| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Oyunları Niye Okumalıyız?
Edward Albee



Edward Albee

Öyle saçma bir soru ki bu, cevaplamakla yetinmeyip niye sorulduğunu da anlamamız gerekir. En yalın biçimde söylersek: Oyun metinleri (iyileri, yani yalnızca, şu ya da bu şekilde önem taşıyanlar) birer yazınsal yapıttır; sahnelenince daha çok insana ulaşırlar ama sahnelenmeseler de eksiksiz bir deneyim yaşatırlar.

Birkaç yıl önce, orkestrası kısa bir süre sonra, eserlerine hayran olduğum genç bir besteciye ait yeni bir yapıtın dünya prömiyerini gerçekleştirecek genç bir şefle konuşuyordum. "Ah, bu eseri dinlemek için sabırsızlanıyorum!" dediğimde, şef "Öyleyse niye dinlemiyorsunuz? Neden okumuyorsunuz onu?" diye karşılık verdi. Orkestra notalarını vermeyi teklif etti (okuyup böylece dinlemiş olmam için). Ah ne yazık ki ben müzik okuyamam. Müzik bir dil, ama benim yabancısı olduğum bir dil, bu yüzden tercüme edemem. Müziğin nasıl okunacağını bilseydim her halükârda parçayı konserden önce dinleyebilecektim (hem de konser fantezileriyle yorumlanmamış, renklendirilmemiş haliyle). Müzisyen olmayan çok az kişi bir notayı duyabilecek kadar iyi müzik okuyabileceğinden belki uç bir örnek bu, ama konumuzla bazı paralellikler de taşıyan kışkırtıcı tartışma konuları açıyor. Sözün özü, bir oyunu okumayı bilen herkes, yazarın oyununu yazarken seyrettiği ve dinlediği gösteriyi, oyuncuların ve yönetmenin yardımı olmadan tam olarak seyredip dinleyebilir.


Bir oyunun nasıl okunacağını bilmek (nasıl okunacağını öğrenmek) göz korkutucu ya da karmaşık bir mesele değildir. Bir roman okurken, romancı size günbatımını betimlediğinde sözcükleri yalnızca okumakla kalmazsınız; sözcüklerin betimlediklerini "görür", romancının diyalog kullandığı yerlerde, okuduğunuzu sessizce "dinlersiniz"... düşünmeksizin, otomatik olarak.

O zaman niye bir oyun metninin okuyucuya çok daha büyük sorunlar çıkaracağı varsayılsın ki? Oyun metninin kendine has dizgi biçimi dışında yöntemler aynı; aklın sergilediği cambazlıklar aynı; sonuçların farklı olmasına gerek yok. Oyun yazmaya başlamamdan çok önce tiyatro oyunları okuyordum -Shakespeare, Çehov-; daha doğrusu ilk ciddi oyunumu seyretmemden çok önce. Bu oyunları oynanırken görmek, okurken görmekten farklı bir deneyim miydi? Elbette. Peki daha eksiksiz, daha doyurucu bir deneyim miydi? Bence değildi.

Yıllar içinde, daha çok oyun izledikçe, daha çok oyun okudukça, doğal olarak, oyunları okurken oynanıyormuş gibi kafamda canlandırmakta o derece ustalaştım. Yine de, şunun doğru olduğu kanısındayım: Hiçbir sahneleme çok iyi bir oyunu olduğundan daha iyi yapamaz ve çoğu sahneleme, ya işin başındaki zekâların samimiyetle çabalasalar dahi işin üstesinden gelemeyecek düzeyde olmalarından ya da sahneye koyanların, bizim bir seyirci olarak oyunda yaşayacağımız deneyimin sınırlı ve yalnızca kısmi olması sonucunu doğuracak ölçüde, "yoruma" veya "tasarıma" kafayı takmaları yüzünden, yetersizdir.

Buna ek olarak (çoğu zaman), sahneleme önemsiz (ya da berbat) bir oyunun olduğundan çok daha iyi görünmesini sağlayabilir. Tabii ki, aynı zamanda, kötü bir oyunun olduğundan çok daha kötü görünmesine de neden olabilir. Tanrı yardımcımız olsun! Ne zaman bir oyun yazma yarışmasında jüri üyeliği yapsam, kendim de dahil tüm jüri üyelerinin yarışmadaki oyunları, bir temsillerini izlemiş olsak bile (hatta özellikle o zaman), okumalarında ısrar ederim. Bu ısrarımın sonunda şu tepkilerle ne kadar sık karşılaştım: Ya, "Vay canına! Bu oyun izlediğim sahnelemesinden çok daha iyi!" ya da "Vay canına! Yönetmen kesinlikle oyunun olduğundan çok daha iyi görünmesini sağlamış."

Bugün büyük ölçüde yaygın olan tiyatro türüyle (yorumun, yeniden düşünmenin, budamanın, eklemenin, hatta çoğu zaman izin bile almadan yazarın metninin yeniden yazılmasının olağan karşılandığı yönetmen tiyatrosuyla) sorun daha beter bir hal aldı. Becerimizin ve sanatımızın tiyatroseverlerle (hem metin hem de sahneleme aracılığıyla) çifte bağ kurmamızı sağlamasından mutluluk duyan biz oyun yazarları, bunun iki yanı keskin bir kılıca dönüşmesinden rahatsız olduk. Ben doğru bir sahnelemede her şeyin (oyunculuğun, yönetmenliğin, tasarımın, hatta yazımın) görünmez olması ve gürültüye getirilmeden yazarın niyetiyle baş başa kalmamız gerektiğine inanıyorum. Ölümcül yanlış, yorumun yaratıcılıkla eşdeğer bir şey sanılmasıdır.

Oyun seyretmemenizi öneriyor değilim. Birçok mükemmel yapım var, ama sakın aklınızdan çıkarmayın ki yapım bir fikir, bir yorumdur; sayfanın üzerindeki oyunu bilmediğiniz sürece, size sunulan yorum elden düşmedir ve yazarın niyetinden önemli derecede sapmış olabilir. Elbette, sizin oyunu okumanız da bir fikir, bir yorumdur; ama böylesinde yazarla buluşmanızda araya giren daha az el (ve akıl) vardır.
----------------------------

Bu yazı, Francis Ford Coppolla'nın Zoetrope: All-Story isimli yazın dergisinin, 2000 yılı kışında yayımlanan 4. cildinin "Tek perdelik oyunlar" temalı

4. sayısından alınmıştır. İngilizce orijinali şu sayfada okunabilir:

http://www.all-story.com/issues.cgi?action=show_story&story_id=85

Çeviren: Feridun Çetinkaya
(Ocak 2007)



Paylaş      
Yorumlar

Bu Oyun Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail  (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 330
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 

    Son Eklenen Yazılar     En Çok Okunan Güncel Yazılar
27 MART… UMUDUNU ARAYAN BİR GÜN (Ahmet Yapar)
YOKLAMA LİSTESİ (Skeç)
    Tüm Tiyatro Yazıları

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Yazılar
    Bu yazının yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer yazılar aşağıda listelenmiştir...

  • Konservatuara Hazırlık (Cüneyt İngiz) - 7/26/2007
  • Sağlık Olsun (İsmail Can Törtop) - 7/18/2007
  • Casablanca (Tiyatro Kedi) - 7/13/2007
  • Omuzumdaki Melek (Tiyatro Kedi) - 7/13/2007
  • Tiyatro Pera (Tiyatro Pera) - 7/13/2007
  • Tiyatro Oyunevi (-) - 7/13/2007
  • Yalnızlıklar (Tiyatro Oyunevi) - 7/13/2007
  • Meyhanede (Oda Tiyatrosu) - 7/12/2007
  • Sayın Akmen’in ''Hülya Avşar kim ki, medyaya hükmediyor, emrediyor? '' Sitemine, büyük sitem… (İhsan Ata) - 7/11/2007
  • Hülya Avşar kim ki, medyaya hükmediyor, emrediyor? (Üstün Akmen) - 7/10/2007
  • Oyunları Niye Okumalıyız? (Edward Albee) - 7/10/2007
  • NEDEN GERÇEK SANATÇILAR GEREKEN DEĞERİ GÖRMEZ (Özlem Ecevit) - 6/21/2007
  • Bu yıl hangi tiyatro oyunlarını izlediniz? (Tiyatro Dünyası) - 7/3/2007
  • HÜKÜMET, TİYATRONUN TEKELLEŞMESİ İÇİN VAR GÜCÜYLE ÇALIŞIYOR. (İhsan Ata) - 6/19/2007
  • Meyhanede : MEYHANE Mİ TİYATRODA, YOKSA TİYATRO MU MEYHANEDE? (Üstün Akmen) - 6/12/2007
  • ORDU’DA “3. ULUSLARARASI ÇOCUK VE GENÇLİK TİYATROLARI FESTİVALİ” (Üstün Akmen) - 6/6/2007
  • Nemrut (Kadıköy Halk Eğitim Merkezi (KHEM) Deneme Sahnesi) - 6/4/2007
  • Sizce Sezonun en iyi oyunu hangisiydi? (Tiyatro Dünyası) - 6/19/2007
  • Alt Üst (Buğra Gülsoy) - 8/5/2007
  • İnsan : Üçleme (Buğra Gülsoy) - 8/5/2007
  • Tohum ve Toprak (Kıbrıs Türk Devlet Tiyatroları) - 5/31/2007
  • Tiyatro Günlüğü (Buğra Gülsoy) - 5/31/2007
  • Son Bilet (Kıbrıs Türk Devlet Tiyatroları) - 5/31/2007
  • Cimri (Kıbrıs Türk Devlet Tiyatroları) - 5/31/2007
  • Ayak Takımı Arasında (Kıbrıs Türk Devlet Tiyatroları) - 5/31/2007
  • Sedyeciler Serisi (Gazi Üni. Tiyatro Kulübü - GÜTİK) - 5/30/2007
  • Dokuz Canlı (Gazi Üni. Tiyatro Kulübü - GÜTİK) - 5/30/2007
  • DEĞİŞİM ATÖLYESİ OYUNCULARI VE TİYATRO (Değişim Atölyesi Oyuncuları) - 5/29/2007
  • KAYIP-KIM KORKAR VİRGİNİA WOOLF'TAN (Değişim Atölyesi Oyuncuları) - 5/29/2007
  • Yaşasın Düşman (Değişim Atölyesi Oyuncuları) - 5/29/2007
  • Ada (Değişim Atölyesi Oyuncuları) - 5/29/2007
  • ÜBÜ (Değişim Atölyesi Oyuncuları) - 5/29/2007
  • Kapıların Dışında (Değişim Atölyesi Oyuncuları) - 5/29/2007
  • Lüküs Hayat (TRT Arşivinden) - 5/29/2007
  • Yedi Kocali Hürmuz (Ayten Gökçer) - 5/29/2007
  • Tanıtım Videosu (Tiyatro Akademi) - 5/29/2007
  • Cephede Piknik (Promete) - 5/29/2007
  • Ben Anadolu (ODTÜ Müzik ve Güzel Sanatlar Bölümü) - 5/29/2007
  • 2006/2007 TİYATRO SEZONU (Özlem Ecevit) - 5/29/2007
  • OYUN YAZMA TEKNİĞİ (Kemal ORUÇ) - 5/23/2007


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    1 Mayıs'tan itibaren her ÇARŞAMBA Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..