| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Hastalık Hastası - Diyarbakır Devlet Tiyatrosu
Ahmet Olcay



Diyarbakır Devlet Tiyatrosunca sahnelenen Hastalık Hastası'nın,bize yeni ufuklar açmasını beklerken,devlet tiyatrolarının düştüğü hastalığı bir kez daha gösterdi.

Klasik dönem oyunu izlemeye gelen biz Antepli izleyiciler, ne yazık hayal kırıklığına uğradık.Oysa daha oyun başlamadan dış kapı önünde oyuncuların oyun kostümleriyle sundukları danslarla heyecanlanmıştık.Danslar,daha bizi dış kapıda klasik dönem ve Moliere'in yarattığı atmosfere çekti.Koltuklarımıza oturduğumuzda sabırsızlandık.Oyun başladığında dışarıda yaratılan güzelim atmosferin dağılmaya,bulanmaya,kirlenmeye başladığını gördük.

Dönem oyunu olmasını nedeniyle titizlik gerektiren dekor ve kostümlerde yapılan küçük hatalar, bizi dönemden uzaklaştırıp günümüze getirdi.Günümüzün bir sürahisi,evin küçük kızı Louison'un ip oynarken kullandığı ip,hele kullanılan otomatik tabanca, kapıda ,çok basit bir yöntemle oluşturulan atmosferi dağıtmaya yetti.

Metnin değiştirilmesine sanırım hiçbir dikkatli izleyici karşı çıkmaz.Madem klasik dönem ve Moliere'e farklı,özgün bir yorum getireceksiniz,kendi özgün atmosferinizi kuracaksınız,o zaman bu atmosferinizi bulandırmamaya dikkat etmeniz gerekmez mi?

Oyuncular yönetmenin atmosferine girmişler.Ancak ne zaman Beralde sahneye giriyor işte o zamana kadar yönetmen Işıl Kasapoğlu’nun özgün,ama bana göre başarısız atmosferi dağılıyor.Beralde başka bir atmosferden çıkıp gelmiş gibi.Başka bir iklimin, başka bir atmosferin malı gibi aykırı kalıyor.Hele Beralde'yle olan sahnesine kadar yetenekli görülen Argan,Beralde'nin etsine girip O'nun gibi oynayarak rolünü bulandırıyor.Beralde bununla da kalmıyor, Epik tiyatro türünün anlatıcıları gibi oynayıp, oyunun türünü de bulandırıyor.

Aslında denenen yeni bir tür yok.Yapılanlar farklı bir yorum adına yapılıyor.Keşke yeni kuramcılar çıksa da biz de heyecanlansak.

Beralde'le atmosfer bir kez daha bulandırılırken Argan'ın da O'na yardım etmesi üzücü.

Farstan kaçınan Molıere ve diğer klasikçilere inat yönetmenimiz farsa yer vermiş.Kendi atmosferi için Argan'ı salak gösteren yönetmen,mükemmeli savunan klasikçilere meydan okumuş.Bu cesaret Molıere'nin beş perdelik oyunları hiçe sayıp üç perdelik oyun yazma cesaretine de benzemiyor.

Madem kurgun böyle, oyunu yeniden yazdınız veya yazdırdınız,neden salon giriş kapısında mükemmel insan fizikleri,mükemmel uyum,mükemmel figürler gösterme çabasına girdiniz.Kafamız dumanlı olabilir.Dikkat edelim atmosferimize de yansıyor.

Moliere'nin insani zaafları komikleştirerek yarattiğı tipleri,yönetmenimiz salaklaştırmış.Hele Cleante.Anladık tiplerin hepsine aynı atmosferin davranış kalıpları,aynı ritimde hareketler verilmiş.Peki Beralde'ye ne demeli?Ne hakla bir oyuncu başarısız gösterilebilr?Aslında oyuncumuz kendi yansıtığı aksiyona uygun bir atmosferde oynasa başarılı görülecek.Ama yönetmenin yarattığı atmosfede, uyuşmayan bir doku gibi kalıyor.

Molıere'in perde aralarına insanların sıkılmaması için koyduğu dansları,siz oyunun bir parçası gibi gösterebilirsiniz.Ama unutmayın salakların dansı da salakça olur.

Moliere'nin kendi çevrelerine özgü,kendilerine özgü dilerini kullanan,gündelik hayat içindeki somut kahramanlarını da değiştirebilirsiniz.Ama doku uyumuna dikkat etmek gerekmez mi?

Moliere'nin anlattığı insanlarla evrenselleştiğini unutmamak gerekir. Yoksa Işıl Kasapoğlu’nun anlattığı gibi anlatsaydı her halde oyunları mahalleden dışarı çıkamazdı.

Oyunun son sahnesinde Moliere ,Argan'ı gösteri salonuna götürüp doktorculuk oynatırken,yönetmenimiz bir sürü insanı kapıda hazır bekletmiş. Bir anda bu insanları Argan'ın başına topluyor. Bu sahne bizi atmosferden dışarı atıyor.Hiç sahici değil.Azıcık olan sihir de bir kez daha bozuluyor.

Argan, gerçeğinden farklı olarak kendi atmosferiniz adına miskin,yorgun gösterilebilir.Böyle birinin pat diye ip atlaması atmosferinizi dağıtmıyor mu?

Devlet tiyatrolarında ki sorunlar bitmiyor,biliyoruz.Kaybolan inançlar ölümü getiriyor.Kendimize inanmazsak seyircimize de inanmıyoruz.Dikkatli seyirciler her turnenin her durağında izliyor sizi.Seyircinizin Diyarbakır Tiyatrosunu daha dikkatli izlediğini bilmelisiniz.DDT'nun amatör ruhla,ekip ruhuyla oynadığını,oyuncuların mutlu oynadıklarını seyirciniz hep söyler.Ama seyirci arasından bağırarak uyuyan seyirciyi uyandırmaya çalışmak ustalık gösterisi.Bu da sizi hep amatör ruhlu gören seyircinizi hayal kırıklığına uğratıyor.Keşke ustalık hastalığına düşmeyip amatör ruhla seyirciyi uyanık tutmaya devam etseniz.

Kötü metinlerle oyuncu ölümlerine dur denilemiyor belki.Kendi atmosferimiz adına da oyuncu öldürme hastalığına son vermemiz gerekir.Oyuncu ve oyun öldürme hastalığı yerine Hastalık Hastası'nı izlemeyi yeğlerim.

Ahmet Olcay

Yazarın Tüm Yazıları


Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 205
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Adalet ve Tiyatro (Halis Tekel) - 6/22/2008
  • Yönetmenin Seyirci ile Düellosu : FAUST (Melih Anık) - 6/22/2008
  • Söyleşi : Mahşer-i Cümbüş (Tolga Kayasu - İrem Çenbertaş) - 6/22/2008
  • Var Olma Savaşı İçerisinde, Yok Olanların Hikayesi; Hiç Bir Şey (İhsan Ata) - 6/22/2008
  • POPÜLERİN KÜLTÜRÜ- VE TİYATRO (Boran Doğan) - 6/22/2008
  • Sudan Bir Yazı (Ali Erdoğan) - 6/22/2008
  • Caligula… Kurtlar Vadisi Roma'da .. (Melih Anık) - 6/22/2008
  • Vicdanın geldiği an: Kaygıların Yürürlükten Kaldırılması (Üstün Akmen) - 6/22/2008
  • Röportaj : Yiğit Güralp (Tolga Kayasu - İrem Çenbertaş) - 6/22/2008
  • İzmir Tiyatro İzmir Tiyatro İzmir (Ulaş Tuzak) - 6/22/2008
  • Hastalık Hastası - Diyarbakır Devlet Tiyatrosu (Ahmet Olcay) - 6/22/2008
  • SEYİRCİSİ HALK OLAN TİYATRO 1 (Cihat Faruk Sevindik) - 6/22/2008
  • Emre Koyuncuoğlu’ndan sonsuz bir şimdi oyunu: Irk Bitig (Üstün Akmen) - 6/22/2008
  • Euro Ya Kulum.. (Ulaş Tuzak) - 6/22/2008
  • Ama gene de herkes sevdiğini öldürür (Oscar Wilde) (Cihat Faruk Sevindik) - 6/22/2008
  • TİYATRO MERDİVEN’İN “HIYARAPOL” OYUNUNUN ELEŞTİRİ VE İNCELEMESİ ! (Savaş Aykılıç) - 6/22/2008
  • YILDIZLARIN BULUŞTUĞU GECE : GECE MEVSİMİ (İhsan Ata) - 6/22/2008
  • Sanat, Sanatçıların Değil Ona Sahip Çıkanlarındır ! (Ulaş Tuzak) - 6/22/2008
  • Trabzon Devlet Tiyatrosu’nda Yücel Erten imzası: Deli Dumrul (Üstün Akmen) - 6/22/2008
  • İtalyan- Geyikler Lanetler ile Tiyatro Gecesi (Melih Anık) - 6/22/2008
  • 1970-1973 Dönemi Yazarları ve Ele Aldıkları Konular (Cihat Faruk Sevindik) - 6/22/2008
  • Susmayan Nefes Pir Sultan Abdal - Anadolu Meydan Sahnesi (Gılman Kahyaoğlu Peremeci) - 6/22/2008
  • Leonce ile Lena: Entelektüel Atraksiyon - Festivallik Oyun (Melih Anık) - 6/22/2008
  • Gitme Godot Daha Karpuz Kesecez ! (Ali Erdoğan) - 6/22/2008
  • MEHMET ERGEN İLE YAZARLIK YÖNETMENLİK VE OYUNCULUK ÜZERİNE… ! (Savaş Aykılıç) - 6/22/2008
  • Bizim Ahdevefamız Bu Şekilde Hocam…! (Cihat Faruk Sevindik) - 6/22/2008
  • Özdemir Abi’ye Mektuplar: Afife Ödülleri, Tiyatroya Zarar Vermeye Mi Başladı? (Üstün Akmen) - 6/22/2008
  • Sergi Sorgu (Erdinç Yapan) - 6/22/2008
  • Trabzon 9. Uluslararası Karadeniz Tiyatro Festivali izlenimleri (3) (Üstün Akmen) - 6/22/2008
  • Antalya ve Konya' dan Festival İzlenimleri (Üstün Akmen) - 6/22/2008
  • Trabzon 9. Uluslararası Karadeniz Tiyatro Festivali izlenimleri (2) (Üstün Akmen) - 6/22/2008
  • Daire 4 - Gaziantep STO (Ümit Söğüt) - 6/22/2008
  • Trabzon 9. Uluslararası Karadeniz Tiyatro Festivali izlenimleri (Üstün Akmen) - 6/22/2008
  • ‘Allah beterinden saklasın’ dedirtecek bir çalışma: ‘IV. Murat’ (Üstün Akmen) - 5/7/2008
  • Mizahı Bugüne Çağırmak - Ali Erdoğan Söyleşisi (Birgün) - 5/5/2008
  • Van Devlet Tiyatrosu’nun ayakta alkışlanacak başarısı; "Akide Şekeri" (İhsan Ata) - 5/5/2008
  • Şarapizm (ateist) (Halis Tekel) - 4/30/2008
  • Afife Jale Tiyatro Ödülleri;Türk Tiyatrosu ve Tiyatrocu (Melih Anık) - 4/28/2008
  • Ay Sahiden Yıkmışlar!!! (Ersan Uysal) - 4/27/2008
  • Adana’da, Gürcü yönetmenin Molière yorumu: "Tartuffe" (Üstün Akmen) - 4/27/2008
  • Tiyatro Avesta’dan AYDIN ORAK’la söyleşi (Yaşam Kaya) - 4/27/2008


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    12 Şubat'tan itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..