| Tiyatro Kursu  | Şirket Tiyatrosu
Tiyatro Dünyası
Tiyatro Dünyası Bu Sahnede...
 
Ana Sayfa  |  Hakkımızda  |  Yazılar  |  Haberler  |  Yazarlar  |  Tiyatro Oyunları  |  Tiyatro Grupları  |  Sanatçılar  |  Kaynak  |  Duyuru Panosu  |
Timis Oyuncuları'ndan Kel Şarkıcı - Son 2 Oyun! (5/15/2007)


17 Mayıs Perşembe
HARBİYE MUHSİN ERTUĞRUL SAHNESİ
İSTANBUL ŞEHİR TİYATROLARI
GENÇLİK GÜNLERİ
19:30
 
20 Mayıs Pazar
BOĞAZİÇİ AMATÖR TİYATROLAR ŞEN.
SARIYER HALK EĞİTİM MERKEZİ
19:00

Grup Hakkında:

2005 yılı şubat ayında kurulan Timis Oyuncuları Vaclav Havel'in "Bildirim" , 2006 yılında ise Aristophanes' in "Barış" adlı oyunundan uyarladıkları "Aristophanes' in Barışı" ile seyirci karşısına çıktı.Bu sürecin sonunda grupta mezun olanların sayısının artmasıyla birlikte mezun tiyatrosu oluşması fikri de ortaya çıkmış oldu. Bu fikir hem mezun oluşumu için iyi bir başlangıç hem de yeni oyuncuları bünyesine alan Timis Oyuncuları'na deneyim aktarımı açısından önemli bir yerde durmaktaydı. Daha sonra mezun oluşumuna katılan oyuncularla birlikte bu fikir somut olarak hayata geçirildi. İTÜ Timis Oyuncularında tiyatro yapan ve daha önce İTÜ Tiyatro Kulübü altında tiyatro yapmış olan 6 kişinin bir araya gelmesiyle başlayan süreç Timis Oyuncuları Mezun Grubu oluşumunu gerçekleştirmiş tir. Bu amaçla grupta okuma çalışmaları ve bu çalışmalarla beslenen sahne üstü denemeleri yapıldı. Bu anlamda ilk önemli girişim, absürd okumaların sonrasında çalışılan absürd oyunculuk doğaçlamalarıydı . Bu çalışmalarla oluşan pratikler neticesinde absürd bir metin oluşturulmaya çalışıldı. Ancak grubun absürd pratiğinin eksikliği absürd metin oluşturma sürecinin ertelenmesi kararını vermesine sebep oldu. Bu karar ise grubu absürd klasiklerden olan "Kel Şarkıcı" oyunuyla buluşturdu. Mezun olmanın ve hayatın eleştirdiği yönünde bulunmanın vermiş olduğu rahatsızlıkla tiyatro yapan grup duyduğu rahatsızlıkla ve hatta vicdan azabıyla sürekli kendini kaygılı ve sorgular bir biçimde tutmayı hiç aklından çıkartmamaya çalışıyor. Umarız hiç bir zaman rahatlamaz ve dahil olmayız.

Oyun Hakkında:

Oyun yarattığı karakterlerle yaşadığımız sürecin kendi içerisinde sıkışmış olan insanlarını konu alıyor. Yazar oyunda var ettiği karakterleri tüm yaratımsal ve algısal olgularını çökeltmiştir. Çünkü günümüz insanının sahip olduğu iletişim mekanizmaları yla iletişememektedir. Dil ve tüm duyu organları artık anlamsızdır. İnsan eliyle geliştirilen ve var olan tüm teknolojik gelişmelerin günümüz dünyasında insanları daha da yalnızlaştırması acı bir gerçektir. Artık insan bırakın toplumsal olmayı birey olarak da var olamamaktadır.

Oyundaki karakterler artık kendilerini yaşamıyor; sadece toplumsal algının var ettiği koşullarda kendilerini maskeleyerek var edebiliyorlar. Ne kadar çok özgürleşseler o kadar çok batağa batmaktadırlar. Çünkü kurdukları ve kabul ettikleri dünya anlamsız ve bir o kadar da insan dışıdır. Ve tüm bu sorunların gerçek kaynağı ne yazık ki dönüp dolaşıp insan’a gelmektedir.

Oyunda Smith ve Martin ailesi kendi yarattıkları alanda örf ve adetlerine sıkı sıkıya sadıklardır, yaratılan bu toplumsal dünyada bir çok anlamsız olguları ve geleneklerini devam ettirirler. Artık tüm var olma süreçleri başkalarının takdiri üstünedir, diğer var olan yapının kendilerini var etmesi onların da varlığını oluşturuyordu. Yani kendilerini var eden kendileri değil, toplumsal statüler olmuştur. Bu noktada kurulan dil de anlamını yitirmiştir. Tüm oluşan ilişkiler yüzeysel ve göstermeliktir. Bay Martin ile Bayan Martin bile birbirine yabancıdır. Karı-koca olmaları önemsizdir, çünkü kim oldukları önemli değildir. Çünkü tüm ilişkiler aynı sıradanlıktadır.

Evin hizmetkarı da aynı şekilde kendine yer edinememiştir. Ne kadar alt sınıftan biri olsa da kendini üst sınıfın örf ve adetlerine adapte etme yolundadır. Fakat statükosu onu değiştirmese de, o kendini devam eden aynı argümanlarla yinelemektedir.

İtfaiye şefi ise oyunda iletişim kurmaya çalışsa da, onun genel olarak sistemin mantık kurallarını olduğu gibi sorgulamadan kabul ettiğini görüyoruz. O da bu oyunda diğerleri gibi var olan yapay dünyada varlığını sürdürmektedir. Kendi başına dertleri vardır. Fakat dertlerini dinleyecek kimse yoktur.

Absürd Tiyatro:

I. Dünya Savaşı'ndan sonra patlak veren, sanatın her alanındaki değişik yansımalar, tiyatro alanında da kendini göstermiş ve Absürd Tiyatro ortaya çıkmıştır. 2. Dünya Savaşına gelene kadar Sanayi Devrimi'ni, I. Dünya Savaşı'nı yaşayan Avrupa'da Nietzche'den başlayarak ciddi çığlıklar çıkmaya başlamıştır. Nietzche "Tanrı Öldü!" diye bağırırken aslında yaşamı anlamlandıramayan Batı insanın önemli bir derdini dile getirmeye başlamıştır. Daha sonra Jung gibi Batı aydınları da, aklın insanlığı getirdiği durum hakkında önemli yazılar yazmıştır. II. Dünya Savaşı'nın patlamasından sonra bu çığlıklar artık tüm Avrupa'nın ortak derdi olmuş, yaklaşık elli milyon kişinin öldüğü insanlığın en büyük yıkım döneminden sonra yaşamın anlamı üstüne ciddi bir sorun baş göstermiştir . Artık gelişmişlik insanı yaşatmaktan çok öldürüyordu. Eğer dil bir iletişim aracı olsa idi savaş durumu kalmayacaktı. Fakat dil de anlamsızlaşmıştı. İletişim oluşturamamıştı. Eskiden insanlar arasındaki uyumsuzluklar dinsel inançlarla bir dereceye kadar örtülebiliyordu. Şimdi yüzyıllar süresince geçerli olan değer yargılarının kırıldığı, inançların içeriğini yitirdiği materyalist bir dünyada buluyorlardı kendilerini. İnsanlar birbirlerine yabancılaşmaya başlıyor, anlaşma araçları gittikçe kısıtlanıyor, birbirlerinin dilini bile anlayamaz hale geliyorlardı. Yeni bir insan türü çıkıyordu ortaya: Toprağından, yaşadığı çevreden, doğal bağlantılarından koparılarak yapay bir ortam içine itilmiş olan ve kitle içinde tek başına kalan yalnız insan absürd tiyatroyu besleyen damarlar olmuştur.

Absürd Tiyatro, bütün kalıplara karşı çıkar, alışılmış ve yaşanmakta olan düzeni yerer, mantık sınırlarını tanımaz. Geleneksel tiyatro anlayışı ve kurallarını tanımaz. Absürd Tiyatro anlayışına göre her şeyi belli bir sıralama ve düzen içinde anlatmaya, canlandırmaya gerek yoktur. Tiyatro ses ve hareket düzeninden ibarettir. Olaylar arasında bağ kurmak gereksizdir. Birbirleriyle ilgisiz olayları çarpıcı olarak vermek yeterlidir. Absürd Tiyatroda ele alınan olay, olgu ya da kişi ne olursa olsun alay konusudur. "Sahne, perde düzeni, giriş-çıkışlar; serim, düğüm, çözüm bölümleri umursanmaz. Eser bilmeceler, semboller ve saçma denilecek tasarılarla doludur. Önemli olan, bir sevinç veya kaygının sebeplerini belirtmek değil, sadece o sevinç ve tasanın biçimini, oluşunu göstermektir. "

Yazar Hakkında:

Eugéne IONESCO (1909 Slatina)

Fransız oyun yazarı; karşı tiyatronun ve absürd tiyatronun başlıca temsilcilerinden. Bağımsız yazar olarak Fransa’da yaşamaya başladı. (1938) Nouvelle Revue Française ve Lettres Nouvelles gibi dergilerde çalıştı.,

Gerçekçi-psikolojik tiyatroya karşı,karşı-tiyatro anlayışını ortaya atarak,karşı oyunlarıyla absürd tiyatronun başlıca örneklerini verdi. Varoluşun saçmalığını, beylik yaşamın anlamsızlığını, insanların iletişimsizliğ i ve kişinin kendini gerçekleştiremeyiş ini oyunlarının odak noktasına yerleştirdi; “trafigars” olarak nitelediği absürd oyun tarzı içinde ürünler verdi. Oyunlarında, tragedya-fars, gerçeklik-yanı lsama,olağ an-olağanüstü gibi karşıt ilkelerden yola çıkarak, komik olanda trajik olanı, trajik olanda komik olanı göstermeye çalıştı. Düz aklı ve mantığı, psikolojik gerçeği, dilin anlam yükünü yıktı; grotesk ve gerçeküstücü öğeleri kullanarak, sıradan burjuva yaşamı karikatürleştirdi; bunun için de çok anlamlı,simgesel bir anlatım doğrultusunda, anlamsız seslerden , kalıp sözlerden, mantık yanlışlarından yararlanarak dili abesleştirdi, oyunun dilini absürdün anlatımı olarak kullandı.

BAŞLICA ESERLERİ: La cantarice chauve ( 1950, Kel Şarkıcı ); La Leçon ( 1951, Ders ); Les chaises ( 1953, Sandalyeler ); La jeune fille a marie ( 1953, Gelinlik kız ); La maitre ( 1953, Önder); Amédée ( 1954, Amédée ); Rhinoceros ( 1959, Gergedanlar ); La roi se meurt ( 1962, Kral Ölüyor); Jacques ou la soumission ( 1955, Jacques ya da Boyun Eğme ), La soif et la faim ( 1966, Açlık ve Susuzluk); Macbett (1972); Vyages chez les Morts ( 1981, Ölüler Dünyasına Yolculuk).

Yazar: Eugéne IONESCO

Çeviren: Hasan Anamur


Oyuncular:
Burcu Büyükakkaş ---- Bayan Smith
Sinan Dodanlıoğlu ---- Bay Martin
Ozan Erbak ---- Uşak
Nagihan Gürkan ---- Bayan Martin
Selçuk Mert ---- Bay Smith
Didem Özalp ---- İtfaye Şefi
Prodüksiyon Sorumluları: Nagihan Gürkan, Burcu Büyükakkaş

Reji: Ozan Erbak

Dramaturji: Tüm Kadro

Teknik Ekip:
Selçuk Mert
Ozan Erbak
H. İbrahim Kısakesen

Ses-Işık-Uygulama: H.İbrahim Kısakesen
                              
Afiş Tasarım:Sinan Dodanlıoğlu-Osman Çolakoğlu
 
Ses Tasarım: Uğur Levent Kavcoğlu

Ali Gürkan, Canan Kardeş, Filiz Çağın, tüm KSB emekçileri, Namık abi , Ersin abi , İTÜ Fotoğrafçılık Kulübüne

teşekkür ederiz…



Paylaş      
Yorumlar

Bu Haber Hakkındaki Görüşlerinizi Paylaşın !

İsim
Mail (Yayınlanmayacak)
Yorum
Güvenlik Kodu= 600
Lütfen bu kodu yandaki kutuya yazınız
 


    Güncel Haberler     En Çok Okunan Haberler
Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
Hangisi Karısı, 5. Sezonunda!
    Tüm Haberler

    Bu Tarihte Yayınlanan Diğer Haberler
    Bu haberin yayınlandığı tarihte gündemdeki diğer haberler aşağıda listelenmiştir...

  • ANKARA SANAT TİYATROSUNUN GENÇLİK OYUNU "DE Kİ İŞTE" 22 MAYIS SALI GÜNÜ SAAT 20:00 DE BU SEZONUN SON TEMSİLİNİ VERECEKTİR (5/19/2007)
  • Tiyatro Boyalıkuş Taksim Sahnesinde (5/19/2007)
  • Deniz Kitapevi'nden Yeni Kitaplar (5/19/2007)
  • Tiyatro ARTI yeni oyunuyla sahnelerde! (5/18/2007)
  • TERAKKİ VAKFI 12.GENÇLİK TİYATROLARI FESTİVALİ-2007 (5/17/2007)
  • Tuğba Özay Tiyatro Sahnelerinde Siyasete Isınıyor (5/17/2007)
  • Kemer Belediye Tiyatrosu Nürnberg Turnesinden Döndü (5/17/2007)
  • Tiyatro Oyun Kutusu PHA EDRA'NIN A ŞK I (5/17/2007)
  • BEŞİKTAŞ ÇIRAĞAN LİONS KULÜBÜ DERNEĞİNİN ÖDÜLLERİ AÇIKLANDI (5/17/2007)
  • 12. Internationel Amatör Tiyatrolar Festivali’nde En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu ödülü Seren Erbaş layık görüldü (5/17/2007)
  • Timis Oyuncuları'ndan Kel Şarkıcı - Son 2 Oyun! (5/15/2007)
  • Engin Gectan, 19 Mayıs Cumartesi saat 21.00'da garajistanbul'da okurlariyla bulusuyor. (5/15/2007)
  • Müzik - Tiyatro garajistanbulpro (5/15/2007)
  • Gaziantep'te Tiyatro Şenliği (5/15/2007)
  • Kayseri'de Tiyatro Festivali Başladı (5/15/2007)
  • "Yedi Kocalı Hürmüz" Osmaniye'de (5/15/2007)
  • Kocaeli'de Kamyon Tiyatrosu (5/15/2007)
  • Haluk Bilginer Çılgına Döndü (5/15/2007)
  • Tiyatrocu Nejat Uygur Lice'de (5/15/2007)
  • 'Gelincik' Sahnelendi (5/15/2007)
  • Ben Rolümü Çok Sevdim (5/15/2007)
  • 6 Mayıs tarihinde sezonu kapatan İstanbul Büyük Şehir Belediyesi Şehir Tiyatroları'ndan iki sanatçı istifa etti (5/15/2007)
  • Çanakkale savaşlarının tüm yönleriyle anlatıldığı "Harmanyeri 1915" isimli oyunun Gala'sı 16 Mayıs Çarşamba akşamı Yunus Emre Kültür Merkezinde yapılıyor (5/15/2007)
  • Atatürk Kültür Merkezinin yıkılarak, yerine yenisinin yapılmasını öngören İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Kanunu Tasarısı, TBMM Milli Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonunda kabul edildi. (5/15/2007)
  • İBŞT - 23.Gençlik Günleri Programı (5/14/2007)
  • KİM KİMİ KİMLE ADAPAZARI TURNESİ'NE GİDİYOR  (5/14/2007)
  • EGE ÜNİVERSİTESİ TİYATRO TOPLULUĞU TİYATRO GÜNLERİ 2007 PROGRAMI (5/14/2007)
  • OYUNBAZ, MARTI İLE SAHNEDE! (5/14/2007)
  • 'Kıyamet Suları' BBT'de (5/14/2007)
  • İLK GÖZ AĞRISI İZMİT TURNESİ'NE GİDİYOR (5/14/2007)
  • ODTÜ Oyuncuları 2006-2007 sezonunda Jean Genet'nin  (5/14/2007)
  • "V. Tiyatro Buluşması "Festivaline katılmak isteyen gruplar (5/14/2007)
  • SEMAVER KUMPANYA ÇIRAKLAR (5/14/2007)
  • 'Baba' İstanbul'da sahneye çıkacak  (5/11/2007)
  • Sahne Sanatları Buluşması 01 (5/11/2007)
  • AKM'nin yıkımı için ilk adım atıldı  (5/11/2007)
  • KOCAELİ BÖLGE TİYATROSU 14.ÇOCUK OYUNCULAR TİYATRO FESTİVALİ (5/11/2007)
  • PANEL : Nasıl bir Gençlik Tiyatrosu? (5/10/2007)
  • TİYATROTEM, Mayıs Programı (5/10/2007)
  • 5. Sokak Tiyatrosu, Mayıs Programı (5/10/2007)
  • BARIŞ OYUNCULARI, Mayıs Programı (5/10/2007)


  • Tiyatro Kursu Başlıyor!
    12 Şubat'tan itibaren her PAZARTESİ Kadıköy'de!
    Çalışanlara yönelik hobi sınıfı!



    Duyuru Panosu!



    Son Eklenen Tiyatro Oyunları

         Güncel Yazılar

    Yazar olmak ister misiniz?
    Yazar olarak tiyatrodunyasi.com ailesine katılmak, yazılarınızı yüzbinlerce tiyatroseverle paylaşmak isterseniz tiyatrodunyasi@tiyatrodunyasi.com adresine mail gönderebilirsiniz...

    Mail Listemize Üye Olun

         Güncel Haberler
    Tiyatro Maydanoz, Nazım’ın Kadınları ile Sahnede
    Tekin Deniz: Dümbüllü kavuğunu kimseye devretmedi

    Tiyatro Dünyası'nı takip Edin
     
     |  ..