Ben Anadolu

Kent Oyuncuları (Kenter Tiyatrosu) – 2007

Kadro:

Yazan : Güngör Dilmen
Yöneten: Yücel Erten
Dekor Tasarımı : Osman Şengezer
Kostüm Tasarımı : Osman Şengezer
Müzik: Durul Gence

Oynayanlar:
Yıldız Kenter

 

Oyun Hakkında:

Güngör Dilmen’in yazdığı, Yücel Erten’in sahneye koyduğu, Osman Şengezer’in sahne ve giysi tasarımını gerçekleştirdiği oyunda Yıldız Kenter, Hititlerden günümüze Anadolu topraklarında öne çıkmış, tarihin akışını değiştirmiş ya da kadın kimliğini etkilemiş 16 farklı kadını canlandırıyor. Bereket tanrıçası Kibele ile başlayan oyun bu tanrıçanın çeşitli kadınlarda cisimleşmesiyle devam ediyor. Hitit Kraliçesi, Troya Başkomutanı’nın karısı, Bizans İmparatoriçesi Teodora, ilk kadın tarihçi Anna, Orhan Gazi’nin karısı Nilüfer Hatun, Nasrettin Hoca’nın karısı, Şair Nigar Hanım, Halide Edip, Ayşe Sultan, Efesli Artemis, Puduhepa ve gene bu toprakların yetiştirdiği bir oyuncu, Yıldız Kenter…

Mitolojik çağlardan günümüze, ünlü Anadolu kadınlarının portrelerinden oluşan bu 16 kadın genellikle bir iç hesaplaşma ya da karar anını yansıtan kısa öykülerle sunuluyor.
KİBELE. Anadolu’da Ana Tanrıça; tüm diğer karakterler onun çocukları, ya da başka çağ ve kültürlerde yeniden yaşam bulan suretleridir. Aynı zamanda bir başlangıç olan bu sahnede kendisini, Hitit İmparatorluğu’nun çöküşü sırasında tanrıça konumunu yeniden kazandıracak bir koca arayışı içinde görürüz.
PUDUHEPA. İki komşu ülke arasında barışı sağlamak üzere, kızını II. Ramses ile evlenmeye yollayan Hitit kraliçesi.
LAMASSİ. Hititli bir tüccarın karısı. Binlerce sene geçsede ne ticaretin kuralı ne de kadın değişiyor.
ANDROMAK. Zamanda Truva savaşına doğru bir geri dönüş. Hektor’un karısı Andromak’ın öyküsü.
NİOBE. Ölü çocukları için yas tutarken tanrılardan Silus Dağı’nın eteklerinde ağlayan bir taş haline getirilmesini diler.
KANDAULE’NİN KARISI. Sard Kralı Kandule karısının güzelliği ile öylesine gurur duymaktadır ki, dostu ve komutanı Giges’i, krallık yatak odasında soyunan karısının çıplaklığını izlemeye zorlar. Ancak kraliçe son anda Giges’in uzaklaştığını fark eder. Giges’e seçeneklerini sunar: ya komutanın kendisi, ya da kral ölecektir.
EFESLİ ARTEMİS. Sen Pol’ün Efes Tiyatrosu’ndaki vaazından sonra Kibele’nin Meyem Ana’ya dönüşmeye karar verişi .Anadolu’da putperest çağın sona erişi.
TEODORA. Bizans İmparatoriçesi olan ayı terbiyecisinin kızı. İmparator Jüstinyen ve Başkomutan Belisaryus’un bile ümitlerini yitirdikleri, Nika isyanının yarattığı en kritik anda erdem ve dayanıklılığını kanıtlar.
ANNA KOMNENA. Dünyanın ilk kadın tarihçisi. Kendi kocası Nikeporus’u tahta geçirmek ve tarihin akışını değiştirmek için kardeşi Yohan Komnemus’a karşı suikast düzenler. Ancak planı açığa çıkar.

NİLÜFER HATUN. İlk Osmanlı Sultanı; oğlu I. Murat’a aynı gecede yaşadığı iki farklı düğününü anlatır: Bizanslı gelin Holofira iken kaçırılmış, Osmanlı İmparatorluğu’nun kurucusu Osman’ın gelini Nilüfer olmuştur.
…………………’NIN KARISI. Anadolu’da ünlü bir adamın karısı olanın vay haline.
AYŞE SULTAN. 17. yüzyılda yaşamış olan I. Ahmed’in kızı; yaptığı başarılı evliliklerin oldukça ilginç öykülerini ve kocalarının başlarına gelenleri anlatır.
NAKŞİDİL SULTAN. Gerçek adı Neé Aimé olan Sultan, Martinik adlı küçük bir adada doğmuş ve bir Katolik olarak yetiştirilmiştir. Cezayirli korsanlar tarafından tutsak edilir ve köle tüccarlarına satılır. İstanbul’a getirilir ve yaşamı bir Osmanlı sultanı olarak sona erer.

Bu sahnede kendisini ölüm yatağında, evlat edindiği oğlu II. Mahmut’a son arzusunu söylerken izleriz.
ŞAİR NİGAR. 19. yüzyıl sonu ve 20. yüzyıl başında yaşayan şair, dönemini eleştirel bir tanıklıkla ele alır.
BİR ANA. Anadolu’nun anonim anası; yitirilmiş çocuklarına ağıtlar yakıyor.
HALİDE EDİP. Romancı, edebiyat profesörü ve meclis üyesi;
Yıl 1922. Kurtuluş Savaşı’nın son günlerinde gözlemci olarak cephededir. Tıpkı Anadolu’da Hititlerin çöküşüne ve Friglerin ortaya çıkışına tanıklık eden Kibele gibi, Halide Edip de Osmanlı İmparatorluğu’nun yıkılışını ve bir ulusun küllerinden fışkırarak yeniden doğuşunu izler.

Paylaş

HENÜZ YORUM YOK