| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
İki Oyun İki Değerlendirme: Adolf ve Ücret Artış Talebinde Bulunmak için Servis Şefine Yanaşma Sanatı
Üstün Akmen




PİP UTTON’IN OYUN KARAKTERİ BİZE HİÇ YABANCI DEĞİL YAHU!: “ADOLF”

II. Dünya Savaşı sırasında Adolf Hitler (1889-1945) ve onun yakın çevresindeki generallerinin güvenliğinin sağlanması için Berlin’de yer altı odalarından oluşan özel bir sığınak yapılmış. Gel zaman git zaman buraya “Führer'in Sığınağı (Führerbunker)” adı yakıştırılmış. Hitler, 16 Ocak 1945'te Führerbunker'e taşınmış.

30 Nisan 1945 günü Hitler, Mussolini'nin, metresi ile birlikte öldürüldüğünü öğrenmiş. Çok sevdiği köpeği Biondi'yi zehirlemiş ve diğer ikisini kurşunlatmış. Sonrasında, Eva siyanürü, Hitler ise tabancayı yeğlemiş. İngiliz yazar ve aktör Pip Utton (1952), işte bu son on iki saatin Adolf’ün kendisiyle yalnız kaldığı bölümü oyunlaştırmış. Monolog biçiminde yazdığı oyunda, Hitler’in “Kavgam-Mein Kampf/1924-1926” ile “Siyasi Vasiyetim-Die Bormann Vermerke/1945)’inden derlediği metinlerden de olabildiğince yararlanmış. Böylece Hitler’in demokrasi ile iktidara gelen bir liderden, diktatöre dönüşme sürecini kendi ağzından dinleme olanağını izleyiciye tanımış.

Ben, BO Prodüksiyon yapımı “Adolf”ün son temsilini izleyebildim. İzlerken kendime bin bir sitem ettim.

Nasıl olmuşta ihmal etmişim? Neden zaman yaratıp gidememişim?

Kendi kendime sürekli serzendim!

Serim serim serzenirken, Akın Yılmaz’ın ışık tasarımında genel anlamda Hatice Kübra Erişir’in seçtiği matluba uygun kostümün rengini nasıl olup da tınlamadığı hususuyla da ilgilendim. Kostümlerin renkleri, desenleri tasarlanan oyun ışığında kullanılacak renk filtrelerini belirlemede çok önemli bir etken değil mi a Dostum?

O halde?

Neyse!

Oyunu Sinan Gürtunca’nın sahne diline uygun çevirisiyle Levent Özdilek sahneye koymuş. Özdilek bir iletiyi estetik bir biçim ve biçem içinde kodlamış Pip Utton’un metnini başarılı bir şekilde sahneye yerleştirirken sinsice yaklaşan tehlikenin altını da olabildiğince kalın çizmiş. Faşizmin özüne didaktik olma aşamasında son derece dozunda bir ayar çekmiş.

Burak Sergen, (Prof. Dr. Hülya Nutlu’nun dediğince) Alman dilinin ritmini Hitler’in tavrını pek güzel yakalamış (Sahne Dergisi/Şubat 2014). Adolh Hitler’i hem bütünsel, hem derin, hem de eksiksiz değerlendirirken, fiziksel olarak da mükemmel biçimlendirmiş. Adolf’ün yaşamını tümüyle kabul edip, sahiplenmiş. Hitler’in beden dilini, propagandalarında kullandığı bütün jest ve mimikleri, yani o kısa ve ani hareketleri pek güzel kapmış.

Bütün bunların dışında, Sergen’in Hitler’in dışsal olguların altında gizli bir nehir gibi akan o “deli” ruhunu seyirciye pek güzel aktardığını; isteğini, aklını ateşleme yeteneğini mükemmel kullandığını düşünüyorum.

Kısacası, 18 Mart 2013 günü prömiyer yapan “Adolf” başlıklı oyunu ancak izleyebilmiş olmanın üzüntüsünü yaşıyor; yaratıcı kadrodan, Levent Özdilek’ten ve Burak Sergen’den ciddi anlamda özür diliyorum.

***


“ÜCRET ARTIŞI TALEBİNDE BULUNMAK İÇİN SERVİS ŞEFİNE YANAŞMA SANATI VE BİÇİMİ”

Sarısandalye topluluğu kuruluşunun bu ilk yılında, Fransız sosyolog ve edebiyatçı Georges Perec (1936-1982)’in 1968 yılında yazdığı “L'art Et La Manière D'aborder Son Chef De Service Pour Lui Demander Une Augmentation-Ücret Artışı Talebinde Bulunmak İçin Servis Şefine Yanaşma Sanatı ve Biçimi (İmge Kitabevi / Ankara 2010) başlıklı absürt oyununu sahnelemekte. Daha doğrusu bu cesareti gösterebilmekte... Sözü genişletmeden diyeceğim o ki, sarısandalye’nin sarı renginin tonunu bilemem, ama ayakları sağlam görünmekte.

Aslına bakarsanız, yazar konuyu romanının başlığında söylemiş. Yazarın bu girişim bağlamında olası bütün durumları anlatmayı üstlendiği daha romanın kapağını kaldırmadan anlaşılmakta. Metinde, yoğunlaştırma kaygılarıyla hiçbir yazım işaretinin kullanılmamış olması romanı okurken hiç mi hiç yadırganmıyor; aksine yazarın ikide bir durup nefes almanıza bilerek engel olduğu anlaşılıyor. Sayfaları çevirdikçe merakınız çoğalıyor. Perec’in anlatımının karmaşık olmadığı sayfalar sol tarafta yığılmaya başladıkça kafalara dank ediyor, biçem farkı ve mizahi zekâ özellikleri aklınızı başınızdan alıyor.

Sarısandalye’nin ekip çalışmasıyla sahneye uyarladığı romandaki bilinçli yinelemeler gerek uyarlama başarısı, gerekse Ziya Demirel’in yönetiminde seyirciyi asla boğmuyor. Bürokratik anaforun komikliği, yanı sıra eğlenceli çekiciliğinin giderek hüzünlü bir anlatıma dönüşmesi, izlerken de şaşkınlık yaratıyor.

Günsu Engin-Denizhan Çay ikilisinin sahne tasarımı, çalışma yaşamının temel işleyiş biçimini ifade eder nitelikte. Yazarın romanında kullandığı geniş kapsamlı organigram ve giderek oluşan karmaşık labirent seyirciye sahne tasarımı yoluyla kolayca geçiyor. Reji ekibinin ışık tasarımı da vasat, ama hiç kötü değil. Alex Lawrence’in müzikleri de oyuna katkı sağlamayı başarıyor.

Ücret artışı talebinde bulunmak için şefiyle görüşmek isteyen kahramanımıza can üfleyen İlyas Özçakır da, Mösyö X’de Emirhan Altunkaya da, Yolande’da Nezaket Erden de can verdikleri karakterlerin olgularını ve yönelimlerini, içsel itkiler, psikolojik imalar, içsel bir hareket noktaları ekleyerek başarıyla değiştiriyorlar.

Aralarından Çağdaş Ekin Şişman’ı ayırdım.

Neden derseniz, onun rolünün skoruna derinlikler eklemesine bayıldım.

Üstün Akmen

Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 54
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Büyük Aşkların Sonuncusu ve Çankaya Sahne
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Ayyar Hamza Tiyatro Oyunu (Burak Keleş) - 4/6/2015
  • Ağaçlar Gökyüzünü Nasıl Kaplar: Göl Kıyısı (Üstün Akmen) - 4/2/2015
  • Tiyatro Kılçık ve 'Aşk Yok Heyecan Var' Adlı Oyun Üzerine (Füsun Akmen Balkaya) - 4/1/2015
  • Tiyatro İstanbul'dan Dur Duraksız Komedi: İstibdat Kumpanyası (Üstün Akmen) - 3/26/2015
  • Kim Korkar Hain Kurttan (İlkay Sevgi - Melis Pınar) - 3/16/2015
  • AKM SENİN SESİN (Yurdagül Yurtseven) - 3/16/2015
  • 43 Yıllık Bir Müzikal: Balım (Üstün Akmen) - 3/16/2015
  • Bireyin Kendini Bağışlaması ve Bağışlatması: Kalp Düğümü (Üstün Akmen) - 3/11/2015
  • Seyhan Belediye Tiyatrosu'nda Bir Nazım Hikmet Oyunu: Yolcu (Üstün Akmen) - 3/9/2015
  • 'Sekiz Saniye' ve Ömer Faruk Sorak (Füsun Akmen Balkaya) - 3/7/2015
  • İki Oyun İki Değerlendirme: Adolf ve Ücret Artış Talebinde Bulunmak için Servis Şefine Yanaşma Sanatı (Üstün Akmen) - 3/4/2015
  • Alanya Belediye Tiyatrosu ve 'Bir Şehnaz Oyun' (Füsun Akmen Balkaya) - 3/3/2015
  • Tiyatro Stüdyosu'ndan 'Her Yıl Kuşlar Geri Gelir' (İhsan Ata) - 2/24/2015
  • Dramaturg ve Görevleri (Kurtuluş Bilgilioğul) - 2/24/2015
  • Edebiyat severlerin keyif alacağı bir gösteri: Dünya İşleri (Jale Sancak Röportajı) (Seray Şahinler) - 2/19/2015
  • İki Oyun İki Değerlendirme: Kurusıkı ve Kuvâyi Milliye (Üstün Akmen) - 2/18/2015
  • Tiyatro Dünyası Oyuncuları'ndan Keyifle İzleyebileceğiniz Bir Oyun OLACAK ŞEY DEĞİL (Füsun Akmen Balkaya) - 2/11/2015
  • Yönetmeliğin değişeceğine inanmıyorum! - Ragıp Yavuz Röportajı (Seray Şahinler) - 2/10/2015
  • 27.Yıl ENKA Kültür Sanat Tiyatro Buluşması - Merve Engin ve 'KESİT' (Füsun Akmen Balkaya) - 2/10/2015
  • Uygur Çocuk Tiyatrosu'nda 'Çocuk Ülkesi' Adlı Oyunu Seyrederken Çocukluğunuza Dönebilirsiniz! (Füsun Akmen Balkaya) - 2/9/2015
  • 'Olacak Şey Değil' Mi Dediniz! (Rengin Uz) - 2/6/2015
  • Adalette Kar Yok: 5. Frank (Üstün Akmen) - 2/4/2015
  • Tiyatroda yeni bir 'Uyanış' - Yağmur Yağmur Röportajı (Seray Şahinler) - 1/23/2015
  • Şehir Tiyatroları'nda Flaş Gelişme: Yönetmelik Yeniden Değişiyor - Erhan Yazıcıoğlu Röportajı (Seray Şahinler Demir) - 1/15/2015
  • Ayşe Emel Mesci'nin İşi Hesaplaşmak: Hamlet Makinesi (Üstün Akmen) - 1/14/2015
  • Bana Masal Anlatma (Füsun Balkaya) - 1/11/2015
  • Bana Masal Anlatma (Füsun Balkaya) - 1/11/2015
  • '2014 Yılının Son Günü, 2015 Yılının İlk Günü - Yeni Yıl Dedikleri….YALAN! (Füsun Balkaya) - 12/31/2014
  • İnsanın İçindeki Kumu Yıkaması: Tatminkar Ödül (Üstün Akmen) - 12/24/2014
  • Muhsin Ertuğrul Torun'larından Sinema'ya Bir Dokunuş… (Füsun Balkaya) - 12/22/2014
  • Tanrı, Eskişehir'de Sahneye İniyor: Jeanne D'Arc'ın Öteki Ölümü (Üstün Akmen) - 12/17/2014
  • İzmit'te 'Alternatif Bir Tiyatro'nun 'Uyan-Ma'sı (Melisa Ayşegül Çal) - 12/16/2014
  • Komedi Dünyasında Yeni Soluk (Begüm Yılmaz) - 12/15/2014
  • İbrahim Zübükzade Başkent Ankara'ya Geldi (Füsun Balkaya) - 12/15/2014
  • Savaş Başar İçin Oğlundan Saygı Duruşu: Öykülerden Oyunlar (Üstün Akmen) - 12/14/2014
  • ...İki Dahi Yönetmen... Çürük Temel... Oya Palay Sahnedeki Bir 'Grande Dame'... Ekip Çalışması (Can Murat Yaşar Şengel) - 12/14/2014
  • Ankara Şinasi Sahnesi'nde, Tiyatro Kedi 'İlhan Şeşen’' Şarkılarını Dinletmek İçin Seyirciye Güzel Bir Fırsat Sundu... (Füsun Balkaya) - 12/12/2014
  • Bir Delinin Hatıra Defteri - Genco Erkal (Yurdagül Yurtseven) - 12/9/2014
  • İlk Kültür Bakanı, Kültür-Sanat ve Çevirinin Büyük Ustası Halman Hocamız Aramızdan Ayrıldı (Füsun Balkaya) - 12/8/2014
  • 12 Öfkeli Adam Üzerine Bir İnceleme (Zeynet Öztunca) - 12/3/2014


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    12 Aralık'tan itibaren her PERŞEMBE Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Istanbul Fringe Festival - Uluslararası Performans Sanatları Festivali (18-22 Eylül 2019)

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |