| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Seyirci Olmak
İbrahim Tül



Günümüzde nitelikli ve özenli çalışmalar her ne kadar gün geçtikçe artsa da, müsamere havasında hazırlanmış, hatta ödenekli tiyatrolarca bile sunulan niteliksiz oyunlar da artmaktadır… Nitelikli oyunlarla niteliksiz olanları ayırmak konusunda en önemli rol seyirciye düşmektedir.

 

Tiyatro’nun en önemli iki öğesi, seyreden ve seyredilendir. (Olmazsa olmazıdır tiyatronun…)Bu iki öğe dışındaki tüm etmenler olmasa da, Tiyatro yalnızca bu iki etmenle var olabilir. Bir şeyler anlatmak sunmak amacında olan tiyatro, sunulan için var olmaktadır. Seyirci kendisi için hazırlanan kurguyu izler ve tepkisiyle varlığına katkıda bulunur. Bunun içindir ki, yalnızca koltuğunda oturan kişi değildir seyirci. O orada oturarak bir bütünü tamamlar.

 

Tiyatro’nun geçmişine göz attığımızda, seyircinin işlevi yadsınamaz. Seyirci kötü bir oyun karşısında tepkisini dile getirip, tavrını o an orada ortaya koymaktadır. Bunu, dönemin ilkel seyretme eylemi koşullarında düşününce, bu tepki tabii ki günümüzde oldukça çağ dışı kabul edilebilir. (Seyircinin oyunu yuhalaması, çürük domates ve yumurta fırlatması vs…)

Günümüz sosyal ve kültürel gelişimi göz önünde bulundurursak, seyircinin en büyük tepkisi, alkışlamamak olabilir bu bağlamda…

 

Artık hepimizin, yalnızca seyreden olduğu bir dünya da yaşıyoruz...

Aslında seyreden için var olan dünya, kendini; seyredilen için var zanneden, bir toplum yaratıyor. Böylece elinde gücü barındıran seyreden, sadece seyredileni onaylamak için var olduğu yanılgısına düşüyor… Bu, kapitalizmin tüketici toplumu yaratma çabasının en büyük etkisidir seyirci üzerindeki...

 

Oysaki elinde en büyük silah olan seyretme eylemi, seyirciye kaliteyi belirleme gücü de sunuyor. Ama kapitalizm, yarattığı etkiyle seyirciyi pasif kılıyor. Seyircinin elindeki iki büyük silah olan “seyretmeme ve alkışlamama” olgusu yok edilip; her şeyi seyreden, her şeyi alkışlayan bir seyirci kitlesi yaratılıyor. Tüketmeye yönelik olan seyirci anlayışı, seyredilenin emeğine saygı gibi “abuk” söylemlerle, seyirciyi her şeyi, hatta en kötüsünü bile alkışlamaya yönelterek (bu konuda da oldukça başarılı olup) kaliteyi düşürüyor.

 

Böylece düşük kaliteli iyi hazırlanmamış, üzerine kafa yorulmamış yahut tamamen iyi yorumlardan kopya edilmiş çalışmalar, çok kısa sürede tertiplenip seyirci önüne sunuluyor. Bu da tiyatroya gitmek yerine, evde televizyon izlemeyi tercih eden bir topluma dönüşmemizi sağlıyor. Şüphesiz ki gelişen dünya da tiyatronun yeri yadsınamaz. İleriye doğru gitmesi gereken tiyatro, hâlâ günümüz tiyatrosunu yakalama çabasında var olmaya çalışıyor…

 

Bir restorana gidip, önüne gelen kötü (sağlıksız) yemeği beğenmeyen, garsonun kirli elleriyle servis yapmasına tepki gösteren müşteri, hak ettiği gibi bir servis ve yemek ister.

Mutfaktakilerin emeği diye bir abukluğa müsaade etmez.

 

Hak ettiğimiz kalitede sonuç almak için ya da kötü ve niteliksiz işlerin sürmesini engellemek için; her şeyi izleyen, her şeyi alkışlayan “seyredenler topluluğu” olmaktan çıkıp, seyirci olmamız gerekmektedir. Artık; tiyatronun, restoranda yemek yiyen müşteri kadar duyarlı bir seyirci kitlesine ihtiyacı vardır…

 

Her şeyi alkışlayan, aslında hiç bir şeyden anlamayandır.
 
İbrahim Tül



Paylaş      
Yorumlar

seher34 - ( 3/22/2008 )
Evet bazı şeylere katılmamak elde değil. özellikle tanizmat döneminde seyirci beğenmediği oyun karşısında tepkisini koyan bir seyirciydi. Bence de seyirci ne kadar duyarlı olursa tiyatro o kadar kendine çeki düzen verir. Nitelikli işler tabii ki takdir edilmeli, ama inanın çok kötü oyunlar var ve ayakata alkışlanıyor. Hatta ayakta alkışlamak bile gelenek halini aldı. Bu durumu üzüntüyle karşılıyoruz!

zehra05 - ( 3/20/2008 )
Alelade hazırlanmış bir tiyatroyu seyircilerin önüne konulması, seyircilerin sucu mu hazırlayanların sucu mu? Böyle oyunlar tiyatronun kalitesini düşürür (buna nasıl vijdanları razı oluyor bu da ayrı bir tartışma konusu) ve sizin dediğiniz gibi seyirci daha kaliteli gördüğü televizyonunu tercih eder. Bu şekilde de zaten seyirci tepkisini ortaya koymuş olur. Bir seyirci olarak gelişi güzel oyunları tercih etmem. Bir yiyiyci olarak da kalitesiz restorantlara gitmem:)

lider006 - ( 3/20/2008 )
O zaman ben de sizin bu yazınıza hak vermiyorum. Çünkü öyle bir yazmışsınız ki, sizi bu yazınız için alkışlasam "hiç bir şeyden anlamayan" konumuna girecekmişim gibi geliyor.! Keza :Herşeyi alkışlamam ama ülkemizin çoğunluk nüfusunun ekonomik eziklikler ile yaşadığı durumda, önüne sürülen her yemeği beğenmek zorunda olduğu empoze edilmiştir. Bu ezikliği karşısındakini alkışlamayarak ona ceza vermek isteyen durumuna gelmek istemez. Kendisine yapılanı başkasına yapmaz. Henüz tam amerikalılaşmadığımızdan olsa gerek anane gelenek ve göreneklere dayalı sistem geçerlidir. Ayrıca herşeyi alkışlayan demek doğru olmaz "Her oyunu alkışlayan" şeklinde düzeltsek bende alkış alırım belki.... Saygılarımı sunuyorum.!

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 64
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • 27 Mart 2008 Ulusal Bildiri (Orhan Alkaya) (Orhan Alkaya) - 3/24/2008
  • Bağlanmış Basiretleri Çözme Servisi (Ali Erdoğan) - 3/24/2008
  • Dalga geçerek başlayan soykırım çılgınlığı: ‘Dalga’ (Üstün Akmen) - 3/22/2008
  • Sansür (İbrahim Tül) - 3/22/2008
  • Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım (İsmail Can Törtop) - 3/21/2008
  • Sevgiyi Ararken (Arif KOÇİNALI) - 3/21/2008
  • Kazmaları Beklerken (Metin Boran) - 3/19/2008
  • 27 Mart Yerel Yönetimler Bayramınız Kutlu Olsun (Nedim Saban) - 3/18/2008
  • Bernarda Alba’nın Evi (Üstün Akmen) - 3/18/2008
  • Tiyatrom.com'un kapatılmasına dair (İhsan Ata) - 3/18/2008
  • Seyirci Olmak (İbrahim Tül) - 3/17/2008
  • Klasik bir vodvil türü. Tipik bir evlilik öncesi oyunu. '' Şahane Düğün '' (İhsan Ata) - 3/17/2008
  • Ismarlama Oyun ya da (Melih Anık) - 3/16/2008
  • Tiyatronun katı kurallarına gençlerin indirdiği şamar: Martı (Üstün Akmen) - 3/14/2008
  • Size hatırlatmamı istediğiniz başka bir şey var mı?: ‘444’ (Üstün Akmen) - 3/11/2008
  • Oyun içinde oyun kurgusuyla klasik tiyatro anlayışına başarısız bir güncelleme : ''Tartuffe'' (İhsan Ata) - 3/10/2008
  • Muhsin Ertuğrul Sahnesi Yıkılıyor ! (Hülya Karakaş) - 3/9/2008
  • Harcanmış Gelecek (Arif KOÇİNALI) - 3/9/2008
  • 8 Mart Dünya Kadınlar Günü Kutlu Olsun (Kenan Yoleri) - 3/7/2008
  • Bartu ve Esra’nın yükselişi; Deniz’in gelişi: ‘Şeylerin şekli’ (Üstün Akmen) - 3/7/2008
  • Tekrar Çal Sam – İstanbul Şehir Tiyatroları (İsmail Can Törtop) - 3/4/2008
  • Kent Oyuncuları’ndan korku, gerilim ve kahkaha: ‘39. Basamak’ (Üstün Akmen) - 3/4/2008
  • Bir al, üç seyret, tiyatroya şükret: ‘Kent Oyuncuları 45 yaşında’ (Üstün Akmen) - 3/1/2008
  • Bir özgürlük oyunu… Bu can benim kime ne (İhsan Ata) - 3/1/2008
  • Inishmaan’ın Sakatı – İstanbul Devlet Tiyatrosu (İsmail Can Törtop) - 2/26/2008
  • ŞEHİR TİYATROLARINDAN YENİ OYUN : YA DEVLET BAŞA YA KUZGUN LEŞE (Yasemin Aktaş) - 2/26/2008
  • Düşüncesiz Düşünce Adamları, Köşeli Köşe Yazarları ve Garıgötürüstlere Dair... (Ali Erdoğan) - 2/16/2008
  • RENKAHENK (Erdinç Yapan) - 2/16/2008
  • Röprezant Oyun Yazarları Derneği (Boran Doğan) - 2/11/2008
  • Asuman Dabak’tan: Bu Oyun Baska Oyun (Ahmet Kara) - 2/11/2008
  • Kahkaha ve hüznün buluştuğu çarpıcı bir oyun; ''Misafir'' (İhsan Ata) - 2/10/2008
  • Taşlama yağmuru: Zamazingo (Fatma Babuşçu) - 2/9/2008
  • NE BİÇİM OYUNSA, NASIL BİR OYUNSA BU OYUN: “BU OYUN BAŞKA OYUN” (Üstün Akmen) - 2/9/2008
  • Çok Tesettür Ederim... Pardon Çok Teşekkür Ederim (Ali Erdoğan) - 2/7/2008
  • İstanbul Devlet Tiyatrosu’nda Metin Belgin resitali: ‘Kontrabas’ (Üstün Akmen) - 2/6/2008
  • Tiyatro Patlamış… Duyan var mı? (Serkan Fırtına ) - 2/6/2008
  • Fırıldak Eleştirmenliği Kolay Değil (Can Doğan) - 2/5/2008
  • Venedik Taciri ya da "Güncel"(?) Shakespeare (Melih Anık) - 2/4/2008
  • Ölümsüz Öykü - İstanbul Şehir Tiyatroları (Ayşe Müge Gerdan) - 2/4/2008
  • Kaybolan Değerlerinizden Müessesemiz Sorumlu Değildir (Ali Erdoğan) - 2/3/2008


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    19 Kasım'dan itibaren her SALI Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..