| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Kelimeler albayım, bazı anlamlara gelmiyor (Tehlikeli Oyunlar - Seyyar Sahne) (12/31/2010)


BETÜL MEMİŞ / memisbetul@gmail.com
HABERTÜRK

Bir sahne düşünün, dekorsuz ve müziksiz! Sahnenin ortasından sarkan ise bazen deniz, bazen insan kıvamında sadece iki salıncak. Ortada endam eden ise pijamalı-hırkalı bir adam; nam-ı diğer, hikâyemizin kahramanı Hikmet Benol. Ve karşınızda akıllara zarar bir performans…

"...İyi bir öğrenci değildim. Hepiniz dünya çapındaydınız. Devler savaşı yapıyordunuz. Herkesin gözüne bakmak zorunda olduğumu sanıyordum. Savaş bitsin istiyordum; fakat anlaşmaya hiç niyetiniz yoktu. Sizleri izlemekten yorulmuştum. Acaba şimdi ne yapacak? Bu söze kızdı mı? Düşünür dururdum. Sonra kendimi teselli ederdim: Onlar kendi başlarının çaresine bakarlar. Oyunlarınızı heyecanla seyreden saf bir seyirci gibiydim.”

Edebiyatseverlerin 'bir kitap okudum tüm hayatım değişti' nidalarına yol açan, nevi şahsına münhasır usta Oğuz Atay böyle diyordu.  Benim ise daha çok başucu yazarlarımın ası, dünyayı normalleştirme çabamın miri, “bat dünya bat” ile Tutunamayanlar'ımın mottosu, içimin 'en' garip-yalnızlığıydı Oğuz Atay.

Bundan sebeptir ki bu yazıda daha bir yalnız, daha bir naif dökülüyor harfler. O yüzden öncesinde biraz kasarak, sonrasında kelimelere hüküm geçirmeye çalışarak ve sıfatı en efsunlu köşesinden yakalayarak, oturdum bu yazının başına. Dile kolay hayat(lar)-ı bana tersten okutan 'en' yazarımın bir eserini şimdi tiyatro sahnesinde izleyecektim.

Turgut Özben ve Selim Işık'lı 'Tutunamayanlar', Hikmet Benol ve Hüsamettin Albay'lı 'Tehlikeli Oyunlar', emekli tarih öğretmeni Coşkun Ermiş'li 'Oyunlarla Yaşayanlar', beyaz montlu adamlı 'Korkuyu Beklerken', Mustafa İnan'lı 'Bir Bilim Adamının Romanı', 'canım insanlar' diye başladığı 'Günlük' ve Server Gözbudak'lı 'Eylembilim'. Bu kitaplardan birine dalmadan çok da anlam kazanamayacak benim bu yazıdaki Oğuz Atay heyecanım! O yüzden naçizane, benden rotası; bu aralar kendinize bir güzellik yapın ve üç günlük dünyada iki lafın belini bu kitaplarla kırın. Pişman olmayacaksınız!

'Siz bilmezsiniz albayım: insanlık tek başına kollarımda can verdi. Yanında kimseler yoktu' cümlesiyle beyin loblarını sarsan, (Tutunamayanlar'ı bitirdikten kısa bir süre sonra yazdığı) Tehlikeli Oyunlar'ın Hikmet Benol'u şimdi ete kemiğe bürünmüş sahneden selamlıyor biz fanileri. (Seyyar Sahne’nin Tehlikeli Oyunlar’ı, ilk kez 2009’da şereflendirmişti tiyatro dünyasını ki son yılların en şahane seyirliğiydi, görmediyseniz hâlâ bir şansınız var!)

Bir sahne düşünün, dekorsuz ve müziksiz! Sahnenin ortasından sarkan ise bazen deniz, bazen insan kıvamında sadece iki salıncak. Ortada endam eden ise pijamalı-hırkalı bir adam; nam-ı diğer, hikâyemizin kahramanı Hikmet Benol. Ve karşınızda akıllara zarar bir performans. Tek kişilik oyunlar bazen sancılı bir atmosfer yaratabilir. Ki Oğuz Atay'ın eserinden bahsediyoruz, bu bakımdan oyunun tanıtım metninde yer alan;  'Her büyük romanda en az bir tane tek kişilik oyun gizlidir' ibaresi, oyun bitiminde başınızı döndürecek türden bir etki yaratıyor.

SEYYAR SAHNE’DEN BİR OĞUZ ATAY ŞAHANELİĞİ

İTÜ Maçka Kampüsü, İşletme Fakültesi Tiyatro Salonu'nda boş alanda; yaklaşık üç saat boyunca stand up'a durmadan, oyunculukla ilgilenenler için bir ders niteliğinde, böylesine çetrefil bir romandan çevirme bir oyunu şahane bir aktarımla, biz izleklere sıkılmadan izlettiren ise 2001'de kurulan Seyyar Sahne'den Erdem Şenocak. (AJANDA NOTU: Seyyar Sahne, bu sezon ayrıca en yazarlarımdan Tezer Özlü’nün “Çocukluğun Soğuk Geceleri” adlı eserini sahneye uyarlıyor. Daha da çoğalmalı kategorisinden, gidip, görmeli. Ben ajandaya not ettim bile.)

"Ben, Pierre Riviere" oyunundan hafızalara sükun eden Şenocak, şimdi Hikmet Benol ile tüm izleklerin içine ve dışına, labirenti keskin bir yolculuk yaptırıyor. Roman uyarlamalarında bugüne dek sönük kalan memleketim tiyatrosu, bu oyundan sonra konuyu yeniden masaya yatırıp düşüneceğe benziyor.

Şenocak, hayatla oyun arasındaki sınırı kaldırarak kendisinin, toplumun ve yeryüzünün sorunlarını oyun içinde oyun yaklaşımıyla irdeliyor. Sekiz aylık bir tahlil-çalışmanın sonunda yeniden doğan Tehlikeli Oyunlar; Erdem Şenocak, Oğuz Arıcı ve Celal Mordeniz, kısaca Seyyar Sahne'nin alkışları ayakta hak eden bir seyirliği.

Seyyar Sahne, romanın içinden bir ses yakalamış. Sesin peşinden giderek onu oyuncunun bedenine taşımış. Oyuncunun bedeninin üzerinden de bütün bir mekâna yaymış ve bedeninin tüm parçalarını kişiselleştirmiş; artık eller, ayaklar ve parmaklar birer birey… Oyun ilerledikçe de bu parçalar tüm koordinasyonunu kaybediyor ve kendi bağımsızlıklarını kazanarak "hem keramet sahibi, hem de birey" Hikmet Benol'un delirmesine eşlik ediyorlar.

Bu delirmenin ince saz ayarında; varoluş mücadelesinin diyalogdan monologa ve tanrıcılığa uzanan engebeli anlatımı, Şenocak'ın karamel tadındaki oyunculuk performansıyla da ortaya seyrine doyulmaz bir tiyatro çıkarıyor.

"Öyle bir çıkmazdır ki düzenden yana olanın da, düzene karşı olanın da aynı sularda çırpınmasıdır. Haksız olana karşı çıkanın da haksız olduğu ortamdır. Kişilik kazanamamış bir yarı aydınlar ortamında kimsenin yarım yamalak düşünce ve duygu "müktesebatı"nı (kazanılmış bilgi) irdelemeye, kendi, edimleri ile hesaplaşmaya niyeti yoktur çünkü. Herkes kendinden o kadar memnundur ki bütün endişesi esnaflığın nasıl süreceğidir, dükkânda mal eksik olmasın, reklam da iyi yapılsın yeter..."

Ustanın bu tanımlamalarının üstüne ne söylesek 'kelimeler albayım, bazı anlamlara gelmiyor' dediği gibi Hikmet’in, havada parande atıp, üzerimize geri dönebilir. O yüzden (albayım) tüm bu beylik çırpınışlarımız; insanın dünyayla münasebetini daha tayin edemediğinin işareti olsa gerek! Hamdık, piştik, olduk, dibimiz tutmasın mahlasında gezinirsek... Kutsanmış kalelerin ve tabuların diyarında; benim içime bugünlerde çok sayıda Oğuz Atay kaçtı diyorum ve sizleri de Seyyar Sahne'nin güzergâhıyla baş başa bırakıyorum: www.seyyarsahne.com (Oyun rezervasyon : 531 696 41 09) 

BETÜL MEMİŞ / memisbetul@gmail.com
HABERTÜRK



Paylaş      
Yorumlar

Bu Haber Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 508
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 


    Güncel Haberler     En Çok Okunan Haberler
Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Tüm Haberler

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Haberler
    Bu haberin yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer haberler aşağıda listelenmiştir...

  • Yeni Tiyatro Dergisi - Ocak 2011 Sayısı Çıktı! (1/7/2011)
  • Tiyatro… Tiyatro…’nun Ocak 2011 Sayısı Bayilerde (1/7/2011)
  • Selahattin Duman'ın Köşe Yazılarından Derlenen Tiyatro Oyunu: Dumanaltı Aşklar (1/7/2011)
  • Renkler Cumhuriyeti, Caddebostan KM'de (Çocuk Oyunu) (1/9/2011)
  • Sinema ve TV Dizisi Çalışanları Ayakta (1/7/2011)
  • 1. Sahnesiz Oyunlar Buluşması (1/7/2011)
  • Şişman Domuz, Bakırköy'de (1/7/2011)
  • Ortaoyuncular Ocak 2011 Oyun Programı (1/31/2011)
  • Düş, Resim ve Unutulmuş Zamanlar; Yılmaz Güney Sahnesi'nde (12/31/2010)
  • tiyatrogercek: Yeni Yılda Annem Yokken Çok Güleriz (12/31/2010)
  • Kelimeler albayım, bazı anlamlara gelmiyor (Tehlikeli Oyunlar - Seyyar Sahne) (12/31/2010)
  • Uğur Uludağ, Sen Olmasaydın ile kadın-erkek ilişkilerini anlatıyor (12/31/2010)
  • Türk sinemasının altın yılı (12/31/2010)
  • Gerçekle yüzleşme zamanı - (İBB Şehir Tiyatroları) (12/31/2010)
  • TÜRVAK Sinema Tiyatro Müzesi Ziyarete Açıldı (12/31/2010)
  • Müjdat Gezen Tiyatrosu'ndan Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım (12/29/2010)
  • Ankara Devinim Tiyatro, Roberto Zucco ile 12 Ocak'ta Ankara Sanat Tiyatrosu'nda (12/29/2010)
  • Laz Marks Emice, Dersim (Tunceli) Maçından Dolayı Beyoğlu Adliyesi'nde (12/28/2010)
  • Şehir Tiyatroları, yılın son haftasında 13 oyunla sahnede (12/28/2010)
  • Tiyatro Araştırma Laboratuarı (TAL), Küllerinden Doğuyor! (12/28/2010)
  • Yücel Erten sette kaza geçirdi. Sağlık durumu iyi (12/25/2010)
  • Çelik Manolyalar'a Taze Kan: Dicle Alkan (12/25/2010)
  • Klasik ve neoklasik eserlerden bir konser: Ruhefza'dan Bizbize (12/25/2010)
  • Tiyatro Biteatral, Euripides’in Medea oyunu ile oyun atölyesi'nde (12/25/2010)
  • Su Medeniyeti İstanbul Belgeselinin Galası Yapıldı (12/25/2010)
  • FAUST, Türkçe ve Almanca olarak Suriye Pasajı'nda (12/22/2010)
  • Serkan Altunorak: Oyuncu olabilmek için çok savaş verdim (12/22/2010)
  • Ayşenil Şamlıoğlu: Amaç seyirciyi memnun etmek değil (12/22/2010)
  • Devlet Opera ve Balesi 50 yaşında (12/22/2010)
  • İstanbul Şehir Tiyatroları Genç Tiyatro'nun Yeni Oyunu: Kadınlar. Savaş. Komedi (12/21/2010)
  • Tiyatroda Kitaplı Uygulamacılar - I: İstanbul’da Bir Mim Ustası, Thomas Leabhart (12/21/2010)
  • Drama Kumpanya'dan Othello'nun Delisi (12/21/2010)
  • Sürüne Sürüne Erkek Olmak (12/21/2010)
  • Şehir Tiyatroları'ndan Yeni Oyun: Ben Sinema Artisti Olmak İstiyorum (12/21/2010)
  • Gazi Üniversitesi’nde Tuncer Cücenoğlu Söyleşi ve İmza Günü (12/21/2010)
  • Fabrika Sanat'tan Barış İçin Bir Savaş Hikayesi: Orda (12/19/2010)
  • Emre Kınay: Oyunum televizyondan daha az şiddet içeriyor (12/19/2010)
  • Şevket Çoruh, Mağara Adamı ile Ankara'da (12/19/2010)
  • Aşk Kokusu: Ormanda yolunu yitirmiş çocuklar (12/19/2010)
  • İstanbul'da Yeni Bir Tiyatro: Ekip Tiyatrosu - Oyun Sonu ile sahnede! (12/19/2010)
  • Düşevi Oyuncuları'nden Anadolu Kadınları (Ben Anadolu) (12/19/2010)


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    12 Şubat'tan itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..