Mahşer-i Cümbüş! Ve Hayalhane de Nurhan Karadağ Sezonu (Füsun Akmen Balkaya)

Türkiye de Modern Doğaçlama Tiyatrosu’nun öncü temsilcisi olarak kurulmuş olan ‘’Mahşer-i Cümbüş ‘’ , gerçekten kuruluş amacı ve oyuncularının başarılı performanslarıyla seyircinin alkışlarını hak etmiştir.

Mahşer-i Cümbüş oyuncuları 2015 yılında aramızdan beklenmedik bir anda ayrılan ve bu üzücü ayrılığın bir yılını geride bıraktıkları sevgili hocaları Prof.Dr.Nurhan Karadağ için , 2016 sezonunu kendisine ayırmış ve sezonu hocaları adına isimlendirmeleri de topluluğa ayrı bir nezaket ve güzellik uygulaması getirmiştir.

Prof .Dr.Nurhan Karadağ

1968 A.Ü DTCF Tiyatro bölümünü bitiren Karadağ tüm akademik hayatını aynı üniversite de çalışarak tamamlamıştır.

Akademisyen, yönetmen ,dramaturg ve oyuncu Karadağ 23.Ekim .2015 yılında 72 yaşında aramızdan ayrılmış,Köy Seyirlik Oyunlarına ilgisi ve üzerine yaptığı çalışmalarla birlikte bilgisi ve mütevazi kişiliğiyle örnek bir insan olmuştur.

Nurhan Karadağ 2106 olarak bu tiyatro sezonunu değerlendirmelerini, Mahşer-i Cümbüş Oyuncularının bu örnek davranışını çok özel olarak bu satırlarda benim de paylaşmak isteğim olmuştur.

Mahşer-i Cümbüş kuruluş Ankara ,profesyonellik İstanbul

Yiğit Arı ,Burak Satıbol, Dilek Çelebi,Ayhan Taş,Özlem Türay ,Ayça Işıldar Ak gibi isimlerden kurulan ‘’Mahşer-i Cümbüş’’ Başkent –Ankara dokusuna sahip sanatçılardan oluşmuş,Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Tiyatro Bölümünden mezuniyet sonrası İstanbul da profesyonel hayata aynı isimler topluluk olarak birlikte 2003 yılında başlamıştır.

Kuruluş da yer alan isimlerden bazıları yerlerini Fatih Günay ile Güray Özcan’a ayrılarak bırakmışlardır.

Arapça da kale arkası anlamında kullanılan ‘’Mahşer-i Cümbüş ‘’ ismi de yine arkadaşlarının tavsiyesi üzerine topluluğa isim olarak ilk yıllarda etiketlenmiştir.

Topluluk ilk gösterilerini yaptıkları Ankara Tenedos Kafe müşterileriyle seyirci anlamında buluşmuş ,edinilen tecrübeler onları kısa zamanda İstanbul’a taşımıştır.

2005 yılında kendi sahneleri Hayalhane’nin açılışı ve 2007 televizyon’a yaptıkları ‘Anında Görüntü Show’ programı topluluğun daha fazla tanınmasını sağlamıştır.

2006 yılından sonra topluluk ‘Beyin Fırtınası’ adlı yeni bir çalışma başlığı altında ,seyircinin katılımıyla tamamen hayal gücüne dayalı bir oyun yaratımı içinde seyirci- oyuncu işbirliğiyle her iki tarafın aktifliği içinde perdelerini hep tiyatro için açık bırakmayı tercih etmişlerdir.

Yüz (100)rakamını oynanan oyun sayısı anlamında yakalayan topluluğun son derece genç ve dinamik katılımcı seyirci yapısı da yine aynı tarihlerde oluşturulmuş,oyun sayısı sayılamayacak rakamlara zaman için de ulaşmıştır.

Doğaçlama Tiyatro’nun gösteri biçimleri arasında yer alan ‘Tiyatro Sporu’ üzerine yaptıkları çalışmalarla 2008 de bir ilk’e imza atan’ Mahşer-i Çümbüş’ ilk seyirci buluşmasını bu biçimle yine İstanbul da sağlamiştır.

Doğaçlama ve Tiyatro Spor’u

Doğaçlama en yalın haliyle yazılı metne bağlı olmayan bir konu üzerinde kişinin doğal konuşma ve davranış süreci olarak tanımlanabilmiştir.

Oyunculuk yöntemi olarak kabul edilmiş,temeli doğaçlamaya dayandırılmıştır.

Mimus ve Pantomimuslar ilk örnekleri teşkil etmiş ama Tuluat tiyatrosu bizde doğaçlamanın yaşam yeri ve kaynağı olmuştur.

Commedia dell’arte oyuncularından ,Stanislavski Yöntemi içinde doğru algılama istemiyle Brecht’e giden gözlem ve geliştirme üzerinden çağdaş törensi tiyatro anlayışına kadar oyunculukta doğaçlama temel yöntemler arasında her zaman görünür yerini almıştır.

Doğaçlama Tiyatro en eski gösteri türlerinden biri olmuş, Modern Doğaçlama Tiyatrosu da önemli doğaçlama oyun tekniklerini kendi yapısında bulundurmuştur.

Tiyatro Spor’u Keith Johnstone ve The Theatre Machine grubunun ilk Kanada turnesinde seyirci önünde yapılan Tiyatro Spor’u gösterileriyle doğmuş ve daha sonraları gelişimini devam ettirmiştir.

Mahşer-i Cümbüş neden başarılı?

Mahşer-i Cümbüş de tüm oyuncuların birbirlerini ve sahneyi iyi tanıdıkları gözlemlenmiştir.
Oyuncular yaratıma yardımcı olmakla birlikte her sözcük doğru kullanılarak aksiyon gereği uygulama da tamamlanmışlık da önemsenmiştir.

Engelleme yerini geliştirmeye bırakılmış, kişisel kahkaha almak yerine takım başarısı öne çıkarılmıştır.

Seyircinin ilham kaynağı olduğu Doğaçlama Tiyatro Oyunu sırasında beklenmedik hallerde gelişen, yeni duruma ayak uydurmak ya da gerekli söz ve davranış müdahalesinde bulunmak topluğun başarısında fazlaca önemli olduğu gözlemlenmiştir.

Eğlenmek amacınızın ötesine geçmiyorsa ve bol kahkahalı bir –iki saatinizle sınırladığınız zamanınızı bu yetenekli , yaptıkları işin Tiyatro Spor ‘u olduğuna inanan ,doğru oyunculuk yöntemleriyle sizi mutlu edecek oyunlar için , Mahşer-i Cümbüş Oyuncularından randevunuzu hemen almış olmanın keyfi ,izleyen seyircileri tarafından tavsiye edilmiştir.!

Beklemeyin, bekletmeyin!

Lütfen beklemeyiniz.! Oyunda size de yer olabileceğini düşünmüş oyuncular takımlar halinde sahne de yerini almış ve Mahşer ile Cümbüş ‘ün başarıları için gösteri çoktan başlamıştır…

Sahneye davet edildiğinizi hissettinizmi? Hissettiğiniz an ! Oyun başlamıştır….

Mahşer-i Cümbüş Oyuncuları Ayhan Taş,Burak Satıbol,Ayça Işıltar,Özlem Türay, Güray Özcan ve Fatih Günay’a teşekkürlerimle ….

Füsun Akmen Balkaya
08.11.2016/Cıhangir-İst.

HENÜZ YORUM YOK