Semaver Kumpanya (İstanbul)

SEMAVER KUMPANYA
(ELİT   HALK   TİYATROSU )

 
10 Ekim 2002 tarihinde Işıl Kasapoğlu’nun sanat yönetmenliğinde tiyatro dünyasına merhaba diyen Semaver Kumpanya 5. yılını dolduruyor. W.Shakespeare’in “12.Gece” oyunu ile perdelerini açan Kumpanya günümüze kadar sahnelediği pek çok oyun ile tiyatro eleştirmenlerinin ve seyircilerinin de takdirini kazanarak Tiyatro dünyasında önemli olan pek çok ödüle  layık görüldü. Kocamustafapaşa Çevre Tiyatrosu’nu temel sahne olarak ele alan Semaver Kumpanya 5. sezonunda yeni projeler imzalıyor.

Kocamustafapaşa’da 1972 yılından bu yana hizmet veren Çevre Tiyatrosu pek çok önemli tiyatro adamının da Tiyatro Dünyası’na kazandırılmasına hizmet etmiştir. Altan Erbulak’dan, Nevra Serezli’ye, Füsun Demirel’den, Nejat Uygur’a pek çok Tiyatrocuya sahne olanağı sağlayan Çevre Tiyatrosu Türkiye tiyatro tarihinin gelişiminde çok önemli bir yer tutmaktadır. Böylesi önemli bir sahneye yeniden can veren Semaver Kumpanya belli merkezlerde toplanan Kültür Sanat etkinliklerini unutulmaya yüz tutmuş Çevre Tiyatrosu’na taşıyarak  ( Haliç’in Öte Yanında Tiyatro  ELİT HALK TİYATROSU ) projesini yaşama geçirmiştir.
Semaver Kumpanya repertuarını belirlerken öncelikle ulusal ve evrensel tiyatro oyunlarının seyirciye ulaştırılmasını hedef alarak 2002 yılından 5.sezonuna başlayacağı bu yıla kadar “12. Gece”, ”Kuşlar Meclisi”, ”Murtaza”,”Dido ve Eneas”, ”Mem ile Zin”,  “Diktat”, ”Süleyman ve Öbürsüler”, ”Trainspotting” , “Fırtına”, “Chamaco” olmak üzere toplamda 10 büyük oyunu sahneye koymuştur. Sahnelediği oyunlarında Ayşenil Şamlıoğlu’ndan, Bülent Emin Yarar’a,Köksal Engür’den Nejat Yavaşoğulları’na, Mazlum Çimen’den Karina Cheres’e, Joel Simon’dan Funda Çebi’ye, Hakan Dündar’dan Cihan Yöntem’e, Baba Zula ‘dan, Çıplak Ayaklar’a, Yavuz Pekman’dan, Zeynep Avcı’ya, Alper Maral’dan Orestes Perez Estanquero‘ya kadar kendilerini başarı ve ödülleriyle ispatlamış çok önemli sanatçılar ile çalışmıştır. Semaver Kumpanya’nın tesadüf olmayan bu başarısının altında yatan  önemli nedenlerden biri de kuşkusuz budur.

Semaver Kumpanya “Bugünün Çocukları Yarının Büyükleri” dir bakış açısı ile kuruluşundan bugüne ,”Nasreddin Hoca”, “Memo’nun Önlenemez Yükselişi”,”Pırtlatan Bal”,”Deniz Kızı” ve “Varyemez” olmak üzere 6 çocuk oyunu sahnelemiştir. Türkiye’deki kukla tiyatrosunun öncülerinden olan Semaver Kumpanya çocuklarımıza tiyatro ( Yaşam) sanatını en nitelikli biçimde aktarmayı hedef almaktadır.

Yurt içi festivallerinden yurt dışı festivallere kadar ülkemizi en iyi biçimde temsil eden büyük oyunları ve çocuk oyunları sahneye koyan Semaver Kumpanya Türkiye’de bir ilki daha gerçekleştirerek Kocamustafapaşa Çevre Tiyatrosu sahnesinde ödeneksiz bir tiyatro olarak “Dido ve Eneas” adlı bir opera  sahneye koymuştur. Fransa’nın önemli tiyatrolarından “Cumulus”e ve yine İtalya’nın önemli tiyatrolarından “Vascello”ya
co-prodüktörlük yaparak bu tiyatroların İstanbul seyircisi ile buluşmalarına ve Dünya Tiyatrosu örneklerini seyretmelerine olanak sağlamıştır.

Semaver Kumpanya Tiyatronun; oyuncusundan , yönetmenine, dramaturgundan,oyun yazarına,müzisyeninden, organizasyon sorumlusuna,ışık tasarımcısından kantincisine kadar kolektif bir sanat olduğu gerçekliğini Kumpanya yaklaşımıyla ortaya koymaktadır.Semaver Kumpanya Türkiye’nin önemli Tiyatro eleştirmenlerinden  Sayın Profesör Sevda Şener’in de belirttiği gibi “Yeni sahne sanatının öncüsü” olma yolunda devam etmektedir.

Bilet fiyatlarını Devlet ve Şehir Tiyatroları’nın bilet fiyatlarına paralel tutmaya çalışan Semaver Kumpanya, Özel Tiyatrolar arasında bir ilki gerçekleştirerek tiyatro seyretmenin bir lüks olmadığı ve yaşamımızın en temel ihtiyaçlarından biri olduğu gerçekliğini idealist bir yaklaşımla kuruluşundan bu güne kadar göstermiş olduğu istikrarlı fiyat politikası ile de sürdürmektedir.

Tiyatro Dünyasının sıkıntılı günler yaşadığı son günlerde Semaver Kumpanya çalışmaya ve yeni oyunlar sahneye koymaya devam etmektedir. Yoz Popüler Kültürün değerlerimizin içini boşalttığı şu günlerde, Semaver Kumpanya, tiyatromuza inanan ve destek veren kişiler ve bizleri coşkuyla alkışlayan seyirciler sayesinde perdelerini açmaya devam etmektedir.

Tiyatro “insanı insana” coşkuyla anlatmaya her zaman devam edecektir.

OYUNLARIMIZ

Chamaco (Yeni Oyun)

Yazar : Abel Gonzales Melo
Çeviri : Sakıp Murat Yalçın
Yönetmen : Orestes Perez Estanquero
Sanat Yöntmeni :
Fatih Dönmez – Volkan M. Sarıöz
Konsept ve Sinematografik Sahne Dramaturjisi : Orestes Perez Estanquero
Yonetmen Asistanı :
Fatih Dönmez

Sahne Tasarımı : Abeloliva
Işık Tasarım : Cem Yılmazer
Muzik :
Melis Şeşen – Belkis Sosa
Kostum Tasarımı : Nazlı Ergör – Banu Çiçek
Multimedya :  Volkan M. Sarıöz –
Sibel Altan
Produksiyon :  Eda Çatalçam – Çelik Bilge
Genel Sanat Yönetmeni :
Işıl Kasapoğlu

Tiyatromuz 2006-2007 sezonunda , Küba’nın en genç ve yetenekli yazarlarından biri olan Abel Gonzalez Melo’nun 2005 yılında kaleme aldığı “Chamaco” adlı Küba oyununu yine  Küba’lı bir yönetmen olan Orestes Perez Estanquero tarafından sahneliyor.Küba’da okuma tiyatrosu olarak sahnelenen “Chamaco” Küba seyircisi dışında ilk kez Türk seyircisi ile Semaver Kumpanya’nın sahnesinde buluşuyor. “Chamaco” evrensel konusunun yanında Küba’nın kültürel ve sanatsal yapısını tanıyabilmemize fırsat tanıyor. Oyunun sinematografik sahneleme biçimi baz alınarak sahnelenecek olması yine Türkiye’de denenmemiş yenilikçi bir tiyatro dili ile seyircinin buluşmasını sağlayacaktır.

Oyun Küba’nın başkenti Havana’da 23 Aralık ve 26 Aralık tarihlerinde geçmektedir. Karel Darin’in işlediği cinayet üzerinden kurgulanan oyun da, cinayetin sonrasında gelişen olay örgüsünü ve çarpıklıkları görmekteyiz. İnsanların yalnızlıklarını, çelişkilerini, hüzünlerini ve varolan düzen içinde tutunamayışlarını aktaran oyun, insanın koşullar karşısında değişim sürecini lirik bir dil ile aktarmaktadır.   

Ekonomik farlılıkların, sosyal yaşantının biçimlenmesinde ve kişisel gelişimin oluşmasında çok önemli bir rol oynadığını ve ekonomik yetersizliklerin, yaşam koşullarını yerine getiremeyecek noktaya ulaştığında yozlaşmışlığı ve hukuki boyutlarda suçu nasıl doğurduğunu gelişen dünya düzeni içerisinde seyirciye aktarabilmeyi hedeflemekteyiz.  

 

Chamaco” İspanya Büyükelçiliği, Birinci Dramaturji Yarışması Ödülüne ve 2006 – 2007 Lions Tiyatro Ödülleri “En iyi Yardımcı Erkek Oyuncu” (Bülent Çolak) ödülüne layık görülmüştür

Süleyman ve Öbürsüler

Max Frisch’in “Bay Biedermann ve Kundakçılar”
adlı eserinden esinlenerek yazan: Yavuz PEKMAN
Yöneten: Ayşenil ŞAMLIOĞLU

Müzik: Can ATİLLA
Hareket Düzeni: Cihan YÖNTEM
Dekor Tasarımı: Hakan DÜNDAR
Kostüm Tasarımı: Funda ÇEBİ
Müzik Direktörü: Çiğdem ERKEN
Işık Tasarımı: Ulaş YATKIN
Yönetmen Asistanı: Günay ERTEKİN

Günümüz dünyasının yarattığı kayıtsız, duyarsız birey tipini alaycı bir dille eleştirmektedir. Her gün yeni bir yangının yaşandığı bir kentte Süleyman’ın evine kadar giren hatta evine yerleşen, evini yakacakları baştan beri belli olan iki kundakçıya karşı Süleyman’ın korkak uzlaşmacı, hatta ahmakça tutumunun mizahın sorgulayıcı bakış açısıyla anlatmaktadır.

Vurdumduymazlığın nelere  yol açabileceğini seyirciye aktarmak amaçlanmaktadır. Oyun, günümüz Türkiyesi’nde geçmektedir. Oyunun Türk geleneksel Türk Tiyatrosu’nun kimi unsurlarıyla beslenmiş göstermeci bir anlatımı bulunmaktadır. Bu nedenle günümüz seyircisine mesajını daha kolay verebilen bir oyun oldu.

 

2004-2005 sezonunda sahnelenmeye başlayan “Süleyman ve Öbürsüler  5.Lions ”Halk Jürisi  Tiyatro” ödüllerinde En başarılı yönetmen (Ayşenil Şamlıoğlu) ve Genç ustalar (Sarp Aydınoğlu, Emel Çölgeçen ) ödüllerine layık görüldü.

Murtaza

Yazan:Orhan KEMAL
Sahneye Uyarlayan: Günay ERTEKİN
Yöneten:
Işıl KASAPOĞLU / Bülent Emin YARAR

Sahne Dekor Tasarımı: Metin DENİZ
Müzik: Nejat YAVAŞOĞULLARI
Kostüm Tasarımı: Mualla ERKUT
Dramaturji: Yavuz PEKMAN / Günay ERTEKİN
Işık Tasarımı: Sema ÖZTAŞ / Zeyno SÜREK

Orhan Kemal Murtaza adlı oyunuyla, toplumsal yaşamın ikilemlerini, acımasızlıklarını, küçük ayrıntılarıyla gözler önüne seriyor. Oyun 1940’larda geçer. Büyük kentler, sınıflar, küçük dünyalar, avarelikler, politika, aşk, hırs, onur, riya, ihanet, fabrikalar, işçiler… anlattığı bin bir kavramdan ilk akla gelenlerdir. Önce gece bekçisi, sonra fabrika gece kontrolörü olan Murtaza’nın etrafındaki kraldan çok kralcı yaşamları anlatır…

Oyun kişileri , eşine rastlanmayan çeşitlilik ve renk bolluğuna sahiptir. Bu zengin hatta kalabalık kadronun her üyesi oyuna kendi nesnel-toplumsal durumu ve öznel-kişisel tutum ve davranışıyla girer. Oyunun ne anlattığını tespit etmek, seyircinin dikkat ve derinliğine kalmıştır. İsteyen oyundaki toplumsal tabakalar zenginliğine kaptırır kendisini; isteyen oyunun renkli kişilerini daha yakından ve derinden izlemeye çalışır. İsteyen de eserin mükemmelliğinin zevkine varır…  

Murtaza 2003-2004 sezonunda 11.Türkan Kahraman Kaptan Özel Ödülleri’nde “en başarılı yapım” ödülünün yanında, 2006-2007 sezonunda ilki düzenlenen İsmail Hakkı Dümbüllü ödüllerinde “en başarılı yönetmen” ve “en başarılı yapım” ödüllerine layık görüldü.

12. Gece

Yazan:W. SHAKESPEARE
Dilimize Çeviren: Zeynep AVCI
Yöneten:
Işıl KASAPOĞLU

Sahne Tasarımı: Hakan DÜNDAR
Dramaturji: Yavuz PEKMAN
Sahne Teknikleri: Gürhan ELMALIOĞLU
Dans Düzeni: Leman YILMAZ
Işık:
Işıl KASAPOĞLU
Müzik: Joel Simon
Şan: Şebnem ÜNAL

Onikinci Gece, Shakespeare’ in en bilinen oyunlarından. Kılık değiştiren insanların, karıştırılan ikizlerin, herkesin birbirine aşık olmasıyla karmaşıklaşan ilişkilerin komedyası. Günümüz dünyasına dört yüz yıllık bir metinden; aşka dair, insana ve yüzlerine dair, çıkar ilişkilerine dair göndermeler.

Oyun, karnavalları anımsatan renkli ve hareketli bir atmosferde sokaktan sahneye taşınıyor, sirk, akrobasi ve müzik öğelerinin ağırlıkta olduğu, hareketli, dinamik bir hava yaratıyor. Oyuncular kendileri çalıp kendileri oynuyorlar.

2003 yılında İtalya’ nın başkenti Roma’ da düzenlenen bir festivalde seyirci karşısına çıkarak İtalya’da Türkçe oynanan ilk oyun oldu,Almanya,Fransa Belcika gibi Avrupa kentlerinde de seyirciyle bulusan oyun ülkemizin de bir çok sehrinde,festivallerinde de seyirciyle buluştu.

12.Gece 2002 Afife Jale “Yeni Kuşak “Özel Ödülü’nün yanı sıra 2003 Altan Erbulak “en iyi oyun” ödüllerine layık görüldü.

Trainspotting  

 

Irvine Welsh’in romanından uyarlayan: Harry GIBSON
Dilimize Çeviren: Ani Haddeler PEKMAN
Yöneten:
Işıl KASAPOĞLU

Sahne Tasarımı: Cem YILMAZER
Kostüm Tasarımı: Funda ÇEBİ
Müzik: BABA ZULA
Işık Tasarımı: Cem YILMAZER
Yönetmen Asistanı: Ani Haddeler PEKMAN
Ses Teknisyeni: Emrah ERDA
Kostüm Tasarımı Asistanı: Sibel EMRE

 

Semaver Kumpanya 2005-2006 sezonunda Irvine Welsh’in aynı adlı kült romanından Harry Gibson tarafından uyarlanarak İngiltere’de sahnelenen, ardından  Richard McCarthy ve Olivier Peyon tarafından fransızcaya çevrilen “Trainspotting” adlı oyunu Ani Haddeler Pekman’ın çevirmenliğinde dilimize kazandırdı. Danny Boyle’un 1996 yapımı sinema uyarlaması ile bütün dünyada ün kazanan “Trainspotting”, eroin bağımlılarının yaşamın ve ölümün kıyısındaki hayatlarını anlatan yürek burkan bir öykü.

Oyun, toplumun kenarına itilmiş bu gençlerin, tüm dünya için ortak olan sorunlarını, düzenle ve toplumla yaşadıkları uyumsuzluğu, şiddete ve ölüme yazgılı yaşamlarını gerçekçi bir tiyatro diliyle izleyiciye aktarıyor. “Trainspotting”i Işıl Kasapoğlu sahneliyor. Oyunda Semaver Kumpanya’ya Çıplak Ayaklar Kumpanyası danslarıyla, Nehir Çinkaya da sahnede canlı olarak çalışacağı resimleriyle eşlik edecek. Oyunun müzikleri Baba Zula tarafından gerçekleştiriliyor.

Trainspotting VI.Lions Selim Naşit Özcan Tiyatro ödülleri’nde sahne üzerinde en iyi plastik sanatçı (Nehir Çinkaya),genç usta erkek oyuncu (Tansu Biçer), en iyi ışık (Cem Yılmazer) ve TiyatroTiyatro Dergisi Ödülleri’nde en iyi yönetmen (Işıl Kasapoğlu) ve en iyi müzik (Baba Zula) dallarında da ödüle layık görüldü.

 

 

 

 

 


Nasreddin Hoca – Çocuk Oyunu (Gösterimde)

 

Yazan / Yöneten IŞIL KASAPOĞLU
Kukla, Dekor Tasarımı ve Uygulama KARINA CHERES

Nasreddin Hoca, ülkemizde yaşayan insanının pratik zekasını, espri anlayışını, hazır cevaplığını kısaca aklının işleyiş yollarını temsil eden keyifli bir halk kahramanı. Tiyatronun, edebiyatın, mizahın mutfağında çalışanlar için ise tükenmez bir esin kaynağı. Buna rağmen Nasreddin Hoca, varolan geleneksel söylemden modern söyleme taşınamadı. Hoca, günümüz sanatının penceresinden yalnızca bir siluet olarak görünüyor. Hoca’mızı aynamıza yansıtıp bilmeliyiz ki bilmeyenlere anlatabilelim hikayelerini…

Işıl Kasapoğlu, cebinde aynası ile işe koyulduğunda seksenli yılların ortasıydı. Oyun, Karina Cheres’in yarattığı kuklalar ve sahne tasarımıyla bütün dünyada yankı buldu. Başta Fransa olmak üzere Avrupa’da çeşitli kentlerde ve uluslararası festivallerde yaklaşık beş yüz kez oynandı Nasreddin Hoca.

Nasreddin Hoca, el kuklası, ipli kukla, gölge kuklası, gibi birçok kukla türünün ve kukla tekniğinin aynı mekanda kullanıldığı bir kukla gösterisi. Elli civarında kuklanın yanı sıra oyuncular da sahnede yer alıyor ve Hoca’nın hikayelerini Işıl Kasapoğlu’nun dilinden seyirciye aktarıyor.

Semaver Kumpanya’ nın Nasreddin Hoca’ sı, kuşaktan kuşağa geçen bir geleneğin son durağı. Seksenli yılların ortasında yine Işıl Kasapoğlu’ nun kurduğu Theatre a Venir’ ekibiyle Fransa’ da sergilenmeye başlanmış. Uzun yıllar Paris’ te oynandıktan sonra Işıl Kasapoğlu’ nun Türkiye’ ye dönüşü ve İzmit Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatrosu’ nu kurmasıyla (1997) Nasreddin Hoca tekrar sahneye çıktı. Ve son olarak Semaver Kumpanya oyuncuları Nasreddin Hoca’ yla seyirci karşısına çıktılar..

Nasreddin Hoca, sahneye kurulan bir platform, platformun üzerinde oynatılan kuklalar ve onlarla konuşan meddah arasında geçiyor. Hepimizin bildiği Nasreddin Hoca hikayelerini kuklaların ağzından seyirciye aktarıyor. Türk meddah geleneği ve Türk halk kültürünün baş kahramanlarından Nasreddin Hoca, yeni nesille tanışıyor, aşina olan eskilere unuttuğu değerleri yeniden hatırlatıyor. Oyun yediden yetmişe her yaşa keyif veriyor…

Akşehir’ de düzenlenen geleneksel Nasreddin Hoca Festivali’nde 2002 yazında prömiyer yapan Semaver Kumpanya’nın ilk oyunu Nasreddin Hoca 2003’ün Mayıs Ayında New York’ da düzenlenen “Mayfest” isimli bir festivale katıldı geçtiğimiz sezon.Yine aynı yıl Bulgaristan’ da düzenlenen Sofya Kukla Festivali’ nde ülkemizi temsil etti.

 

 

Memo’nun Önlenemez  Yükselişi – Çocuk Oyunu

 

Ernst Wenström’ün “Benim Küçük Üçkağıtçım” öyküsünden serbest uyarlama
Uyarlayan:Zeynep AVCI
Yöneten:
Işıl KASAPOĞLU

Kukla Tasarım ve Uygulama : Karina CHERES

Dramaturji : Günay ERTEKİN

Işık Tasarım : Ulaş YATKIN

Şarkı Sözleri : Yavuz PEKMAN

Kukla Uygulama : Sibel ALTAN

Memo’nun yolculuğu 1989 yılında Fransa’da başladı.Aradan on altı yıl geçti.Dünya ‘’değişti’’, duvarlar yıkıldı, sistemler çöktü, savaşlar başladı, bitti.Yenileri başladı…Bunların çocuklarla ne ilgisi var diyebilirsiniz.Çocuklar bunları bilmez, görmez, anlamazlar diyebilirsiniz.Ama,unutmayın Memo’nun öyküsü aslında bizlerin öyküsü ve bu öyküyü çocuklara anlatmak bizlerin görevi.Tercihleri çocuklara bırakmak adına.

Oyunumuzun kahramanı Memo, bir an önce dünyayı tanımak,bol para kazanıp rahat bir yaşam sürmek ve büyük adam olmak için yollara düşer.Yol boyunca bir çok insan tanır,bir çok hikayeyle karşılaşır…Memo ,para kazanırken dünyadaki bir çok şeyi değiştirir ve bir çok insanın hayatını olumsuz yönde etkiler ve tabi  kendi hayatını da.Bir süre sonra insanların gözünde kötü adam olur…

 

Oyunun başında , “Masal deyip geçmeyin ,tüm masallar gerçektir ve tüm gerçeklerin içinde bir masal saklıdır, o zaman anlatılmalıdır bu masal…” sözleriyle Memo’nun masalı anlatılmaya başlanır.

Masal dersen masal olur

Düşünürsen gerçek olur

Oyun dersen oyun olur

Kaybedersen gerçek olur

Memo! Memo! Seni,nasıl etsek nasıl yapsak da hem sevimli hem itici kılsak ?Anlaşılır ama,kabul edilemez yapsak Bakışında bir hinlik,duruşunda serserilik.Yüzünde, sesinde bir çocukluk. Hem masumluk hem küstahlık. Zamanla büyüyecek yüzün, görünmez olacak sesin. Kalıvereceksin-tek-başına !

Ah Memo ! Nasıl yapsak nasıl etsek seni bize benzetsek…

Yurt içinde ve Yurt dışında pek çok festivale katılarak başarısını kanıtlayan oyunumuz Strasbourg ve Sofya’da düzenlenen en prestijli kukla festivallerinde de takdir kazanmıştır.

 

 

 

 

 


 

 

 

Mem ile Zin (eski oyun)

 

Yazan : Cuma Boynukara

Yöneten : Bülent Emin Yarar – Işıl Kasapoğlu

Sahne ve Dekor Tasarımı : Hakan Dündar

Kostüm Tasarımı : Funda Çebi

Müzik : Mazlum Çimen

Dramaturji : Yavuz Pekman-Günay Ertekin

Işık Tasarımı : Sema Öztaş

Dans Düzeni : Maral Ceranoğlu

Yönetmen Asistanı : Tansu Biçer

 

Topraklar değişse de ,Ademler ve Havvalar destanların ,oyunların ve kulaktan kulağa fısıldanan hikayelerin baş kahramanı olmuştur. İster İngiltere saraylarında ister Anadolu’da ister Mezapotamya’da geçen öyküleri, anlamlarından ve masalsılıklarından hiçbir şey kaybetmeden günümüze ulaşmayı başarmış.Mutsuz aşk öyküleridir çoğunlukla bildiklerimiz:Romeo ve Juliet,Aslı ile Kerem,Leyla ile Mecnun ve daha bir çoğu.Hep kavuşamamanın,engellerle gölgelenen aşkın ve sevginin getirdiği acının öyküleridir bunlar.Kavuşabilenler yaşar aşklarını.Kavuşamayanlarsa destan olur,dolaşır dilden dile ,ulaşır yaşamdan kitaba,topraktan sahneye.Nevruz’da iki aşk başlar,biri mutlu biri mutsuz.İkisi de aynı derecede seven iki çiftin öyküsü.Kaderinde birleşmek yazan Siti ile Tajdin mutsuz aşıkların öyküsünün satır aralarında kaybolur giderler.Onların birleşmesi Mem ile Zin ayrılıklarının  vurgusu olur.İki sevgili acı dolu bir yaşamı mezarda birleşerek noktalarlar.

 

“Mem ile Zin” 2004-2006 yılların arasında iki sezon boyunca seyircileri ile buluşmuştur. Sahnelendiği süre içerisinde 2005-2006 Tiyatro Tiyatro dergisi ödüllerinde “en iyi kostüm”(Funda Çebi) ve “en iyi oyun yazarı” (Cuma Boynukara) dallarında ayrıca 2004-2005 Afife Jale Tiyatro ödüllerinde de “en iyi kostüm” (Funda Çebi) ödüllerine layık görülmüştür.

 

Diktat (Eski oyun)

Yazan:Enzo Cormann

Yönetmen : Işıl Kasapoğlu

Dilimize Çeviren : Nükhet İzet

Dekor Tasarımı : Hakan Dündar

Kostüm Tasarımı : Funda Çebi

Müzik : Joel Simon

Işık Tasarımı : Ulaş Yatkın

Yönetmen Asistanı : Evren Kardeş

 

“Diktat”, bir iç savaş sonrası ayrı saflarda çarpışmış iki kardeşin yirmi beş yıl sonra karşılaşmalarını ve hesaplaşmalarını anlatıyor. Eserin yazarı şimdiye kadar otuz tiyatro oyununa imza atan Enzo Corman. Çevirmeni Nükhet İzlet ise Diktat’ı izledikten sonra yaşanacak duyguları şöyle anlatıyor: “Basamakları çıkarken, o fotoğraf arkamızda kalmış olsa bile biz onu göreceğiz. Özümüz ona, onun gibi öldürtülerek, öldürttürülerek, bir kurmaca neden uğruna, can vermek zorunda bıraktırılmış olan tek tek, yığın yığın insana dikilmiş olacak”

 

Diktat, 2005 Afife Jale ödüllerinde Bülent Emin Yarar ile “Yılın en başarılı erkek oyuncusu” ödülüne layık görülmüştür

 

 

Fırtına (eski oyun)

 

Yazan : William Shakespeare

Uyarlayan : Yavuz Pekman

Yöneten : Işıl Kasapoğlu

Koreografi : Çıplak Ayaklar Kumpanyası

Müzik : Alper Maral

Sahne ve Işık Tasarımı : Cem Yılmazer

Kostüm Tasarımı : Funda Çebi

Yönetmen Asistanı : Sarp Aydınoğlu – Gülin Kılıçay

Kostüm Tasarım Ekibi : Özlem Durmaz, Sibel Emre, Serhat Karakaya

 

17.yy’ın hemen başında yazıldığı ve Shakespeare’in son oyunlarından biri olduğu sanılan Fırtına, iktidarı haksız yere elinden alınacak kızıyla beraber ülkeden sürülen Milano Dükü, Prospero’nun, akıl, bilgi ve büyü yoluyla bu adada yeni bir uygarlık kuruşunu, ada terlisi Caliban’ı köleleştirdiğini ve iktidarı elinden alan Avrupa’lı aristokratları kendi yöntemleriyle adaya düşürerek onlardan intikam alışını anlatır. Avrupa’nın modern çağa geçiş sürecini, modernizmin dinamiklerini tartışan oyun, iktidar hırsı, bireycilik, bencillik gibi kimi insani zaafları da eleştirir.

 

Yavuz Pekman tarafından günümüze uyarlanan “Fırtına” modernizmin günümüzdeki son aşaması olan global kapitalizmin ve yeni dünya düzeninin yeni sömürgeci yapısını yeni bir bakış açısı ve  dramaturjiyle tasarlamıştır. Bu çağdaş dramaturjinin günümüz seyircisine güncel sorunlara farklı ve eğlenceli bir pencereden bakabilme imkanı sunduğunu düşünmekteyiz.

 

Kuşlar Meclisi (eski oyun)

 

Yazan:Ferudiddin-i Atar

Oyunlaştıran:J.C. Carriere – Zeynep Avcı

Uyarlayan:Yavuz Pekman

Yöneten:Işıl Kasapoğlu – Karina Cheres

Mask,Kukla,Dekor,Kostüm Tasarımı:Karina Cheres

Dramaturji:Günay Ertekin

Işık:Sema Öztaş

 

Aşk,vecd,heyecan,üçgeninde ifadesini bulan bir tasavvuf akımının temsilcisi olan Ferudiddin-i Atar,eserlerinde geniş bir tasavvuf anlayışını şiir dolu bir dünya görüşü ile birleştirmiştir.

 

Bu yönleri ile Mevlana’yı da etkileyen Atar,Mantık-ut Tayr adlı eserinde ;her biri ayrı bir insan karakterini ,özel bir ruh gücünü sembolize eden kuşlar aracılığıyla ,insanoğlunun kendi iç yolculuğunu anlatır.Bu yolculuk insanın hakikate giden yolda kendi iç dünyasında yaşadığı değişimler ,aştığı engeller ve geçtiği sınavlardır.

 

Kimi yolculuğu baştan reddeder,kimi yolda vazgeçer,kimi dayanamaz “can verir”,sonuçta pek azı bu arayışını sonlandırabilir.

 

Belki de yolu,yolculuğu kabullenmeden önce hatırlanması gereken şudur,deniz yola düşmeseydi,karayı bunca aramasaydı ,dalgaların güzelliği bizden saklı kalmaz mıydı…

Dido ve Eneas (opera) 2003/2004 sezonu

 

Yazan:Henry Purcell

Libretto Yazarı:Nahum Tate

Müzik Yönetmeni:Özcan Sönmez

Yöneten:Işıl Kasapoğlu

Kostüm Tasarım:Funda Çebi

Dans Düzeni ve Dans:Maral Ceranoğlu

Dekor Tasarım:Hakan Dündar

Işık:Sema Öztaş

 

1600 ‘lü yılların başında yazılmış olan Dido ve Eneas İngiliz Opera tarihinde bir dönüm yaratmıştır. “Dido ve Eneas” operasında mitolojik bir öykü olan Kartaca Kraliçesi Dido’nun efsanesi anlatılmaktadır.

EĞİTİM ve KURSLAR

 

10 Ekim 2002 tarihinden bu yana tiyatro dünyasında önemli bir yer edinen Semaver Kumpanya 2006-2007 sezonunda da oyunculuk atölye çalışmalarına yer vermeye devam etmektedir. Bunun yanı sıra kukla workshopları, ritm, enstruman gibi eğitimlere de yer vermektedir.

 

ABONMANLIK SİSTEMİ

 

Semaver Kumpanya her sene uyguladığı abonmanlık kampanyasının, 5.sezonunda daha geniş kitlelere ulaştırmayı hedeflemektedir. Abonmanlarımız, inatla ayakta duran tiyatromuzun ”dostu” sıfatıyla sahnemiz Çevre tiyatrosunda oynadığımız oyunları ve diğer etkinlikleri ücretsiz seyretme, prömiyer ve galalara davetli olarak katılma gibi imkanlara sahip olmanın yanında, bir kültür kurumunu yaşatmak için de katkıda bulunmuş oluyorlar.

 

Semaver Kumpanya’nın abonmanlık sistemine katılacak olan abonmanlarımız 2006-2007 sezonunda “Chamaco”,  Süleyman ve Öbürsüler”, “ Trainspotting”, “12. Gece”, “Murtaza”, “Semaver ve Kumpanya”, “Tetikçi” ve“Kategori 3.1” oyunlarımızı ve “Nasreddin Hoca” , “Memo’nun Önlenemez Yükselişi”, “Bir Varmış Hiç Yokmuş” adlı çocuk oyunlarımızı sahnemizde misafir edeceğimiz oyunlar ile beraber seyredebiliyorlar.

TİYATRO KÜTÜPHANESİ

 

Semaver Kumpanya Türkiye’de yine bir ilki gerçekleştirip Kocamustafapaşa’daki sahnesinde,  bütün muhteviyatını sadece tiyatro kitap ve tekstlerinin oluşturduğu bir tiyatro kütüphanesi kurma sürecini tamamlamak üzeredir. Mehmet Ulusoy kitaplığına da sahip olan kütüphanemiz 2007 sezonu içerisinde tamamlanarak hizmete sunulacaktır.

ÖDÜLLER

 

2003 “Afife Tiyatro Ödülleri”                    

“Genç Kuşak Başarı Özel Ödülü” (SEMAVER KUMPANYA)

 

2003 Altan Erbulak Tiyatro Ödülü

SEMAVER KUMPANYA

 

2004 “Selim Naşit Özcan Lions Ödülleri” 

Özveri , Dayanışma ve Paylaşım – Onur Ödülü” (SEMAVER KUMPANYA)

 

2005 “Afife Jale Ödülleri”              

“En İyi Kostüm Ödülü” (Funda ÇEBİ – Mem ile Zin)

“En Başarılı Erkek Oyuncu Ödülü” (Bülent Emin YARAR – Diktat)

 

2005 “Selim Naşit Özcan Lions Ödülleri”

“Genç Usta Kadın Oyuncu Ödülü” (Emel ÇÖLGEÇEN – Süleyman ve Öbürsüler)
“Genç Usta Erkek Oyuncu Ödülü” (Sarp AYDINOĞLU – Süleyman ve Öbürsüler)
“En İyi Yönetmen Ödülü” (Ayşenil ŞAMLIOĞLU – Süleyman ve Öbürsüler)

 

2005 “İsmet Küntay Tiyatro Ödülleri”      

“En İyi Yapım Ödülü” (Mem ile Zin)

 

2005 “Türkan Kahraman Kaptan Ödülleri”         

“En İyi Yapım Ödülü” (MURTAZA)

 

2005 “Truva – Kültür Sanat Ödülleri”       

“En İyi Tiyatro Ödülü” (SEMAVER KUMPANYA – Işıl KASAPOĞLU)

 

2006 “ İsmail Hakkı Dümbüllü Tiyatro Ödülleri”

“En İyi Oyun” (MURTAZA)

“En iyi Yönetmen” (Işıl KASAPOĞLU-B.Emin YARAR

 – MURTAZA)

 

2006 “Lions Halk Jürisi Tiyatro Ödülleri”

“En İyi Işık Tasarımı” (Cem YILMAZER – Trainspotting)

“Genç Usta Erkek Oyuncu Ödülü” (Tansu BİÇER – Trainspotting)
“Övgüye Değer Çalışmaları, Plastik Sanatçı – Oyuncu Teşekkür Ödülü” (Nehir ÇİNKAYA- Trainspotting)

 

2006 “Tiyatro Tiyatro Dergisi 2006 Tiyatro Ödülleri”
“Yılın Yönetmeni” (Işıl KASAPOĞLU – Trainspotting)
“Yılın Oyun Müziği” (Baba Zula – Trainspotting)

 

2007 “2006 – 2007 Lions Tiyatro Ödülleri”
“En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu” (Bülent Çolak- Chamaco)

 

 


                      

SEMAVER KUMPANYA 5. YIL OYUNLARI

 

Kurulduğu 2002 yılından bu yana ülkemizde en fazla oyun üreten tiyatrolardan biri olan  Semaver Kumpanya 5. tiyatro sezonunu da yoğun bir oyun programıyla sürdürüyor.

 

Kübalı yönetmen Orestes Perez’in “CHAMACO”  adlı oyunuyla sezonu açan Kumpanya halen “TRAİNSPOTTİNG” – “MURTAZA”“SÜLEYMAN VE ÖBÜRSÜLER”- “BİR VARMIŞ HİÇ YOKMUŞ”-“NASREDDİN HOCA”-“MEMO’NUN ÖNLENEMEZ YÜKSELİŞİ” adlı oyunlarını sergilemeyi sürdürüyor.

 

7 Nisan da prömiyeri gerçekleştirilecek “SEMAVER VE                          KUMPANYA – KOMEDİ”. adlı oyunun hemen ardından iki tek kişilik oyun bir de Beaumarchais’nin “FİGARO’NUN DÜĞÜNÜ” adlı oyunları devreye giriyor.

 

“SEMAVER VE KUMPANYA – KOMEDİ” ‘yi Yavuz Pekman Sait Faik’in aynı adlı öykülerinden yola çıkarak oyunlaştırdı, Işıl Kasapoğlu sahneye koyuyor. Kasapoğlu’nun üstünde çalıştığı diğer iki oyu da tek kişilik. Bunlardan ilki Fransız yazar Adel Hakim’in “İNFAZCI 14” adlı oyunu diğeri ise Sırp yazar İvana Sajko’nun yazdığı “CANLI BOMBA”.

Her iki oyun da günümüzdeki terör olaylarına tanık olmayı hedefliyor.

 

Sezonun diğer oyununu ise Fransız yönetmen-yazar Daniel Soulier yönetecek. 12 Nisan da provalarına başlayacak olan oyun bir Fransız klasiği : “FİGARO’NUN DÜĞÜNÜ”. Gene 5. yıl projeleri arasında yer alan FIRTINA ( Shakespeare) konseri de Alper Maral’ın müziği, Yavuz Pekman’ın metinleriyle seyirciyle buluşacak.

 

İki yeni haber de Semaver Kumpanya “ZİLZURNA” ritm grubu ve “IŞIL KASAPOĞLU TİYATRO KÜTÜPHANESİ”. Kumpanyanın içinde yıllardır çalışmakta olan ritm grubu Zilzurna adı altında toplandı ve yakında “KAPALI ÇARŞI” adlı bir gösteriyle sahne alacak. Işıl Kasapoğlu kütüphanesi ise Türkiye’deki herkese açık tek Tiyatro Kütüphanesi olarak açılmaya hazırlanıyor. Mehmet Ulusoy’un da kitaplığını içeren kütüphane internetten arandığında da kitapların sorgulanabileceği bir düzenleme ile tasarlanıyor.

 

Semaver Kumpanya 5. yıl projelerini önümüzdeki sezon Işıl Kasapoğlu’nun sahneleyeceği Lars Norens’in “KATEGORİ 3.1”adlı 12 saat sürecek bir nehir projeyle tamamlayacak. Cuma ya da Cumartesi akşamları saat yirmi de başlayacak olan oyun ertesi sabah sekizde bir kahvaltıyla sona erecek.

                       

 

Sanat Yönetmeni:

Işıl Kasapoğlu                         

 

İdari Kadro:                                      

Eda Çatalçam (Müdür)                         

Çelik Bilge (Genel Koordinatör)                               

Mustafa Kalkan (İdari Müdür)                                                        Özlem Ay(Gişe-Asistan)                          

 

Teknik Kadro:

Mehmet Genç(Teknik Müdür)

Emre Uçaray (Işık)

Tuğçe Bulduk (Ses)

Hakan Dönmez (Sahne)

Gaye Kızılışık (Kostüm- Aksesuar)

                                                                                      

Tasarım Kadrosu:                                 

Ayşenil Şamlıoğlu (Yönetmen)                 

Bülent Emin Yarar (Yönetmen-oyuncu)

Orestez Perez Estenquero (Yönetmen)

Funda Çebi  (Kostüm)                                          

Cem Yılmazer (Işık-Dekor)

Sema Öztaş (Işık)                                       

Hakan Dündar (Dekor)

Karina Cheres (Kukla)                                       

Ali Platin (Afiş-Grafik)

 

Yazar-Çevirmen-Dramaturji:

Yavuz Pekman

Ani Haddeler Pekman

Emrah Erda

 

Oyuncu Kadrosu:

Aylin Çalap                                                                                        

Ahmet Kaynak

Asil Büyüközçelik

Ali Savaşçı

Arzu Oş

Banu Çiçek

Berker Enhoş

Bülent Çolak

Burcu Doğan

Emel Çölgeçen

Fatih Dönmez

Gökçe Sezer

Gülin Kılıçay

İrem Erkaya

 

 

 

Oyuncu Kadrosu:

Melis Şeşen

Mete Horozoğlu

Nadir Sarıbacak

Nilüfer Alptekin

Özlem Durmaz

Sarp Aydınoğlu

Serkan Keskin

Sibel Altan

Ümit İlban

Tansu Biçer

Volkan Sarıöz

 

Koreografi-Dans:

Çıplak Ayaklar Kumpanyası

Cihan Yöntem

 

Resim:

Nehir Çinkaya

 

Müzik:

Alper Maral

Baba Zula

Gevende

Joel Simon

Mazlum Çimen

Nejat Yavaşoğulları

 

Şan:

Şebnem Ünal

 

Kütüphane:

Mukaddes Doğan

Seda Güney

 

Mutfak:

Hayriye Öztürk

 

Salon-Fuaye:

Ali Karakoç

 

Ulaşım:

Necati Keçelioğlu

Paylaş
Tiyatro Dünyası
Yazar Hakkında: 2006 yılında kurulan Tiyatro Dünyası portalı "Türkiye'nin en popüler, en zengin ve en güncel tiyatro haber ve bilgi portalıdır..."

CEVAPLA

Please enter your comment!
Please enter your name here