| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Bu Gençler Yolundan Dönmez, 'SANA' Tiyatroyu Öldürtmez
Üstün Akmen



Antalya’da, yurt içi ve yurt dışından toplam on iki ekibin katıldığı ve festival kapsamında Akdeniz Üniversitesi Tiyatro Topluluğu tarafından lise öğrencilerine atölye çalışmalarının da yapıldığı 8. Akdeniz Üniversitesi Tiyatro Topluluğu Uluslararası Tiyatro Festivali geçtiğimiz pazar günü sona erdi.

8. Akdeniz Üniversitesi Tiyatro Topluluğu Uluslararası Tiyatro Festivali”nde genç tiyatrocuların ilgisiyle sarmalanmış günler geçirirken, günümüzde yöneticilerin tiyatroya karşı bu denli vurdumduymaz olabilişlerini bir kez daha lanetledim. Tiyatronun eğitimsel işlevi savsaklanıyor, birçok ülkede çeşitli ödenekli tiyatro kuruluşlarının eğitim bakanlıklarına bağlı çalıştıkları bilmezden geliniyordu, düşündükçe sinirlendim.

Tiyatro topluluğu üyeleriyle söyleşirken sordular, “bilvesile” söyledim; tiyatronun eğiticiliğinin bir boyutu, hiç kuşkum yok ki duygusal biçimlendirme ve estetik eğitimi. Tiyatro insan ruhunu zenginleştiriyor, yaşantıları derinleştiriyor, yaşam görüşünü arttırıyor, iç uyum ve dengeyi düzenliyor, estetik yaşantıyla güzeli, doğruyu tanıtıyor.

YILMAYACAKLAR İNANIYORUM
Akdeniz Üniversitesi Tiyatro Topluluğu, “Cesaretin ve Cehaletin Sınırlarını Aşmak İçin” şiarıyla tiyatro yapmayı inadına sürdürüyor. Tiyatroların kapatıldığı, sahnelerin yıkılmak istendiği/yıkıldığı, üniversitelerdeki tiyatro faaliyetlerinin bile engellenmeye çalışıldığı, tiyatro sanatının ve onu “icra” edenlerin hakaretlere uğradığı bu dönemde, koşullar ne olursa olsun yılmayacaklarını söylüyorlar.

Akdeniz Üniversitesi Tiyatro Topluluğu Başkanı Mustafa Ersal: “İnsanları tiyatroyla bilinçlendirmeye ve tepkilerimizi sanatla ortaya koymaya sonuna kadar devam etmek için bu festivali yapıyoruz,” diyor.

Sanatın, sadece ve sadece sanat için olabileceği düzleminden yola çıkmışlar, toplumu düzlüğe çıkaracak zaman geçirme materyalinin sanat olabileceği kavramı üzerinde ısrarla duruyorlar.

Baba parasını sömüren asalak birer birey değiller onlar.

İnsanların sanat kavramı üzerinde söz söylemeye hakları olduğuna inanmışlar.

Üniversite öğrenciliğinin seçilmişlikten öte, toplum bilinci üzerinde etkisi olabileceğinin bilincindeler.

Aralarında olduğum o unutamayacağım birkaç gün boyunca, inanın bana, beni çok mutlu ettiler.

ÜÇ OYUN İZLEDİM
Dilin ve iletişimin çöküşü çerçevesinde yalnızlığın, kapana kısılmışlığın, hayatın saçmalığının anlatıldığı; toplum dışına itilmiş bireyle toplumun değerler sisteminin karşılaşmasını sunan Edward Albee’nin “Hayvanat Bahçesi Masalı”nı Maltepe Üniversitesi GSF Oyunculuk Bölümü yapımı olarak Sevda Çalışkan’ın Türkçesinden izledim. Doruk Akçiçek-Aytaç Uşun oynadığı eserde Albee iletişimsizliği konu edinmişti.

“Sürüp giden savaşların herhangi birinde vurulan askerler gömülmeyi reddederek mezarlarından doğrulsalar ve savaşı durdurmaya kalksalar neler olurdu” ya da “Ya kocalarını, sevgililerini, babalarını ve oğullarını kaybedenler ne duyumsardı” gibi pek çok zor soru ve bir o kadar kolay(!) yanıt içeren Irwin Shaw’ın “Ölüleri Gömün”ünü ise Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Oyuncuları sahneledi.

YERLİKAYA’NIN BRECHT YORUMU
Festivalde yer alan 17 oyun arasından ne yazık ki sadece yukarıda andıklarımı ve bir de Akdeniz Üniversitesi Tiyatro Topluluğu’nun “Arturo Ui’nin Önlenebilir Yükselişi”ni Murat Yerlikaya’nın rejisinden izledim. Yerlikaya epik tiyatronun özüne uygun olmasına dikkat etmiş, oldukça çağdaş bir yorumla, hem de dozunda tutulan güncel göndermelerle izleyiciyi de gözlemci kılarak rejiyi başarıyla halletmişti.

Oyundan sonra bir mekânda, kadronun büyük bir çoğunluğuyla toplaştık. Söyleşmemiz sırasında üyelerin popüler kültürün getirdiklerini ellerinin tersiyle ittiklerini ibret alarak öğrendim. Bir üniversite öğrencisinin davranması gerektiği gibi dünyasal sorunları ele alıp genç beyinleri uyarmaya çalıştıklarını söylediler. “Çok şey biliyoruz” ya da “biz her şeyi biliyoruz” demiyorlardı, gel gelelim iyi bildikleri üzerinde de ısrarla duruyorlardı. Kuruluşlarından 19 yıl sonra bu yıl da hedefleri çerçevesinde buluşmuş, yola devam etme kararını yinelemişlerdi. Sanatı sanatla yaşamak, ayakları yere basarak tiyatro yapmak amaçlarıydı.

HEDEF: GERÇEĞİ GÖSTERMEK
Akdeniz Üniversitesi’nden 2012 yılında mezun olan Yönetmen Murat Yerlikaya ise dikta rejimlerine karşı olduğunu söyledi: Dikta rejimlerinde tecavüze uğrayan kadınların, çocukların, vücudu parçalanan askerlerin/insanların, dağılan yuvaların, yıkılan hayallerin, öldürülen aydınların, idam edilenlerin, sürgün yiyenlerin, hapis edilenlerin, işkence görenlerin, yakılıp yok edilen kitapların hesabını sormak istediğinden söz etti. “‘Arturo Ui’nin Önlenebilir Yükselişi’ni bu amaçla sahneledik” dedi. “Berkin’lerin ölmediği şeker de yiyebildiği” bir dünyanın peşindeydi. Sömürüsüz, savaşsız bir dünyanın izini sürmekteydi. Bireyi değiştirmeyi ona gerçeği göstermeyi hedeflemişti.

Ve bütün bunlar için tiyatro sanatını anlatım aracı olarak seçmişti.

Başım onun ve onların göz külhanları altında yere eğildi.

İçimden “Birey bilinçlenecek, bu düzen değişecek” diye bağırmak geçti.

Bu çocuklar sayesinde Antalya’da umutlarım tazelendi, neşem yerine geldi!

Üstün Akmen
Evrensel


Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 735
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Süslü Saksı Çıkmazı (Tiyatro Teksti) (Sema İslim Utandı) - 6/16/2014
  • 'İtalyan Kültür Merkezi' ve 'Medyamızın Hali' (Üstün Akmen) - 6/11/2014
  • Çöküşünü Hak Eden Toplumun Öyküsü: Bir Halk Düşmanı (Üstün Akmen) - 6/5/2014
  • Kabile Tiyatro NRD? (İhsan Ata) - 6/3/2014
  • Kış Uykusundan Bahara 2014 Dönümü (İlkay Sevgi) - 5/31/2014
  • Dayanamayıp solan Gülibrişimlere… (Seyhan Arman) - 5/25/2014
  • Röportaj: Yaşamak Denen Bu Zahmetli İş (Ülkü Duru, İştar Gökseven, Musa Uzunlar) (Onur Şimşek) - 5/23/2014
  • adnan azar 'öldü'; 'bir kış günü bir taksi gelir ve geri gelmez ömrümüz' (Murat Örem) - 5/8/2014
  • Süheyl&Behzat Uygur Tiyatrosu – Dünya'nın Sonu.net (Cüneyt İngiz) - 5/2/2014
  • Aşk, Nefret ve Hırs Üçgeni… Kim Korkar Hain Kurttan (İhsan Ata) - 4/28/2014
  • Bu Gençler Yolundan Dönmez, 'SANA' Tiyatroyu Öldürtmez (Üstün Akmen) - 4/23/2014
  • Mezardan Gelen Sesler… Gor (İhsan Ata) - 4/23/2014
  • Afife Hafife Alınamaz - 18. Afife Ödülleri Değerlendirilmesi (Cüneyt İngiz) - 4/22/2014
  • Tiyatro Seyirlik - Ya Başaramazsak (Cüneyt İngiz) - 4/22/2014
  • Kim Daha Kaçık - Guguk Kuşu - Kocaeli Şehir Tiyatroları (Mustafa Bal) - 4/22/2014
  • Bir Sır, Ne Kadar Gizli Kalabilir: Vakti Geldi (Üstün Akmen) - 4/16/2014
  • Bu Oyunu İzlememiş Olan, Tiyatroyu Seviyorum Demesin: Savaş (Üstün Akmen) - 4/10/2014
  • Samsun'da Sihirli Flüt (Üstün Akmen) - 4/10/2014
  • Faşizmin Gölgesinde Erkeklik Sorunsalı… Bent (İhsan Ata) - 4/10/2014
  • Oynamak ya da Oynayamamak... İşte Bütün Sorun Bu!: MELEK (Üstün Akmen) - 4/9/2014
  • Aydın'da Bir Tiyatro Çınarı: Yalçın Dinçer (Serkan Fırtına) - 4/7/2014
  • Ali Poyrazoğlu Tiyatrosu - Babam 9 Doğurdu (Cüneyt İngiz) - 4/7/2014
  • Mert Fırat ve Volkan Yosunlu ile Moda Sahnesi'ni, tiyatroyu ve gündemi konuştuk. (Onur Şimşek) - 4/4/2014
  • Bu Oyun Oyuncular İçin… 6 Oyuncu Yönetmenini Arıyor (İhsan Ata) - 4/4/2014
  • Bursa, 1. Uluslararası Balkan Ülkeleri Tiyatro Festivali (Üstün Akmen) - 3/20/2014
  • Diyarbakır Devlet Tiyatrosu'ndan Beceriksizler (Mustafa Bal) - 3/19/2014
  • Kızılırmak - Hayvanın Koyunu Insanın Cahili (Yurdagül Yurtseven) - 3/19/2014
  • Külkedisi Deyip Geçmeyin, Bir Gerçek O: La Cenerentola (Üstün Akmen) - 3/15/2014
  • DENİZ YILDIZI Dizisi'nin Sabihası NERMİN UĞUR İle Röportaj (Ulya Altıntaş) - 3/10/2014
  • Ölü Adamın Cep Telefonu: Naif bir Komedi (Ayşe Müge Gerdan) - 3/10/2014
  • Dot'tan, Yedi Yönlü Kapitalizm Eleştirisi: Makas Oyunları (Üstün Akmen) - 3/5/2014
  • İnsan Doğası Üzerine Bir Gözlem: Hadi Öldürsene Canikom (Üstün Akmen) - 2/27/2014
  • Üç Kadın Bin Turna (Ayşe Müge Gerdan) - 2/27/2014
  • Anket Defteri - Kurban - Büyük Bir Yetenek ve Mütevazılık Örneği: Aydın Şentürk (can Murat Yaşar Şengel) - 2/24/2014
  • 'Normal'ler için uygun olmayan oyun; Garaj (Seyhan Arman) - 2/24/2014
  • Kent Oyuncuları'nda: İyi Geceler Desdemona, Günaydın Juliet (Üstün Akmen) - 2/20/2014
  • Teneke Adana'da (Mustafa Bal) - 2/15/2014
  • Ankara Devlet Tiyatrosu Kostüm Tasarımcısı 'İnci Kangal' Röportajı (Ulya Altıntaş) - 2/15/2014
  • Dünden Bugüne 'Hırcar'ın Öyküsü… (İhsan Ata) - 2/2/2014
  • D22 Röportajı (Ulya Altıntaş) - 1/30/2014
  • Shakespeare, Ankara'da Üç Yıldır Kapalı Gişe: Venedik Taciri (Üstün Akmen) - 1/30/2014


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    1 Mayıs'tan itibaren her ÇARŞAMBA Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..