdeşleştirme yerine yabancılaştırma, duygu yerine akıl, büyüleyen yerine yüzleştiren bir anlatım yolu yakalamış. Dışavurumcu anlayışla grotesktin ve farsın politik güldürüyle harmanlanması sahnede ciddi anlamda fırtına yaratmış.

Oyunculuklarda da dikkat çeken bu anlatım biçemine Özlem Deniz Yetkili de dekoruyla katkıda bulunmuş, ritmi ve dinamizmi daha da kışkışlayan konstrüktivist bir dekor tasarlamış, kapitalist/emperyalist sistemin düzeneğini ve işleyen çarkını sahnede simgeselleştirmiş. Konstrüktivist ana dekorun yanı sıra hareketli dekor parçaları da oyunun ve oyuncuların grotesk devinimini/dinamiğini yükseltmiş. Hareketli dekor parçalarının insanlığın belası sistemin koruyucuları olan FBI ajanları tarafından bozulup kurulmaları ve istenilen mekânın oluşturulmasıyla da her olayın halkın iradesi dışında egemen güç tarafından biçimlendirildiğini fevkalade somut biçimde vurgulamış.

KLONLANAN AJANLAR
Amerikan Başkanı nezdinde tüm kendisini Kral/Sultan sanan megalomanlara çimdik atan; esasen Amerikan halkı için yazılmış, ancak bu halk tarafından hiçbir zaman izlenememiş, sansüre uğramış oyunun dünyada ilk kez Türkiye’de, sonra da Kıbrıs’ta seyircisine kavuşmuş olmasıyla düşündürücülüğü daha da yoğunlaşan eser, bireyin sistemi ne kadar değiştirebileceğini sorguluyor. Yaşar Ersoy, oyunu yerel unsurlarla besleyerek, ülkemizde yaşanan olaylara göndermeler yaparak uyarlamış. Uyarlarken özgün metinde erkek olan Travis Pine’ı kadın olarak ele almış. Ersoy’un bu çalışması kadının kapitalist sistemde işten çıkarılması, sömürülmesi, ezilmesi ve bunlara karşı kadınca karşı duruşu temanın etkisini artırmış. Yine özgün metinde tek olan FBI ajanı Tom Walker, sanki klonlanmış ve 4’e çıkartılarak daha dinamik bir ensemble yakalanmış.

YAŞAR ERSOY KIZAR MI BİLMEM, AMA…
Yaşar Ersoy’un grup simetrisini hiç mi hiç savsaklamadan uyguladığı rejisini pek sevdim, ama ne yalan söyleyeyim oyunu yarım saat kırpmasını yeğlerdim. “Sana ne” derse yanıt veremem, elbette “bana ne” de, oyun sarkıyor, Özgür Oktay’ın başarılı oyunculuğu tekdüzeleşiyor.

Bu arada, Fırat Eseri’nin ışık tasarımını görüntünün ardında gizlenen derin niteliği verebilmesi açısından başarılı bulduğumu söylemeliyim.

Tiyatro oyun metninin, diyaloglara dayanan bir yazın türü olduğu dikkate alınır ve de çeviri, dilin günlük konuşma diline, yani yaşanan dile uygunluğuyla değerlendirilirse, Ekin Tuncay Turan’ın çevirisini kutlamalı, ama gene de: “Sen beni senin gibi (kendin gibi olması gerekiyor) salak mı sandın” ve benzeri dil kullanış hataları için (samimiyetine güvenerek) kulağını çekmeliyim.

Özlem Deniz Yetkili oyun için gayet zevkli giysiler de tasarlamış, Ersen Sururi’nin müzik seçkisi “matluba” uygun. Osman Ateş’in koreografisini bedensel eğretilemeyi simgelemesi açısından başarılı bulduğumu da itiraf etmeliyim.

OYUNCULUKLAR
Oyunculardan Osman Ateş, 1. Ajan’ın tutkularını değil, onun bileşimini oluşturan duygularını öne pek güzel çıkartıyor.

2. Ajan’a can veren Döndü Özata’nın oyunculuğunda jestüellik, ses, konuşma ve yer değiştirmelerin ritmi gibi oyunculuğun bütün bileşenleri var.

3. Ajan’da Melihat Melis Beşe için, oyuncunun tutum ve davranışı arasındaki diyalektik ilişkiyi iyi biliyor diyorum. Dile getirebilme ve bedensel anlatım gücüyle sivriliyor.

Umut Ersoy, 4. Ajan karakterinin dokusunun nahif maddesini iyi kavrayarak başarıya ulaşıyor.

Özgür Oktay, Travis Pine’ın fiziksel yaşamına ilişkin somut bir çizgi sağladığı için boşlukta salınmıyor, sallanmıyor, iyice belirginleştirdiği patika yol boyunca kendinden emin, ilerliyor; kutlanası bir oyun veriyor.

Lefkoşa Belediye Tiyatrosu, tüm cefakâr çalışanlarıyla tiyatronun tanrılarından bu kere de kocaman bir aferini hak ediyor.

Üstün Akmen
Evrensel


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 778
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Müthiş Bir Prodüksiyon 'Ben O İstanbul'u Çok Sevdim' ve Ustaların Ustası Özel Yula (Can Murat Yaşar Şengel) - 12/3/2015
  • Ve Tanrı Aşkı Yarattı (Yurdagül Yurtseven) - 11/30/2015
  • Şehir Tiyatroları'nda Oynanan Cyrano De Bergerac Oyunu İnceleme ve Eleştirisi (Yasin Çetin) - 11/17/2015
  • Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda (Can Murat Yaşar Şengel) - 11/4/2015
  • İstanbul Şehir Tiyatroları'nın 'Onikinci Gece' Oyununun İncelenmesi ve Eleştirisi (Yasin Çetin) - 11/3/2015
  • Sezon Açılışı - Bakırköy'de Bir Prens, Bir Don Quichotte, Bir Oğul, Bir Kardeş, Alican Yücesoy - Yaprak Dökümü... (Can Murat Yaşar Şengel) - 11/3/2015
  • İstanbul Devlet Tiyatrosu Kozyatağı Kültür Merkezi'ne ilk kez 'Satıcı'nın Ölümü' ile geldi. (Füsun Akmen Balkaya) - 11/2/2015
  • Berksoy'dan Haldun Taner'e Doğum Günü Armağanı: Dün - Bugün (Üstün Akmen) - 10/30/2015
  • Mizah, Bir Ustasını Daha Kaybetti! Hoşça kal Levent Kırca! (Füsun Akmen Balkaya) - 10/30/2015
  • Sezon Geldi Hoş Geldi, Aynaya Renk Geldi (Üstün Akmen) - 10/30/2015
  • 13. Kıbrıs Tiyatro Festivali'nin En Sivri Oyunu: Halktan Biri (Üstün Akmen) - 10/30/2015
  • 'Sanat Eğitimi' Konusunda Velilere ve Öğretmenlere Uyarı (Rasim Aşın) - 10/30/2015
  • Yalçın Topçu! Sen İşine Baksana! (Üstün Akmen) - 10/30/2015
  • Aydın Arıt Tiyatrosu ve Limonluk Arısı (İhsan Ata) - 10/30/2015
  • … Şu An Batmakta Olan Geminin Duvarlarına Resim Yapmaktasınız (Üstün Akmen) - 9/17/2015
  • Direklerarası Tiyatro Ödülleri Her Zamanki Saygın Yapısını Korudu (Füsun Akmen Balkaya) - 9/17/2015
  • Yeni Tiyatro Yeni Oyun… Tiyatrogrotto ve Cadılar… (İhsan Ata) - 9/7/2015
  • AKM'den haberi olmayan bir Kültür Bakanımız var artık (Üstün Akmen) - 9/7/2015
  • Topçu, Levent Üzümcü'ye Sahip Çıksana (Üstün Akmen) - 9/3/2015
  • Sanat Direnmektir (Yurda Yurtseven) - 8/31/2015
  • Zarif Bedenine Tam Oturmuş Oyunculuk Ruhu ile Kendini İş'i ile Taçlandıran Sanatçı: Özge Özder (Füsun Akmen Balkaya) - 8/7/2015
  • Güzellikle Elde Edemediğimizi Bırakalım: Saraydan Kız Kaçırma (Üstün Akmen) - 6/29/2015
  • Görme Yeri / Gürültünün İçinde (İhsan Ata) - 6/28/2015
  • Tiyatro ve Seyirci İlişkisi Üzerine (Serkan Fırtına) - 5/27/2015
  • Mükemmel Bir Shakespeare Şöleni: Bir Yaz Gecesi Rüyası (Üstün Akmen) - 5/14/2015
  • 'İstibdat Kumpanyası' ve 1876'lardan Bir Esinti... (Füsun Akmen Balkaya) - 5/5/2015
  • Her seçim bir dövüş müdür? (Dövüş Gecesi - DOT) (Dursaliye Şahan) - 5/2/2015
  • Nejla Uygur, Yıllar Sonra Bir Müzikalle Sahnede: Marko Paşa (Üstün Akmen) - 4/29/2015
  • Süheyl ve Behzat Uygur Tiyatrosu 'Marko Paşa' ile ayakta alkışlandı (Füsun Akmen Balkaya) - 4/29/2015
  • Oyun Salonu'nda ortaya karışık: İstenmeyen (Üstün Akmen) - 4/23/2015
  • Haldun Taner Sahnesi'nde 'Afife ve Bedia' ile 'Hayal-i Temsil'de Buluştuk (Füsun Akmen Balkaya) - 4/23/2015
  • Antikonformist ve Asi Bir Oyun: İmparatorluk Kuranlar (Üstün Akmen) - 4/15/2015
  • MUHTEŞEM GATSBY (Üstün Akmen) - 4/13/2015
  • Ayyar Hamza Tiyatro Oyunu (Burak Keleş) - 4/6/2015
  • Ağaçlar Gökyüzünü Nasıl Kaplar: Göl Kıyısı (Üstün Akmen) - 4/2/2015
  • Tiyatro Kılçık ve 'Aşk Yok Heyecan Var' Adlı Oyun Üzerine (Füsun Akmen Balkaya) - 4/1/2015
  • Tiyatro İstanbul'dan Dur Duraksız Komedi: İstibdat Kumpanyası (Üstün Akmen) - 3/26/2015
  • Kim Korkar Hain Kurttan (İlkay Sevgi - Melis Pınar) - 3/16/2015
  • AKM SENİN SESİN (Yurdagül Yurtseven) - 3/16/2015
  • 43 Yıllık Bir Müzikal: Balım (Üstün Akmen) - 3/16/2015
  • Bireyin Kendini Bağışlaması ve Bağışlatması: Kalp Düğümü (Üstün Akmen) - 3/11/2015


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    12 Şubat'tan itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..