| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Ağaçlar Gökyüzünü Nasıl Kaplar: Göl Kıyısı
Üstün Akmen



Kurulduğu 2007 yılından bu yana dünya tiyatrosunun çağdaş metinlerini sahneye taşıyan, yerli genç oyun yazarlarının ilk oyunlarını ve klasiklerin yepyeni çevirilerini seyirciyle buluşturan Talimhane Tiyatrosu’nu, hele hele İstanbul’da yaşayıp da bilmeyen eminim yoktur!

İşte bu tiyatro topluluğu, çağdaş Amerikan tiyatrosunun önde gelen kadın yazarlarından, Pulitzer Ödülü adayı Theresa Rebeck (1958)’in Aeskhylos'un Oresteia üçlemesinden esinlenerek 2006 yılında yazdığı “Water's Edge”ini “Göl Kıyısı” başlığı altında ve Mehmet Ergen’in rejisiyle sahneliyor.

Oyunun hemen başında, Richard (Yiğit Özşener) çocukluğunun geçtiği Massachusetts'teki ormanın derinlerindeki eski evine on yedi yıl sonra, hem de sevgilisi Lucy (Seren Şirince) ile döndüğünde, metruk gibi görünen evine bakarken şöyle diyor: “Ağaçlar yaşlı adamlar gibi, değiller mi? Nasıl kaplıyorlar gökyüzünü, bir katedral sanki! Burayı o kadar iyi tanıyorum ki… Ama sanki hiç, belki de hiç… Rüya gibi. Bazı yerler vardır, eskiden yaşadığın; aynı kalmazlar nedense, değişirler zihninin ışığıyla…”

MALINI GERİ ALMAK
Aeskhylos’un oyununda prolog sahnesinde oyunun açılışını sıradan bir karakter olan Bekçi Phulax yapar. Oysa Theresa Rebeck, açılış için Richard’ı uygun görmüş. “Göl Kıyısı”nın Richard’ı, Truva Savaşı’ndan dönen Agamemnon’dur aslında. Karısı Helen (Meltem Cumbul), Klyteimnestra’yı simgelerken efsaneye göre Agamemnon’un Truva savaşına çıkabilmek için kızını Iphigeneia’ya kurban etmiş oluşu, Theresa Rebeck’in dilinden evde yaşayanları derinden etkilemiş olan ve etkilemeye devam eden korkunç olay olarak anlatılmış. Göl kıyısında, kimileri bu trajediyle yaşamaya çalışırken, kimileri de kaçmış ya da terk etmeye zorlanmış. Bu bölümü, Theresa Rebeck altını fazla çizmeden kazımış. Klyteimnestra, kızının intikamını almak için Agamemnon‟un savaştan dönmesini bekler, Helen de bekler. Üçlemenin bu ilk oyununda Agamemnon’un beklenişi, kente gelişi ve “sonrası”, Richard’ın uzun yıllar sonra milyoner bir işadamı olarak karısının ve çocuklarının yaşadığı eve dönüşü olarak verilir. Richard, sahibi olduğu şeyleri geri almak ister: Hem evini, hem de çocuklarını.

ÇEVİRİ VE REJİ MÜKEMMEL
Çağdaşlığı, nesnelliği ve düşündürücülüğü tartışılmaz olan bu “müthiş” eseri Talimhane Tiyatrosu’nun Genel Sanat Yönetmeni Mehmet Ergen fevkalade akıcı, gündelik Türkçe kurallarını çarpıtmadan tiyatroya özgü sözceleme durumunu göz önünde tutarak dilimize başarıyla kazandırmış. Çevrilmiş metnin (“… bodruma gittim” repliğini, “… bodruma indim” olarak düzeltecektir, eminim) aracılık işlevini pek güzel yerine getirmesini sağlamış.

Ve de mükemmel incelikli bir reji elde etmiş. Tablo dizgelerinin farklı ritimlerini fevkalade güzel düzenlemiş, ritmik çerçeveleri çok iyi saptamış, bütün bunların sonucunda tempoyu yakalamış. Öyküyü figüratif biçimde anlatırken; eylemi, konuyu duyguları harekete geçirici mantıkları fiziksel eylem olarak vermiş. Gösterinin bütün anlarını bir araya getiren ve devindiren iki nokta arasına sanki bir çizgi çekmiş; çizginin arasındaki koordinatları zekice belirlemiş.

Diğer taraftan, Yakup Çartık ustanın ışık tasarımı gerçekten bu kere de kusursuz.

Jemima Robinson’un da kostümlerine sözüm yok, hepsi birbirinden zevkli ve yerli yerinde, sadece Helen’in ilk tabloda giydiği “moon boot”u sevmediğimi söyleyeceğim, o kadar! Kel alaka!

Robinson’un dekor tasarımıysa harika. Yaratımı film platosu gibi olamazcasına detaylı, ama asla bir dekorasyon değil. Oyun kişilerini ve öykünün anlatılmasına yarayan kendine özgü bir yaratış var bu tasarımda. Sadece oyunun geçtiği yer ve zaman hakkında bilgi vermekle kalmıyor; o atmosferde ruh durumlarını, kişilikleri, yaşam tarzlarını anlatıcı görev de üstleniyor.

McKeown’un ses ve müzik düzeni de atmosfere önemli katkılar sağlamakta.

OYUNCULUKLAR
Stüdyo Oyuncuları’ndan tanıdığım Yiğit Özşener’in canlandırdığı karakteri hedefine ulaştırmak amacıyla doğru şablonlar üzerinde çalıştığı belli oluyor.

İlk kez izlediğim Seren Şirince tiyatromsu oyunculuktan uzak oyun tutuşuyla dikkat çekiyor.

Erica’da benim özel olarak umut bağladığım oyunculardan Pelin Ermiş, her aksiyon ve deviniminde daha fazla gerçeklik ve daha fazla yalınlık elde etme çabasıyla ciddi anlamda benim övgümü hak ediyor.

Çok geniş bir yelpaze içinde yeteneklerini barındıran Meltem Cumbul’u on küsur yıl sonra sahnede izlemek bana ciddi bir keyif veriyor, Meltem Cumbul, Helen karakterini içsel varlığının her parçasıyla doygunlaştırıyor, Helen’i büyülüyor, büyütüyor, giderek Meltem Cumbul Helen’e, Helen Meltem Cumbul’a daha derinlemesine sahip çıkıyor.

Ve Nate’de Ushan Çakır…

Çakır, sahnede duygularını her daim devindirebilmeyi ve bu sayede fiziksel güdülerine de yaşam vermeyi, böylelikle yönelimlerini kolayca bulmayı mükemmelen başarıyor.

Oyuncu yaratıcılığının bütün yollarını ve yöntemlerini kullanıyor.

Bir coşku karmaşası, aksiyona yönelten beklenmedik itiler…

Tüm kıpırtıları duyumsuyor Ushan Çakır ve Nate’e öyle yöneliyor.

Hiç çekinmeden söylüyorum: “Göl Kıyısı”, sezonun “EN”leri arasında en başlarda yer alıyor.

Üstün Akmen
Evrensel


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 387
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Uğur Kanbay ve Eylül!
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Mükemmel Bir Shakespeare Şöleni: Bir Yaz Gecesi Rüyası (Üstün Akmen) - 5/14/2015
  • 'İstibdat Kumpanyası' ve 1876'lardan Bir Esinti... (Füsun Akmen Balkaya) - 5/5/2015
  • Her seçim bir dövüş müdür? (Dövüş Gecesi - DOT) (Dursaliye Şahan) - 5/2/2015
  • Nejla Uygur, Yıllar Sonra Bir Müzikalle Sahnede: Marko Paşa (Üstün Akmen) - 4/29/2015
  • Süheyl ve Behzat Uygur Tiyatrosu 'Marko Paşa' ile ayakta alkışlandı (Füsun Akmen Balkaya) - 4/29/2015
  • Oyun Salonu'nda ortaya karışık: İstenmeyen (Üstün Akmen) - 4/23/2015
  • Haldun Taner Sahnesi'nde 'Afife ve Bedia' ile 'Hayal-i Temsil'de Buluştuk (Füsun Akmen Balkaya) - 4/23/2015
  • Antikonformist ve Asi Bir Oyun: İmparatorluk Kuranlar (Üstün Akmen) - 4/15/2015
  • MUHTEŞEM GATSBY (Üstün Akmen) - 4/13/2015
  • Ayyar Hamza Tiyatro Oyunu (Burak Keleş) - 4/6/2015
  • Ağaçlar Gökyüzünü Nasıl Kaplar: Göl Kıyısı (Üstün Akmen) - 4/2/2015
  • Tiyatro Kılçık ve 'Aşk Yok Heyecan Var' Adlı Oyun Üzerine (Füsun Akmen Balkaya) - 4/1/2015
  • Tiyatro İstanbul'dan Dur Duraksız Komedi: İstibdat Kumpanyası (Üstün Akmen) - 3/26/2015
  • Kim Korkar Hain Kurttan (İlkay Sevgi - Melis Pınar) - 3/16/2015
  • AKM SENİN SESİN (Yurdagül Yurtseven) - 3/16/2015
  • 43 Yıllık Bir Müzikal: Balım (Üstün Akmen) - 3/16/2015
  • Bireyin Kendini Bağışlaması ve Bağışlatması: Kalp Düğümü (Üstün Akmen) - 3/11/2015
  • Seyhan Belediye Tiyatrosu'nda Bir Nazım Hikmet Oyunu: Yolcu (Üstün Akmen) - 3/9/2015
  • 'Sekiz Saniye' ve Ömer Faruk Sorak (Füsun Akmen Balkaya) - 3/7/2015
  • İki Oyun İki Değerlendirme: Adolf ve Ücret Artış Talebinde Bulunmak için Servis Şefine Yanaşma Sanatı (Üstün Akmen) - 3/4/2015
  • Alanya Belediye Tiyatrosu ve 'Bir Şehnaz Oyun' (Füsun Akmen Balkaya) - 3/3/2015
  • Tiyatro Stüdyosu'ndan 'Her Yıl Kuşlar Geri Gelir' (İhsan Ata) - 2/24/2015
  • Dramaturg ve Görevleri (Kurtuluş Bilgilioğul) - 2/24/2015
  • Edebiyat severlerin keyif alacağı bir gösteri: Dünya İşleri (Jale Sancak Röportajı) (Seray Şahinler) - 2/19/2015
  • İki Oyun İki Değerlendirme: Kurusıkı ve Kuvâyi Milliye (Üstün Akmen) - 2/18/2015
  • Tiyatro Dünyası Oyuncuları'ndan Keyifle İzleyebileceğiniz Bir Oyun OLACAK ŞEY DEĞİL (Füsun Akmen Balkaya) - 2/11/2015
  • Yönetmeliğin değişeceğine inanmıyorum! - Ragıp Yavuz Röportajı (Seray Şahinler) - 2/10/2015
  • 27.Yıl ENKA Kültür Sanat Tiyatro Buluşması - Merve Engin ve 'KESİT' (Füsun Akmen Balkaya) - 2/10/2015
  • Uygur Çocuk Tiyatrosu'nda 'Çocuk Ülkesi' Adlı Oyunu Seyrederken Çocukluğunuza Dönebilirsiniz! (Füsun Akmen Balkaya) - 2/9/2015
  • 'Olacak Şey Değil' Mi Dediniz! (Rengin Uz) - 2/6/2015
  • Adalette Kar Yok: 5. Frank (Üstün Akmen) - 2/4/2015
  • Tiyatroda yeni bir 'Uyanış' - Yağmur Yağmur Röportajı (Seray Şahinler) - 1/23/2015
  • Şehir Tiyatroları'nda Flaş Gelişme: Yönetmelik Yeniden Değişiyor - Erhan Yazıcıoğlu Röportajı (Seray Şahinler Demir) - 1/15/2015
  • Ayşe Emel Mesci'nin İşi Hesaplaşmak: Hamlet Makinesi (Üstün Akmen) - 1/14/2015
  • Bana Masal Anlatma (Füsun Balkaya) - 1/11/2015
  • Bana Masal Anlatma (Füsun Balkaya) - 1/11/2015
  • '2014 Yılının Son Günü, 2015 Yılının İlk Günü - Yeni Yıl Dedikleri….YALAN! (Füsun Balkaya) - 12/31/2014
  • İnsanın İçindeki Kumu Yıkaması: Tatminkar Ödül (Üstün Akmen) - 12/24/2014
  • Muhsin Ertuğrul Torun'larından Sinema'ya Bir Dokunuş… (Füsun Balkaya) - 12/22/2014
  • Tanrı, Eskişehir'de Sahneye İniyor: Jeanne D'Arc'ın Öteki Ölümü (Üstün Akmen) - 12/17/2014


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    7 Ekim'den itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Istanbul Fringe Festival - Uluslararası Performans Sanatları Festivali (18-22 Eylül 2019)

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |