| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Orhan Asena Bu Yıl Da Konya'da: Ya Devlet Başa Ya Kuzgun Leşe
Üstün Akmen



Konya Devlet Tiyatrosu yapımı olan Orhan Asena (1922-2001)’nın “Ya Devlet Başa Ya Kuzgun Leşe” başlıklı oyunu, 2012-2013 sezonunda da Konya’da sahnelenmesini sürdürmekte. Bengisu Gürbüzer Doğru sahneye koymuş ve oyunu Hürrem Sultan'ın entrikaları sonucunda Şehzade Mustafa'nın boğdurulmasını perdeye projeksiyon ile yansıtarak başlatmış. Sonrasında, Hürrem Sultan tahtın kendi çocukları olan Şehzade Bayezid ile Şehzade Selim'den birine kalacağını düşünüyor, ancak iki şehzadenin bu uğurda birbirlerine düşeceklerini ve daha Kanunî Sultan Süleyman öbür tarafa intikal etmeden taht kavgasına başlayacaklarını hesap edemiyor.

SPEKTAKÜLER BİR YAPIM
Yönetmen Bengisu Gürbüzer Doğan, spektaküler (göze hitap eden anlamında kullanıyorum) bir yapım için kollarını sıvadığında, hiç kuşkum yok ki, işe doğal olarak oyun metnini mizacının özelliği olan kişisel açıdan görerek başlamış. Oyuncular üzerindeki etkisini denektaşına vurmuş, büyültmüş, bağrına basmış, beslemiş, değiştirmiş. Oyun metni ağacın gelişmesi, şıranın mayalanıp şaraba dönüşmesi, hamurun kabarması gibi Bengisu Gürbüzer Doğan’ın beyninde canlanmaya başlamış, sürükleyici bir güç edinmiş. Bu güçle oyuncularını da sarıp sarmalamış, oyuncuların da güçlendiğini anbean gözlemlemiş. Zamanı gelmiş, bütün buyruklarını saman çöpleri örneği havaya fırlatıp atmış, buyruklarının havada çiçek açtığına, doğum yoluyla yaşama kavuştuklarına bizzat tanıklık etmiş. Ondan sonra: “Perde,” demiş. Hürrem Sultan’ın analık duygusunun ardında yatan iktidar hırsını, kurnazlığını, savaşımcılığını, kadınlığını bu kez çocuklarının tahta oturmaları için kullanışının altını pek güzel çizmiş. "Ezmesem ezilirim. Bir gün dahi gevşememem gerek" diyen Hürrem Sultan’ı oyun içinde küçük fırça darbeleriyle daha da sivriltmiş. Bir “dönem oyunu”nun nasıl sunulması gerektiğinin somut örneğini sahneye sermiş.

YARATICI KADRO
Melih Karakurt, siyah fon perdeleriyle sahneye korkutucu bir derinlik kazandırırken tahtı ışıklandırarak oyunun alımına güç katmış. Dekorun sahnede yüklendiği anlamı belirginleştirmek için Kanuni’yi güç olarak betimleten tuğrasını amaca hizmet eden materyal olarak kullanmış. Döner taht, black-out gereksinimini ortadan kaldırmış. Repliklerin vuruculuğunu Can Atilla’nın güzelim müzikleri perçinlemiş, repliklerin seyircideki etkisi pekiştirilmiş. Dekor ve müzik rejiyle mükemmelen örtüşmüş. Esra Selah sarayın parıltısını, pırıltısını sahneye başarıyla yansıtırken ince zevkini kostümlere işlemiş. Hakan Özdemir’in ışığı, tıpkı sıcak bir odaya giren insanın sıcaklığı görmediği halde duyumsaması gibi…

OYUNCULUKLAR
Oyunculardan Mehmet Kızagül, Gülesin Gelenbevi, Seher Uysal, Oğuzhan Kanmaz, Seyit Mehmet Akbaba, Sait Gürbüz, Gökhan Akdeniz, Tolga Erişkon, Aykut Öncel sahne üstündeki görevlerini “bihakkın” yerine getirmekteler.

Yiğit Gümüşada, Dulkadiroğlu’nu yaratıcı bir biçimde ele alıp, yaratıcı irade ve hayal gücüne giden yolu rahatça bulmuş. Yaşar Özboz, Pertev Paşa’yı seyircilere aktarırken sesini hiç mi hiç kullanmıyor. Neveser’de Ayşe Seval Ersu, yaratıcı durumu yakalayabilmek için zerre kadar çaba sarf etmiyor. Mihrimah’da Meva Küçükakyüz karakterlerin ne istediğini, bu istek uğruna ne yapması gerektiğini ne yazık ki saptayamıyor. Diğer taraftan O. Umut Çobanoğlu, Düzmece Mustafa’nın ruh halini anlatıma kavuşturabiliyor. Bu arada Özgür Baş, Sokollu Mehmet Paşa’da olamazcasına isteksiz. Ahmet Çökmez de, Lâla Mustafa Paşa’ya can verirken derhal düzeltilebilecek küçük aksamalar gözlemlenmekte. Ferdi Dalkılıç, Rüstem Paşa’yı hayal gücünde o denli güzel yetiştirmiş ki, Rüstem Paşa’nın karşılıklı ilişkiler yardımıyla kesin çizgilerle çizildiği seziliyor.

Şehzade Selim’de Alpay Aksum, gözlerinin ve yüzünün incelikli ifade araçlarını pek güzel kullanıyor. Sesi, sözcükleri, tınıları, tonlamaları çok iyi... Ebru Erbaş, kendini uyarlayarak Hürrem Sultan’ın içine dâhil olamamış, dolayısıyla Hürrem Sultan ile (ne kadar çabalarsa çabalasın) buluşamıyor.

DOĞAN DOĞRU’NUN OYUNCULUĞU
İnandığım şu ki sanatsal istek, yaratıcılıkta harekete geçirici bir gücü oluşturmakta. İsteğe eşlik eden heyecan verici büyülenme, burada titiz bir eleştirmen, açıkgöz bir araştırmacı niteliğinde. Şehzade Beyazıt’ı canlandıran Doğan Doğru için, Şehzade Beyazıt’ın derinliklerine giden yol göstericiyi, sanatsal şevki ve şevkine eşlik ettirdiği heyecan verici büyülenmesiyle bulmuş diyeceğim. Doğan Doğru sanatsal isteğinin, hevesinin, sevincinin, neşesinin dizginlerini kapmış koyuvermiş. Bengisu Gürbüzer Doğru da, bu koyuvermenin başını bilinçli olarak serbest bırakmış. Doğan Doğru, kimi yerde isteği, hevesi, sevinci, neşeyi birbirine bulaştırıyor; yeri geliyor oyundan uzaklaşıyor, oyunu ya da parçalarını yeniden okuyor; özel olarak hoşuna giden yerlerde yoğunlaşıyor; yeni keşfettiği cevherlerini, güzelliklerini göstermek istiyor ve heyecanlanıyor… Heyecanını hep canlı tutuyor. Rol yapmıyor, heyecan duyuyor.

M. Asım Tuncay Aynur, Kanuni’ye duygu katmış ve ne yalan söyleyeyim bu duygunun anlatımına aracılık eden özgün bir yol dahi tutturmuş.

Hiç çekinmeden söyleyebilirim ki, “Ya Devlet Başa Ya Kuzgun Leşe”, Konya Devlet Tiyatrosu’nun yıllar sonra da açık yüreklilikle övünebileceği dört dörtlük bir yapım olmuş.

Üstün Akmen

Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 376
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Gay Olmak ya da Olmamak; Nathan Lane'li -The Nance- Broadway'de… (Ali Kemal Güven) - 5/2/2013
  • Aşkın Yeni Adresi - Taj Express (Kurtuluş Bilgilioğul) - 5/2/2013
  • Genç Yazar Uğur Saatçi Gene Trabzon'da: Bu Da Geçer Ya Hu (Üstün Akmen) - 5/2/2013
  • Othello Rize'de (Gülseren Engin) - 5/2/2013
  • Muhsin Hoca Kime Teslim??? (Nedim Saban) - 4/30/2013
  • Hayatı Seçmek mi Onuru Korumak mı: Jeanne d'Arc'ın Öteki Ölümü (Üstün Akmen) - 4/27/2013
  • Su ve Ateş Anıları (Kurtuluş Bilgilioğul) - 4/26/2013
  • Muhsin Ertuğrul; Türk Tiyatrosunun Simurg'u.... (Murat Örem) - 4/26/2013
  • Muhsin Ertuğrul; Türk Tiyatrosunun Simurg'u.... (Murat Örem) - 4/26/2013
  • Suç ve Ceza Yabancı Sahnede… (İhsan Ata) - 4/26/2013
  • Orhan Asena Bu Yıl Da Konya'da: Ya Devlet Başa Ya Kuzgun Leşe (Üstün Akmen) - 4/24/2013
  • Jürilerin Koltuk İşgali (Nedim Saban) - 4/23/2013
  • MERYEM'İN VASİYETİ Walter Kerr Theatre'da perde açtı! (Ali Kemal Güven) - 4/22/2013
  • Kaan Erkam'ın Oda Tiyatrosu Sosyal Yasak Tanımlıyor: Tabusuz (Üstün Akmen) - 4/22/2013
  • Cengiz Sezici Röportajı (Ulya Altıntaş) - 4/21/2013
  • Kadına Şiddet Bu Kez Farklı Bir Konseptle Sahnede… Kurdele ya da Artı Sonsuz (İhsan Ata) - 4/21/2013
  • Neil Simon'ından Bir Nedim Saban Uyarlaması: Aşk'a 103 Adım (Üstün Akmen) - 4/17/2013
  • Murat Prosciler Röportajı (Ulya Altıntaş) - 4/17/2013
  • Değişmeyen Düzenin Oyunu: Nafile Dünya (Üstün Akmen) - 4/15/2013
  • Doğum Gününüz Kutlu Olsun Nisa Ablacığım, Hayat Tesadüflerle Dolu (Can Murat Yaşar Şengel) - 4/12/2013
  • Ailesi Olsa da Olmasa da Herkes Bir Çocuk Sonuçta... (Deniz Zengin) - 4/8/2013
  • İstanbul'un Kadıköy'ünde Kabare Zevki: Bize Bir Haller Oldu (Üstün Akmen) - 4/8/2013
  • Newton Bilgisayardan Ne Anlar (Cüneyt İngiz) - 4/8/2013
  • Baskının Psikolojik ve Fizyolojik Sonuçları: Uğrak Yeri (Üstün Akmen) - 4/4/2013
  • Sessiz Kalınamayacak Bir Oyun: Sessizlik (Arif Arı) - 4/4/2013
  • Gerçek Bir Umut Hikayesi: Kimsenin Ölmediği Bir Günün Ertesiydi (Seyhan Arman) - 4/4/2013
  • Seferi Ramazan Bey'in Nafile Dünyası (Cüneyt İngiz) - 4/1/2013
  • Tuncay Özinel'in Tiyatroda 55. Yılı: Padişahım Çok Yaşa (Üstün Akmen) - 4/1/2013
  • Ortaçağ Dekorlu, Kadın Eksenli Bir Kara Komedi: SESSİZLİK (Üstün Akmen) - 3/29/2013
  • Shakespeare Erzurum'da: On İkinci Gece (Üstün Akmen) - 3/25/2013
  • -Bireyin Ölümü- Yeni Kiracı (Doğu Polat) - 3/25/2013
  • Ve SEVİL AKI (Pınar Çekirge - Yavuz Pak) - 3/25/2013
  • Okul Tiyatrosu Manifestosu (Kemal Oruç) - 3/25/2013
  • Tutkulu İki Aşkın Birlikte Öyküsü: Ölüm Diyalogları (Üstün Akmen) - 3/25/2013
  • Cinsel bastırılmışlığın şiddete dönüştüğü oyun… Penetratör (İhsan Ata) - 3/23/2013
  • Sanat Uzun, Hayat Kısa (Nedim Saban) - 3/23/2013
  • Çürümüş Zamanlar; Evaristo (Metin Boran) - 3/18/2013
  • Canınıza Okunmak Üzere Çünkü Bu Hikâye -Gerçek Hayattan Alınmıştır- (Simge İçen) - 3/18/2013
  • Türkiye'de Bir Boşnak Operası: ÖLDÜREN AŞK (Üstün Akmen) - 3/18/2013
  • METİN ABİ'M (Nedim Saban) - 3/14/2013


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    1 Mayıs'tan itibaren her ÇARŞAMBA Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..