| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
İki Oyun İki Değerlendirme: Kurusıkı ve Kuvâyi Milliye
Üstün Akmen




TERS KÖŞELİ, YATAY İŞLEYİŞLİ, KATMANLI BİR KOMEDİ: “KURUSIKI”

Hiç yapmadığımı yapmalı, yazımın daha hemen başında söylemeliyim: Bu oyuna ne yapıp ne edip mutlaka gitmelisiniz.

Bu girişten sonra hemen anlamış olmalısınız ki, son derece keyif aldığım bir oyun izledim.

Levent Kazak’ın metni güzel, yönetimi başarılı, oyuncular kusursuz, performans iyi, üstüne üstlük dekor, ışık, kostüm de iyi.

Bütün bunların hepsinin toplamı, (sağlamasını oyunu izledikten sonra yaparsınız) eşittir standartların üstünde başarılı bir komedi demek oluyor.

Metnin büyüsünü bozmamak için oyunun konusuna değinmiyorum.

Levent Kazak, her bir yanından zekâ taşan ilginç mi ilginç matematiksel kurgusuyla, Barış Dinçel (dekor) ve Yakup Çartık (ışık) gibi yaratıcıların farklı bileşenlerini öyle güzel bir araya getirmiş ve de öylesine bir eşgüdüm sağlamış ki, ortaya şaşırtıcı bir reji çıkmış. Reji, seyirciyi ayaktopu takımı kalecisi gibi bir o yana bir bu yana yatırıyor. Eşgüdüm çalışmasını teatral üretimin “klavyesi” olarak kullanmış. Rejideki başarısının yanına, takım oyunculuğunu “tesis” etme başarısını da eklemiş.

Levent Kazak rejisini, eksiksiz organik bir dizge olarak kurmuş. Her öğe, bütün içerisinde kaynaşıyor. Hiçbir şeyin rastlantıya bırakılmadığı Levent Kazak rejisinde, bütünün kavranışı kapsamında işlevler üstlenilmiş ve bu üstlenişler yapıyı teşkil etmiş. İzleyicinin hep birlikte oyun süresince kendini attığı ters köşelerde iyi ile kötü, dolu ile boş birbirlerine harmanlıyor. Levent Kazak’ın ender rastlanılan (istisnai) mizah yeteneği ve kurgulama sanatı (ne kadar önyargılı olursanız olun) somut gerçeklerin bile göreceli olduğunu izleyene hayli farklı bir mizah anlayışıyla kanıtlıyor.
Oyunculardan Ali ya da Osman veya Ali Osman’da Bülent Alkış bilinçli ses kullanımı, diyalogları doğru ve akıcı kullanması ve temponun düzeyine olumlu katkısıyla gerçekten kutlanası bir oyun vermekte.
En etkileyici, en inandırıcı, en gerçekçi filmin peşinde olan, görevini şevkle ve zevkle yerine getirmeye çalışan; çektiği “reality” filme kendi kuyruğunu ısıran bir yılan ya da ejderha şeklinde resmedilen “Ouroboros” adını yakıştıran yönetmen Özer’de Beyti Engin, karakteri klasik fabl ile birleştirerek başarıya ulaşıyor. Özer, onda neredeyse gerçekten ete kemiğe bürünüyor.

Selen Uçer, oyunun verilerinden kaynaklanan duyumlarla, o denli güzel bir uyum içinde ki! O uyum içinde, hem senarist hem de yönetmenin şaşkın asistanının gerçek yaşam duyumunu, içsel yaratıcı durumunun içine öylesine güzel akıtıyor ki!

Er meydanına ilk kez çıkan Gökçe Bahadır, Melek karakterini ruhu, arzuları, özlemleri, imgelemlerinin parçalarıyla biçimlendirmiş. Melek, sahnede kendi karakteriyle, kendi bireysel rengiyle yaşıyor. Melek karakteri Gökçe Bahadır’a kendi ruhunu sindiriyor.

Mete Horozoğlu ise Numan’ın fiziksel varlık çizgisini, iki saat süren oyun boyunca sürdürmekte. İçinde yaşayan Numan Akar’ı özümsemiş bir kere... Numan’ın bütün duygulanımlarını yerli yerine oturtuyor.

Yineliyorum: Bu oyunu izlemeniz gerekiyor.

BERKSOY’DAN SIRA DIŞI VE BAŞARILI BİR UYARLAMA: “KUVÂYI MİLLİYE”

Nazım Hikmet’in Kurtuluş Savaşı’nı bölümler halinde anlattığı "Kuvâyi Milliye Destanı", Tiyatro 2000 yapımı olarak ve Zeliha Berksoy’un rejisiyle sahnelenmekte.

Zeliha Berksoy, Nâzım Hikmet’in metinlerarasılık çerçevesinde okunabilecek olan “Kuvâyi Milliye Destanı”nı farklı bir paradigma üzerine oturtmuş. Kapitalist-emperyalist Batı karşıtı, Anadolu insanının kurtuluşunu ifadeye yönelik ideolojik temele yaslanan farklı söylemi daha bir geliştirmiş. Örtük bir dille ifade alanına taşınan bu farklı söylemin sosyalist düşünce çerçevesinde Marksist dünya görüşünde kaynağını buluşunun altını çizmiş. Kurtuluş Savaşı’na alışılmış “kahramanlık öyküsü” anlayışından farklı bakış anlamını açıkça vermese de materyalist, sosyalist dünya görüşünü eserin “iç örgülerinde” kuvvetle hissettirmiş.

Gökhan Yücesal’ın, işlevin mantığıyla yarattığı sahne tasarımı doğrusu oyuna ayrıcalıklı bir ivme kazandırmış. Gökhan Yücesal’ın giysileri de iyi üstü. Muammer Sun’un “Kurtuluş Savaşı Senfonisi” laytmotife dönüşebilen, müzikal bir motifle yayılarak atmosfer yaratımı gerçekleştiren ve oyuna katkı veren bir eser. Bu atmosferin kimi kez tam bir akustik dekora dönüştüğü de bir gerçek. Yakup Çartık’ın ışık tasarımı gene Yakup Çartık’ın şanına yakışır nitelikte. Abidin Dino’nun fon perdesine yansıyan desenleri anlaşılmıyor, kayboluyor.

Tamer Levent (Arhavili İsmail), Mehmet Ali Kaptanlar (Kartallı Kazım), Nişan Şirinyan (Nurettin Eşvak), Yurdaer Okur (Şoför Ahmet), Cenk Sözeri (Manastırlı Hamdi), Efe Tunçer (Kambur Kerim), Devrim Evin (Kara Yılan) sesleriyle, tonlamalarıyla ve fevkalade dinamik/ekonomik hareketleriyle, can verdikleri karakterleri genel minimalist yaklaşıma tezat bir canlılıkla kurguluyorlar. Yaratıcılıklarının edinimlerini sağlam temeller üzerine oturtuyorlar. Fiziksellikleri ve basit psikolojik çıkışları taptaze ve son derece duru…

Anlatıcı’da Zeliha Berksoy’un yaratıcı doğası bütün gereksinimlerini karşılıyor; rolüne fiziksel olarak hayat buldururken, rolün içsel yüzeylerini de mükemmelleştiriyor.

Haberiniz olsun: Tiyatro 2000, başarılı bir işe imza atıyor.


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 134
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
Büyük Aşkların Sonuncusu ve Çankaya Sahne
Atam Siz Rahat Uyuyun Gençleriniz Size Layık - Yıllar Sonra 'Satıcı'nın Ölümü' - Bir Büyük Sanatçı Argun Kınal'a Veda
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • AKM SENİN SESİN (Yurdagül Yurtseven) - 3/16/2015
  • 43 Yıllık Bir Müzikal: Balım (Üstün Akmen) - 3/16/2015
  • Bireyin Kendini Bağışlaması ve Bağışlatması: Kalp Düğümü (Üstün Akmen) - 3/11/2015
  • Seyhan Belediye Tiyatrosu'nda Bir Nazım Hikmet Oyunu: Yolcu (Üstün Akmen) - 3/9/2015
  • 'Sekiz Saniye' ve Ömer Faruk Sorak (Füsun Akmen Balkaya) - 3/7/2015
  • İki Oyun İki Değerlendirme: Adolf ve Ücret Artış Talebinde Bulunmak için Servis Şefine Yanaşma Sanatı (Üstün Akmen) - 3/4/2015
  • Alanya Belediye Tiyatrosu ve 'Bir Şehnaz Oyun' (Füsun Akmen Balkaya) - 3/3/2015
  • Tiyatro Stüdyosu'ndan 'Her Yıl Kuşlar Geri Gelir' (İhsan Ata) - 2/24/2015
  • Dramaturg ve Görevleri (Kurtuluş Bilgilioğul) - 2/24/2015
  • Edebiyat severlerin keyif alacağı bir gösteri: Dünya İşleri (Jale Sancak Röportajı) (Seray Şahinler) - 2/19/2015
  • İki Oyun İki Değerlendirme: Kurusıkı ve Kuvâyi Milliye (Üstün Akmen) - 2/18/2015
  • Tiyatro Dünyası Oyuncuları'ndan Keyifle İzleyebileceğiniz Bir Oyun OLACAK ŞEY DEĞİL (Füsun Akmen Balkaya) - 2/11/2015
  • Yönetmeliğin değişeceğine inanmıyorum! - Ragıp Yavuz Röportajı (Seray Şahinler) - 2/10/2015
  • 27.Yıl ENKA Kültür Sanat Tiyatro Buluşması - Merve Engin ve 'KESİT' (Füsun Akmen Balkaya) - 2/10/2015
  • Uygur Çocuk Tiyatrosu'nda 'Çocuk Ülkesi' Adlı Oyunu Seyrederken Çocukluğunuza Dönebilirsiniz! (Füsun Akmen Balkaya) - 2/9/2015
  • 'Olacak Şey Değil' Mi Dediniz! (Rengin Uz) - 2/6/2015
  • Adalette Kar Yok: 5. Frank (Üstün Akmen) - 2/4/2015
  • Tiyatroda yeni bir 'Uyanış' - Yağmur Yağmur Röportajı (Seray Şahinler) - 1/23/2015
  • Şehir Tiyatroları'nda Flaş Gelişme: Yönetmelik Yeniden Değişiyor - Erhan Yazıcıoğlu Röportajı (Seray Şahinler Demir) - 1/15/2015
  • Ayşe Emel Mesci'nin İşi Hesaplaşmak: Hamlet Makinesi (Üstün Akmen) - 1/14/2015
  • Bana Masal Anlatma (Füsun Balkaya) - 1/11/2015
  • Bana Masal Anlatma (Füsun Balkaya) - 1/11/2015
  • '2014 Yılının Son Günü, 2015 Yılının İlk Günü - Yeni Yıl Dedikleri….YALAN! (Füsun Balkaya) - 12/31/2014
  • İnsanın İçindeki Kumu Yıkaması: Tatminkar Ödül (Üstün Akmen) - 12/24/2014
  • Muhsin Ertuğrul Torun'larından Sinema'ya Bir Dokunuş… (Füsun Balkaya) - 12/22/2014
  • Tanrı, Eskişehir'de Sahneye İniyor: Jeanne D'Arc'ın Öteki Ölümü (Üstün Akmen) - 12/17/2014
  • İzmit'te 'Alternatif Bir Tiyatro'nun 'Uyan-Ma'sı (Melisa Ayşegül Çal) - 12/16/2014
  • Komedi Dünyasında Yeni Soluk (Begüm Yılmaz) - 12/15/2014
  • İbrahim Zübükzade Başkent Ankara'ya Geldi (Füsun Balkaya) - 12/15/2014
  • Savaş Başar İçin Oğlundan Saygı Duruşu: Öykülerden Oyunlar (Üstün Akmen) - 12/14/2014
  • ...İki Dahi Yönetmen... Çürük Temel... Oya Palay Sahnedeki Bir 'Grande Dame'... Ekip Çalışması (Can Murat Yaşar Şengel) - 12/14/2014
  • Ankara Şinasi Sahnesi'nde, Tiyatro Kedi 'İlhan Şeşen’' Şarkılarını Dinletmek İçin Seyirciye Güzel Bir Fırsat Sundu... (Füsun Balkaya) - 12/12/2014
  • Bir Delinin Hatıra Defteri - Genco Erkal (Yurdagül Yurtseven) - 12/9/2014
  • İlk Kültür Bakanı, Kültür-Sanat ve Çevirinin Büyük Ustası Halman Hocamız Aramızdan Ayrıldı (Füsun Balkaya) - 12/8/2014
  • 12 Öfkeli Adam Üzerine Bir İnceleme (Zeynet Öztunca) - 12/3/2014
  • Giderilemeyen Susamışlığın Öyküsü: Her Yıl Kuşlar Geri Gelir (Üstün Akmen) - 12/3/2014
  • Seni Seviyorum Adamım (Füsun Balkaya) - 12/1/2014
  • Alpay Ulusoy Röportajı (Ulya Altıntaş) - 11/30/2014
  • Kadir Anıl Adıgüzel Röportajı (Ulya Altıntaş) - 11/30/2014
  • Ekim Ayı ve Düşündürdükleri... (Can Murat Yaşar Şengel) - 11/27/2014


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    12 Aralık'tan itibaren her PERŞEMBE Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Istanbul Fringe Festival - Uluslararası Performans Sanatları Festivali (18-22 Eylül 2019)

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |