| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Bir Sır, Ne Kadar Gizli Kalabilir: Vakti Geldi
Üstün Akmen



İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları 100. yılında genç bir yazarın, Gökhan Erarslan (1982)’ın yazdığı “Vakti Geldi” başlıklı oyunu sahneliyor.

Siyasal Bilgiler Fakültesi’nden biri iş adamı, biri bürokrat, biri de profesör olmuş üç eski okul arkadaş yıllar sonra, rakip olarak karşı karşıya geliyorlar. Her üçünün de yaklaşmakta olan seçimlerde belediye başkanlığına aday oldukları oyun aktıkça ortaya çıkıyor. Birbirleriyle yarışan bu adamların yaşamları, aldıkları bir mektup sonucu birbirlerinden habersiz olarak buluşma yerine gidişleri ve yanlarına gelen genç bir kadınla değişiyor.

GÖKHAN ERARSLAN’IN BAŞARISI
Her şeyden önce bir gerçek var ki, Yazar Gökhan Erarslan, istediğini yetmiş dakika içinde anlaşılır kılmış. Konunun içinde demokrasiyi, çıkar ilişkilerini, kadının toplumdaki ve erkekler nazarındaki yerini, siyaseti, siyasetçileri, mesleki unvanların geri planındaki gerçek kişiliklerini de güzel bir Türkçeyle yazmış. Yazarken zembereği sonuna kadar kurmuş. “Zemberek yeri geldiğinde nasılsa boşalacak” iletisini de hazırlamış.

Bu tam da tragedyaya uygun bir işlem…

Kolun şöyle bir azıcık dönmesinin işi bitireceğini hissettirmiş, gerisi kendiliğinden gelmiş. Makine tıkır tıkır işlemiş. Makineyi önceden bir güzel yağladığı için, yağ gibi kayan teatral bir zemin elde etmiş.

Temiz iş, kusursuz.

Karakterlerin yazgısı böyle belirlenmiş.

İyi de tecavüzcü üç arkadaş neden Siyasal Bilgiler Fakültesi’nden de, örneğin Gazi Eğitim’den değil, insan istemez buzağı altında öküz arıyor.

Erarslan hiç okul adı vermese n’olurdu?

Hiç!

Hani o yıllar Türk solunun Mülkiye’de yükseliş yılları ya…

Acaba Gökhan nereye taş atıyor, niye atıyor!

Bilmiyorum.

NAŞİT ÖZCAN NELER YAPMIŞ
Oyunun rejisini yapan Naşit Özcan, farklı atmosferin günümüzdeki üç karakterinin olay örgüsünü, kısa tablolarla, sanki sinema filmindeki sekanslara bölerek işlemiş.

Hatice Yurtduru’nun dramaturgi yardımını da yanına alarak, sahneleme yöntemi olarak belli bir kuram yakalamış.

Reji üzerine düşünmeye başladığı an, pratiği dikizleyişinde, metin üzerine akıl yorma biçiminde, dizgelilik, etkililik, saltıklık, komiklik isteğinden ya da yalın bir düşünsel meraktan yola çıkmış. Dramatik yazımı sahne üzerinde ürettiğinden, üretilen alımlandığında zorunlu olarak kuramsal düşünmenin etkisi altına girmekten kaçınmamış. “Vakti Geldi”yi sahne trafiğiyle, temposuyla amacına pek güzel ulaştırmış.

YARATICI KADRO
Metin Taşkıran’ın efekt tasarımı fevkalade başarılı.

Ömer Göktay’ın müziği iyi.

Özcan Çelik, ışık tasarımıyla oyuna katkı sağlatmış.

Ayşen Aktengiz Bayraşlı, oyuncuyu kostümü ile bütünleştirmiş. Oyuncu kostümü ile bütünleşince, karakterini yaratması kolaylaşmış.

Gamze Kuş’un dekoru hem işlevsel, hem de görsel olarak iyi üstü. Gamze Kuş, mekân yaratmamış, oyuncunun kabullendiği, kavrayabildiği, yabancılık çekmediği, hareketlerini kısıtlamadığı bir ortam tasarlamış.

OYUNCULUKLAR
Oynanışa geldiğimizde ritim, tüm oyuncular tarafından tutturuluyor. Olayın akışı hiç bozulmuyor, karşılıklı diyaloglarda tempo düzeyi düşürülmüyor.

Ali Karagöz’ün moralini bozmamak için, şimdilik sadece “şeytan ayrıntıda gizlidir,” deyip geçeceğim, ama ekleyeceğim de: “Tümcelerin ve tiratların ses aralığına dikkat!”

Selçuk Soğukçay, seyircinin uyarıcılarını olumsuz yönde etkileyecek her türlü eylemden titizlikle kaçınmakta.

Orhan Hızlı, bir oyuncunun görevinin sadece karakteri ortaya koymak değil, karakterin duyumsadıklarını seyirciye yansıtmak olması gerektiğini kanıtlıyor.

Yeşim Koçak ise gerek sahne kullanımı, gerekse uyumlu ve tutarlı yürüyüşü, duraklamalarıyla, özdeşleştiği karakterle oyuna yadsınamaz boyutta ciddi bir katkı sağlıyor.

Son olarak söylemek istediğim şu: “Vakti Geldi”de her vurgunun altında dramatik ciddi bir anlatım var.

Boş vakit geçirmek için değil, gerçeklerin aktarımındaki farklılığın insanlarla paylaşımına tanık olmak istiyorsanız, görün bu oyunu.

8. AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ TİYATRO TOPLULUĞU TİYATRO FESTİVALİ
8. Akdeniz Üniversitesi Tiyatro Topluluğu Uluslararası Tiyatro Festivali için Antalya'dayım. Genç dostlarım festivalin sloganını: "Cesaretin ve Cehaletin Sınırlarını Aşmak için Tiyatro" olarak saptamışlar, inatla ve gururla tiyatro yapıyorlar.

Haftaya size onları anlatacağım.

“İZ”İ DAHA İZLEMEDİNİZ Mİ?
Yeşim Özsoy Gülan, yani Galata Perform, Türkiye’de oyun yazarlığı konusunda 2006 yılından bu yana özveriyle sürdürdüğü “Yeni Metin, Yeni Tiyatro Projesi” ile gerçekten hem kutlanacak, hem de kutsanacak önemli adımlar attı.

Şimdilerde sahnelenen “İz”, “Yeni Metin Yeni Tiyatro Projesi”nden doğan bir oyun.

Ahmet Sami Özbudak’ın klavyesinden süzülmüş.

Kendisine “Avrupa’nın En Genç Oyun Yazarı” ödülünü kazandıran “İz”de Özbudak, Türkiye’nin yakın tarihindeki üç farklı dönemi anlatıyor. Bir anlamda iz sürüyor, bu dönemler Tarlabaşı’ndaki yüzyıllık bir binada aynı anda yaşanırsa nasıl bir iz bırakırı kurcalıyor.

Kapitalizmin er ya da geç, geride bırakacağı, toplumdan sileceği insanları; sosyoloji literatüründe “ara sınıf”, “yeni küçük burjuvazi” olarak tanımlananları, “sınıf aidiyeti açısından karşıtlıklar içeren” grupları anlatıyor.

Ben yazdım, ama henüz yayımlayamadım.

Siz beni beklemeyin(!), “İz”i izlemediyseniz hemen izleyin.

Üstün Akmen

Yazarın Tüm Yazıları

Oyun tanıtım sayfası:  Vakti Geldi
 
Paylaş      
Yorumlar

igein - ( 5/27/2014 )
Dikkat.
Kisisel is için bir kredi ihtiyaci mi? hemen tamam da kredi transferi için simdi (igein_h_yizevbekhai@admin.in.th): evet bu email irtibata geçerseniz.


igein - ( 5/27/2014 )
Dikkat.
Kisisel is için bir kredi ihtiyaci mi? hemen tamam da kredi transferi için simdi (igein_h_yizevbekhai@admin.in.th): evet bu email irtibata geçerseniz.


Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 299
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Dayanamayıp solan Gülibrişimlere… (Seyhan Arman) - 5/25/2014
  • Röportaj: Yaşamak Denen Bu Zahmetli İş (Ülkü Duru, İştar Gökseven, Musa Uzunlar) (Onur Şimşek) - 5/23/2014
  • adnan azar 'öldü'; 'bir kış günü bir taksi gelir ve geri gelmez ömrümüz' (Murat Örem) - 5/8/2014
  • Süheyl&Behzat Uygur Tiyatrosu – Dünya'nın Sonu.net (Cüneyt İngiz) - 5/2/2014
  • Aşk, Nefret ve Hırs Üçgeni… Kim Korkar Hain Kurttan (İhsan Ata) - 4/28/2014
  • Bu Gençler Yolundan Dönmez, 'SANA' Tiyatroyu Öldürtmez (Üstün Akmen) - 4/23/2014
  • Mezardan Gelen Sesler… Gor (İhsan Ata) - 4/23/2014
  • Afife Hafife Alınamaz - 18. Afife Ödülleri Değerlendirilmesi (Cüneyt İngiz) - 4/22/2014
  • Tiyatro Seyirlik - Ya Başaramazsak (Cüneyt İngiz) - 4/22/2014
  • Kim Daha Kaçık - Guguk Kuşu - Kocaeli Şehir Tiyatroları (Mustafa Bal) - 4/22/2014
  • Bir Sır, Ne Kadar Gizli Kalabilir: Vakti Geldi (Üstün Akmen) - 4/16/2014
  • Bu Oyunu İzlememiş Olan, Tiyatroyu Seviyorum Demesin: Savaş (Üstün Akmen) - 4/10/2014
  • Samsun'da Sihirli Flüt (Üstün Akmen) - 4/10/2014
  • Faşizmin Gölgesinde Erkeklik Sorunsalı… Bent (İhsan Ata) - 4/10/2014
  • Oynamak ya da Oynayamamak... İşte Bütün Sorun Bu!: MELEK (Üstün Akmen) - 4/9/2014
  • Aydın'da Bir Tiyatro Çınarı: Yalçın Dinçer (Serkan Fırtına) - 4/7/2014
  • Ali Poyrazoğlu Tiyatrosu - Babam 9 Doğurdu (Cüneyt İngiz) - 4/7/2014
  • Mert Fırat ve Volkan Yosunlu ile Moda Sahnesi'ni, tiyatroyu ve gündemi konuştuk. (Onur Şimşek) - 4/4/2014
  • Bu Oyun Oyuncular İçin… 6 Oyuncu Yönetmenini Arıyor (İhsan Ata) - 4/4/2014
  • Bursa, 1. Uluslararası Balkan Ülkeleri Tiyatro Festivali (Üstün Akmen) - 3/20/2014
  • Diyarbakır Devlet Tiyatrosu'ndan Beceriksizler (Mustafa Bal) - 3/19/2014
  • Kızılırmak - Hayvanın Koyunu Insanın Cahili (Yurdagül Yurtseven) - 3/19/2014
  • Külkedisi Deyip Geçmeyin, Bir Gerçek O: La Cenerentola (Üstün Akmen) - 3/15/2014
  • DENİZ YILDIZI Dizisi'nin Sabihası NERMİN UĞUR İle Röportaj (Ulya Altıntaş) - 3/10/2014
  • Ölü Adamın Cep Telefonu: Naif bir Komedi (Ayşe Müge Gerdan) - 3/10/2014
  • Dot'tan, Yedi Yönlü Kapitalizm Eleştirisi: Makas Oyunları (Üstün Akmen) - 3/5/2014
  • İnsan Doğası Üzerine Bir Gözlem: Hadi Öldürsene Canikom (Üstün Akmen) - 2/27/2014
  • Üç Kadın Bin Turna (Ayşe Müge Gerdan) - 2/27/2014
  • Anket Defteri - Kurban - Büyük Bir Yetenek ve Mütevazılık Örneği: Aydın Şentürk (can Murat Yaşar Şengel) - 2/24/2014
  • 'Normal'ler için uygun olmayan oyun; Garaj (Seyhan Arman) - 2/24/2014
  • Kent Oyuncuları'nda: İyi Geceler Desdemona, Günaydın Juliet (Üstün Akmen) - 2/20/2014
  • Teneke Adana'da (Mustafa Bal) - 2/15/2014
  • Ankara Devlet Tiyatrosu Kostüm Tasarımcısı 'İnci Kangal' Röportajı (Ulya Altıntaş) - 2/15/2014
  • Dünden Bugüne 'Hırcar'ın Öyküsü… (İhsan Ata) - 2/2/2014
  • D22 Röportajı (Ulya Altıntaş) - 1/30/2014
  • Shakespeare, Ankara'da Üç Yıldır Kapalı Gişe: Venedik Taciri (Üstün Akmen) - 1/30/2014
  • Devlet Tiyatrolarında Atama Sorunu (Yurdagül Yurtseven) - 1/30/2014
  • Bir İnsan, Bir Ağaç, Bir Köpek - Adana Devlet Tiyatrosu (Mustafa Bal) - 1/27/2014
  • Dünden Bugüne Hayata Yansıyan 'İZ'ler (Rengin Uz) - 1/14/2014
  • Piyon (Sözsüz Oyun) (Serkan Fırtına) - 1/10/2014
  • Ankara Devlet Tiyatrosu ; Kaldığımız Yerden Devam Edersek….. (Murat Örem) - 1/7/2014


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    1 Mayıs'tan itibaren her ÇARŞAMBA Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..