| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Selim Atakan: Afife Jürisi Sahtecilik Yapıyor! (4/5/2012)


Afife Tiyatro Ödülleri 2012

    Alaturka Davranış...
    Köylü Kurnazlığı...
    Bizans Oyunu...


Hayır, hayır tüm bu kelimeler içerisinde nefret ettiğim bir "etnik gönderme" var. Bunları kullanamayacağım.
Riyakarlık, evet bu çok uygun bir kelime, "iki yüzlü olma durumu, hypocrisy, two-facedness, double-dealing" Haldun Taner usta bir eserinde şöyle kullanmış:

    "Madem ki, ... her baktığında insanın ciğerini dahi okuyordu, nasıl olup da etrafını saran midesiz dalkavukların ikiyüzlülüğünü anlayamıyordu?"

Haldun Taner usta böyle kullanmış, ama Haldun Dormen usta ve Afife Tiyatro Ödülleri jürisi "iki yüzlü olma durumunu" değişik şekilde ele almışlar...


Şimdi size son bir hafta içerisinde başımdan geçen öykümü anlatayım. Bir önceki blog yazımda tiyatroda ödül mekanizmasındaki yanlışlardan bahsetmiştim. Ne kadar haklı olduğumu siz de anlayacaksınız.


Geçen hafta 26 Mart, Pazartesi günü içerisinde Afife Tiyatro Ödülleri 2012 "En İyi Sahne Müziği" üç adayından biri olduğumu öğrendim. Öğrendim diyorum, çünkü bu resmi bir açıklama değildi, "el altından" öğrenilmişti. Bir kere, ödüller basın açıklamasından önce dışarı sızdırılmaz, değeri kalmaz, polemiklere neden olur, hadi neyse... "Hayra Alamet" denir ya, bunun da evrende bir nedeni varmış...
Ardından Şehir Tiyatroları Genel Sanat Yönetmenim Sayın Ayşenil Şamlıoğlu beni aradı, tebrik etti.
Sevinemedim aday olduğuma, çünkü beni Engin Alkan'ın yönetmenliğini yaptığı Hagop Baronyan'ın 1869 yılında yazdığı "Şark Dişçisi" adlı müzikal oyunda yaptığım şarkı ve müziklerden dolayı aday göstermişlerdi.
Tam yedi dalda aday olmuştu, ama adaylar arasında bu oyunu bulup çıkaran, tasarlayan, kendi alanlarında uzman bir çok değerli sanatçı, edebiyatçı, tiyatrocuyla çalışıp oyuncuların çok değişik alanlarda pratik kazanmalarını sağlayan (Ermeni şivesi, "clown" oyunculuğu, hokkabazlık, orta oyunculuğu, "Commedia dell'arte oyunculuğu v.b.) Engin Alkan, bu oyunun ebeveyni, aday olmamıştı. Bu anlaşılması çok güç ve üzücü bir şeydi. Onun anlattıkları sayesinde ben bu denli yükselmiş, heveslenmiş, tasarlamış ve de gerçekten içime çok sinen müzikler yapmıştım.


O gece bir karar verdim, ve de Engin Alkan'ın yanında yer almaya karar verdim.


Ancak adaylığımın açıklanmasını bekleyip, ondan sonra tavır yapmak yaşam etiğime uymadığı için önceden  jüride görev alan sevdiğim yönetmenim, meslekdaşım Sayın Engin Uludağ'a danışmaya karar verdim. Uzun uzun konuştuk. Bana güzel şeyler söyledi, kendi geçmiş deneyimlerinden bahsetti. Kendisi "sonuçların bile aslında o anda bilinmemesi gerektiğini, bir jüri üyesi olarak bir şey yapamayacağını, konuşmam gereken kişinin Haldun Dormen olduğunu" belirtti.


Ertesi sabah erkenden Sayın Haldun Dormen beni aradı (yanlış değil, o beni aradı). Adaylığı kabul etmeyeceğimi duyduğunu, böyle yaparsam "ayukka" çıkacağını, işlerin karışacağını söyledi. Ben de:
"Ödül kurumunun kendisine bir zarar gelsin istemiyorum, ama Engin Alkan'ın yanında durmayı tercih ediyorum, o nedenle bir şekilde bunu önceden bildiriyorum, beni seçmeyin sonunda" dedim.
"Emin misin? Son kararın mı?" dedi, "Evet" dedim, telefonu kapattık.


Geçen gün bir provada sevgili oyuncu bir arkadaşım "Adaylıktan çekiliyormuşsun doğru mu?" diye sordu. Internet'in bile bu denli hızlı olduğu bir zaman görmedim şu yaşımda...


Filmi ileriye sarıyoruz ve bu güne geliyoruz...
Afife 2012 Tiyatro Ödülleri adaylıklarında "Şark Dişçisi" ne toplam altı dalda adaylık olduğu (Yedi dalda değil) açıklandı bu gün, resmi olarak. En iyi Sahne Müziği dalında da benim adım yerine başka bir şanslı meslekdaşımın adı bulunuyordu (hangisi bu şansı sonradan kazandı bilemeyeceğim).


Aslında bütün sorunumuz jürinin de içerisinde bulunduğu jenerasyonun, o çağın demokrasi anlayışı. Bu anlayış ülkemizin ilerlemesinde hep engelleyici olmadı mı?
Dışarı hep doğru ve de düzgün gözükmek, sorunları içeride anti-demokratik, hatta acayip uygulamalarla, manipülasyonlarla düzeltmeye çalışmak, günü kurtarmak, paçamızı kurtarmak... (Carpe Diem)

    Jürinin ve de Haldun Dormen'in yaptığı da bu değil mi?

Asla dokunmamaları gereken bu aday listesine pervasızca dokunup kendilerini sorumluluktan kurtarmak için kalem oynatmak. İşte bunu anlatmaya çalışıyordum geçen yazımda.


Bu ödül kurumlarında jürilerin oluşumu kökünden değişmelidir. Daha sanatsal kriterler ön plana alınmalı, bir kişinin iradesinde "sen gel şekerim, sen de katıl, işte tamam oldu"culuk yapılmamalıdır. Bu ödül kurumlarına destek veren sanatsever kurumlar jürinin çalışmasını yakından izlemeli, kalite kontrolü yapmalıdır. Onlar da istemezler döktükleri onca meblağın boşa gitmesini, çarçur edilmesini. Bir şeyi üstlendilerse onun saygın bir yerde durmasını isterler.


Afife Jürisi'nin sahtecilik yaptığını ifşa ediyorum başıma gelen bu olayı sizlere aktararak...


Jüri bu yıl aşağıdaki gibi oluşturuldu:


TİJEN PAR (BAŞKAN)
Tiyatro ve Sinema Oyuncusu, Yeditepe Üniversitesi Tiyatro Bölümü Öğretim Görevlisi, Seçici Kurul Başkanı
     
AHMET GÜLHAN
Tiyatro oyuncusu ve sinema yönetmeni, MSM Sahne Dersi Öğretim Görevlisi
      
ARGUN KINAL
Emekli İstanbul Büyükşehir Belediyesi Tiyatro Oyuncusu, Genel Sanat Yönetmeni Yardımcısı, Yönetim Kurulu Üyesi
      
BEKİ HALEVA
Yıldız Teknik Üniversitesi Fransızca Mütercim Tercümanlık Ana Bilim Dalı Öğretim Görevlisi, Çevirmen, Tiyatro Eleştirmeni, Tiyatro Eleştirmenler Birliği Yönetim Kurulu Üyesi
      
DENİZ GÖKÇER
Sinema, TV ve Devlet Tiyatrosu Oyuncusu, Semiha Berksoy Opera Vakfı Eğitmeni
      
DERYA ASLAN
Tiyatro Oyuncusu
       
ENGİN ULUDAĞ ALPAT
Tiyatro ve Sinema Oyuncusu, Yeditepe Üniversitesi Tiyatro Bölümü Öğretim Görevlisi,
      
GÖKSEL KORTAY
MSM Konservatuar ve MSM Actor’s Studio Öğretim Görevlisi, Çevirmen, Yönetmen, Oyuncu, Seslendirme Sanatçısı
      
İZZET GÜNAY
Tiyatro ve Sinema Oyuncusu
      
MERİH TANGÜN
Doç. Dr., Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuarı Tiyatro Ana Sanat Dalı Başkan Yardımcısı, Dublaj Sanatçısı, Yazar
 
Selim Atakan
---------------------------------------
Konu Hakkındaki Tüm Yazılar
- Afife Tiyatro Ödülleri'nin Matematiği (2012) - Melih Anık
- Arda Aydın'dan Afife Tiyatro Ödüllerine Sert Eleştiri
- Afife Tiyatro Ödülleri bu yıl da skandallarıyla gündemde!
- Engin Alkan'ın Afife Tiyatro Ödüllerine Aday Olmaması Tiyatro Camiasını Karıştırdı!
- Selim Atakan: Afife Jürisi Sahtecilik Yapıyor!
- Melih Anık'ın Afife Tiyatro Ödülleri tartışması ile ilgili yazısı
- 16. Afife Tiyatro Ödülleri Adayları Açıklandı (2012)



Paylaş      
Yorumlar

Bahtiyar Engin - ( 03/04/2012 )
sonunakadar katılıyorum sevgili selim atakana. bu ödülü ve sadri alışığı geçen yıl almış biri olarak bu ayıbın bir an önce son bulmasını temenni ediyorum. aday olduğumu öğrendiğim an hiç sevinemedim. eminim şu anda aday olan arkadaşlarımız da aynı duyguyu yaşıyorlardır biri hariç o kendini bilir :-)

hülya avşar - ( 03/04/2012 )
Juri-yi kim seçiyor? neye göre seçiyor? da onlar neye göre veriyorlar o ödülleri? Acun ılıcalı-yı da alın juriye tam olsun

can - ( 04/04/2012 )
oylama kurulunda bir adet -artiz mektebi- yarışmacısı olmasına ne demeli peki? oyun ve deneme yazarıymış... yazdığı hangi oyunu, denemeyi okuduk? hangi oyunda seyrettik ki kendisini jüri olabiliyor?

sinem - ( 05/04/2012 )
evet artiz mektebinden iki oyuncu var jüride. can bey in söylediği kişiyi de biliyorum. çok tatlı çok şeker bir insandır. deneme yazılarını ve yazdığı oyunları bilmiyorum ama ankara devlet tiyatrosunda oynadığıbir oyunda izleme fırsatım olmuştu ve çok beğenmiştim kendisini. ama ben şöyle düşünüyorum ki, jüride gençlerin olması ve objektif yaklaşımlarda bulunması iyi birşey değil mi?

can - ( 07/04/2012 )
şeker gibi bir insan olup olmamasını bilemem elbette, kaldı ki öyle olmasının ne alakası var jüri olması ile onu da anlamadım ama, jüriye seçilmesinin haldun dormen-in katkılarıyla olduğundan başka bir şey düşünemiyorum ben. jüride gençlerin de bulunması elbette iyi bir şey, özellikle de seçici kurulun değişmesi şart... yaş ortalaması neredeyse 70 olan 5-6 kişinin her yıl bir araya gelip onu bunu kayırıp, sırf kişisel hırslar yüzünden belli isimleri aday bile göstermemesinden gına geldi çünkü. afife jürisindekiler kusura bakmasın ama tiyatroyu öldürüyor. açıkçası ben çoğunun oyunları bile izlemediğine inanıyorum artık. yoksa ne diye inatla 3 aday göstersinler ki her daldan... zor geliyor herhalde oyun izlemek.

sinem - ( 09/04/2012 )
haklısınız.jüri üyelerini yakından takip etme imkanım olmadı şimdiye kadar.jürinin ne olursa olsun objektif bir yaklaşım ve tutum içinde olması gerekeiyor. madem böyle bir ödül töreni düzenleniyor, doğru bir amaca hizmet etmeli. iyi olana hak ettiği değer verilmeli.


can - ( 10/04/2012 )
size katılıyorum, fakat ben artık jürinin hiç de objektif kararlar almadıklarını düşünüyorum. bence de en büyük değişiklik dediğim gibi seçici kurulun artık değişmesi, kurulda her yaş grubundan insana yer verilmesi ayrıca aday sayılarının arttırılması ve -aday olacak oyunların oyunlarını en az 75 kişilik bir salonda sergilemesi gerekir.- gibi saçma bir yönetmeliğin kaldırılması olacaktır. böyle olursa afife jale gibi büyük bir sanatçının adını kirletmekten başka bir işe yaramayacak bu iş. genç gruplara şans tanınmadıktan sonra ne anlamı kalır ki ödüllerin?.. kaldı ki özellikle istanbul-daki yeni tiyatroların çoğu oyunlarını apartman dairelerinde, küçük salonlarda sergiliyorlar. ve bu yüzden de ödüllere aday bile gösterilemiyorlar.

Adil - ( 12/04/2012 )
Artiz Mektebinde oyuncu olmak Afife Jale Tiyatro ÖdülleriOylama Kurulu Üyesi olmaya engel değildir.Ayrıca belirtilen 2 kişi Jüri Üyesi değildir.Can rumuzu ile sözedilen kişi Ankara Devlet Tiyatrolarında çeşitli oyunlarda rol almış,yerli ve yabancı Yönetmenlere çalışmıştır.
Kişileri tanımadan,bilgi sahibi olmadan fikir sahibi olmak eleştirmek, yalan yanlış yorumlarda bulunmak hangi eksikliğin nedenidir bilinmez ama bunu burada dile getirmek en hafifinden densizliktir.


Bu Haber Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 431
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 


    Güncel Haberler     En Çok Okunan Haberler
Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Tüm Haberler

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Haberler
    Bu haberin yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer haberler aşağıda listelenmiştir...

  • Yeditepe Üniversitesi Tiyatro Kulübü'nden Engin Alkan rejisiyle Vişne Bahçesi (4/4/2012)
  • Radikal Tiyatro adlı kitap Belge Yayınları'ndan çıktı (4/4/2012)
  • Yeditepe Oyuncuları'ndan İstanbul'da Bir Sokak Kedisi (4/4/2012)
  • Yeni Metin Yeni Tiyatro Festivali 1 (4/4/2012)
  • GİMP'in yeni oyunu Sözleşme, Nisan Ayında da Sahnelerde (4/25/2012)
  • ADAM, son oyunlarıyla sizi bekliyor (4/4/2012)
  • Ben Bertolt Brecht, Anadolu Turnesine Çıkıyor (4/4/2012)
  • Başrolü Eğitim ve Sanat ile paylaşmak isteyen oyuncu adaylarına... (4/4/2012)
  • Afife Tiyatro Ödülleri bu yıl da skandallarıyla gündemde! (4/5/2012)
  • Engin Alkan'ın Afife Tiyatro Ödüllerine Aday Olmaması Tiyatro Camiasını Karıştırdı! (4/5/2012)
  • Selim Atakan: Afife Jürisi Sahtecilik Yapıyor! (4/5/2012)
  • 16. Afife Tiyatro Ödülleri Adayları Açıklandı (2012) (4/5/2012)
  • Kadro pa'dan bir ihanet yemeği tarifi: Macbeth'in Mutfağında Öldürülmek (4/2/2012)
  • Genco Erkal, Çağdaş Yaşama Destek Verdi (4/2/2012)
  • Küçük Prens ve Çiçek - Tiyatro Yeniden (Çocuk Oyunu) (4/2/2012)
  • Niyazi: 2 Perdelik Absürt Komedi (3/28/2012)
  • Oksamalar; Oyun Okuması ve Söyleşi (3/28/2012)
  • Tiyatro Merdiven'den Yepyeni Bir Masal: MADA (3/28/2012)
  • Sahne Tozu Tiyatrosu'ndan Dünya Tiyatrolar Haftasına Özel 5 Farklı Oyun (İzmir) (3/28/2012)
  • Tiyatro Fobi'den MUT! (3/28/2012)
  • Yaşasın tiyatro ve onun hiç büyümeyen çocukları! (Nilgün Belgün ve Selçuk Yöntem Röportajı) (3/28/2012)
  • Tiyatro Sanatçısı Füsun Aytaç Vefat Etti (3/28/2012)
  • Semih Sergen: Sanat konusunda yetenekli milletiz (3/28/2012)
  • Bi'Takım Oyuncular'ın Sanatölyesi'nde: (3/28/2012)
  • Tiyatronun Meleği, Gülriz Sururi Oldu (3/28/2012)
  • Dünya Tiyatro Gününde Perde Genco Erkal için Açıldı (3/28/2012)
  • Şehir Tiyatroları 27 Mart Dünya Tiyatro Günü'nü Kutluyor (3/27/2012)
  • Çocuklara 27 Mart Dünya Tiyatrolar Günü Hediyesi (Kıbrıs) (3/27/2012)
  • Tiyatro Eleştirmenleri Birliği 2012 Dünya Tiyatro Günü Bildirisi (3/26/2012)
  • 27 Mart Tiyatro DİLEK AĞACI (3/28/2012)
  • Tiyatroda Demokrasi (Sadık Şahin'in Yazısı) (3/26/2012)
  • 27 Mart Dünya Tiyatrolar Günü Özel Gösterimi: Bernarda Alba'nın Evi - Tiyatro Oyunbaz (3/26/2012)
  • Tiyatro Kırmızı, HAMLET ile Duru Tiyatro'da (3/26/2012)
  • Bildiri: DÜNYA TİYATRO GÜNÜ (2012/Ankara) (3/26/2012)
  • Eskişehir Şehir Tiyatroları 27 Mart Dünya Tiyatro Gününü Eskişehir Halkıyla Beraber Kutluyor (3/26/2012)
  • Dünya Tiyatro Gününde İnteraktif Komedi (Narlıdere'de) (3/26/2012)
  • TEB'DEN TİYATROCULARA DÜNYA TİYATRO GÜNÜ ARMAĞANI 5 ÖDÜL  (3/25/2012)
  • Tiyatro Eleştirmenleri Yılın Enlerini Seçti (3/22/2012)
  • Adım Tiyatro Ekibi Kaza Geçirdi: 5 Yaralı (3/21/2012)
  • Panel: Tiyatroda Eleştiri (3/21/2012)
  • Kumbaracı50 Nisan 2012 Programı (3/19/2012)


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    1 Mayıs'tan itibaren her ÇARŞAMBA Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..