Laçin Ceylan ve Etna (Füsun Akmen Balkaya)

Bİ  Tiyatro’nun   yazar- yönetmen  Christine Sohn’a ait   Etna   adlı oyununda,  Sophie rolü  ile   karşımıza çıkan  Laçin Ceylan   oyunculuk   performansın da gösterdiği başarısı ile  seyirciyi kendisine hayran bırakmıştır.

Bİ Tiyatro  kimliği

2014 yılından beri seyircisine Taksim Tünel de hizmet veren Alternatif yapı  kimliğinde  Bİ  Tiyatro muhalif,sorgulamaya açık,özgür olmakla beraber yenilikçi estetiği ve oyunculuk adına bu sanatı merkezde tutan yaklaşımında  öncelikli   olmuştur.

Oyunculuk sanatı adına klişeleşme ve sıradanlaşmaya karşı bir öz savunmanın temelleri üzerine  de kurucuları , Bİ   Tiyatro’nun  yerleşimini tamamlamışlardır.

Bİ Tiyatro  Kurucu İsimleri

H.Ü Ankara Devlet Konservatuarının 1970,1977  ve 1989 mezunları Levent Öktem,Nihat İleri,Laçin Ceylan ‘la birlikte 1981 yılı Berlin Sanat Akademisi mezuniyeti olan   Christine Sohn  Bİ Tiyatro kurucu isimlerini oluşturmuşlardır.

Bedendeki Kuyular ve Sophie olmak

Sophie ,  oyunda kurban değil ama kurbanların savunucusu  hatta  bir adım ileri gidersek savunucusu olmuştur.

Sophie kendi dünyasında ve sınırları içinde başka acıları sahiplenmesi, onların yanında yerini alması belki de isminin anlamından kaynaklanan davranışın temelinde karşımıza çıkmıştır.

Yabancılaşmanın zorbalaşmayla buluştuğu yerde Sophice karşı koyuşlar ,sessiz karşı koyuşlarının da  hezeyanını  oyunda pekiştirmiştir.

Sophie bir öfke,bir yalnızlık,bir yabancılaşmanın karşımıza sağlam dikilişi de olmuştur.

Kıvrım,kıvrım bitmek bilmeyen sancıların tutsağı olmak yerine öç almayı tercih etmesi önlenemeyen yüzleşmesini de  yine  Sophie sessizce getirmiştir.

Üstelik kendince ve bedenini saran rahatsız eden onca gerçeğin arkasına sığınmadan Sophie mücadelesinde   hep kararlı olmuştur.

Sanatın önce insan olmak  ilkesinde kararlılığını sürdürme eyleminde dururken, yaratıcılığın sorumluluk ve adalet duygusunu öne çıkarmak gibi asal yanını da benimsemiş ve  oyunda vurgulamıştır.

Bu durum ise Sophie ‘nin  bir kenarda bekleyiş  yerine en zorlu mücadele de rolünü  önde belirlemesini  zorunlu hale getirmiştir.

Sophie’nin tüm tanıklıklarına karşı öç alma duygusu mücadelesinin kilit noktasını  yine  belirlemiştir.

 İnsan olmanın ayrıntılarında hissettiği sızının    Sophie’nin tüm bedenine yayılmasında hissettiği müthiş ateşin büyümesi artık vazgeçilmezi göstermiştir.

Topluma, insana karşı sorumluluğunu tıpkı adalet ve benzeri kavramlarda olduğu gibi unutmamış ,zorbalığı öteleyememiş kadınsı kıvrımların sözde  etkisi bile başka acıların önüne Sophie de geçememiştir.

Laçin Ceylan ve Sophie

Laçin Ceylan’ı izlemek onun tüm öfkesini,yalnızlığını ,yabancılaşmanın getirdiği uzaklığını hissederken rahatsızlığınızın ,husursuzluğunuzun gittikçe artan tempoda irili ufaklı bedenin görselleşmiş kuyuları olan sandıklarda  seyircinin de çok derinlere akmasının  da önüne  oyunda geçilememiştir.

Oyuncunun sahne gücü, etkin beden dili ile her ayrıntı da sizi karşılaması oyunculuğundaki   başarısı Laçin Ceylan üzerine gerçekten kelimelerin de yetersizliğinde   seyirciyi birleştirmiştir.

Sahne ile soluksuzcasına   kurulan bu seyirci bağlantısında nitelik anlamında yüksek  ve  şiddetli  gücün  istenilen rahatsızlığı ve  tedirginliği  oyunda yaratmada oyuncunun  diğer bir üstün  özelliği de  daha  görülmüştür.

Oyuncunun güçlü ve doğru tespit katmanları arasında nefes alması gittikçe daralan çember de ,seyircinin uyumsuz düşüşleri tespit etmesine  yine başarılı oyuncunun  beden dili  oyunda  destek olmuştur.

Ürküten derinliklerde kaybolan onlarca bedenin üzerinde Sophie etkisi ‘nin tartışılmazlığı kurban yerine fail  olmak özelliği ile oyuncu tarafından büyük bir ayrıntı ve başarı ile oyuna  taşınabilmiştir.

Nihat İleri ve Teknik Ekip

Nihat İleri -Gottlieb olarak seyircinin omuzlarına  biraz daha yük ,biraz daha şaşırtmak  odaklı  ama  aslında sona doğru  oyunda rahatsızlığı biraz daha yükselten  ustaca oyunculuk hamlesinin  başarılı sahibi olmuştur..

Teknik Ekip

Sahne ,ışık ve aksesuar  tasarımında Norbert Van Ackeren ,Yaşar Ahmet Alpaslan,Rüzdi Aliji,Özlem Ölçeroğlu özellikle dağınık – farklı kuyuların görsel sahipleri  sandık-bavul dekor parçaları ile tüm aksesuar ve kostüm de biçim,  kumaş ,renk ile ışık tasarımında yapılan vurgu teknik ekip için alkışa değer olmuştur.

Oyunu izlemeye geçiktiğim gibi yazmaya geçiktim!

Oyunu görmek için fazlaca geciktiğim gibi yazmak içinde istemediğim bir çok mazeret 15.12.2016 tarihinde izlediğim bu harika performansı bana yazmam da da gecikmeyi getirmiştir.

Ülkemden uzakta  akademik  tatilimi geçirdiğim Waşington DC de beğendiğim hem de çok beğendiğim bu  oyunu  sukunet içinde yazmak  benim için  gerçek bir  tatil hediyesi olmuştur.

 Bu oyun ,oyunculuk adına mutlak görülmeli  …

Etna ve Laçin Ceylan değil , Laçin Ceylan ! ve Etna mutlaka görülmesi gereken çok önemli bir oyunculuk performansı ,kana kana su içmek gibi bişey! Mükemmel ,lütfen kaçırmayın…

Füsun Akmen Balkaya
15.12.2016/Tünel –İstanbul
31.O1.2017/DCW-USA

HENÜZ YORUM YOK